Marc Márquez heeft geschiedenis geschreven door zondag tijdens de Motul Grand Prix of Japan zijn negende wereldtitel veilig te stellen. De Spanjaard greep in Motegi zijn zevende MotoGP-titel en zijn eerste sinds 2019, en dat met nog vijf races te gaan dit seizoen. Een ongelofelijke prestatie waarmee hij zich kan en mag scharen onder de groten in de geschiedenis van de motorsport.
De breuk met Honda
De weg naar dit succes begon ruim anderhalf jaar geleden. Kort na de Japanse Grand Prix in 2023 kondigde Marc Márquez aan dat hij zijn langdurige samenwerking met Honda vroegtijdig zou gaan beëindigen. Het vertrek, ondanks een doorlopend contract, volgde op jaren van blessureleed en teleurstellende resultaten. De breuk betekende het einde van een periode met zes MotoGP-titels en 59 zeges in dienst van HRC.
Het Gresini Racing-avontuur
In 2024 koos Márquez voor een verrassende stap: een jaar oude Ducati bij Gresini Racing GP, zonder salaris maar met de kans om zichzelf opnieuw te bewijzen. Al snel toonde hij flitsen van zijn oude vorm. Podiums volgden, maar pas op Motorland Aragón – een circuit dat hem altijd goed lag – keerde de echte Márquez terug. Pole, Sprintzege en een dominante overwinning op zondag in de hoofdrace maakten duidelijk dat hij weer terug was aan de top.
Machtsspel binnen Ducati Corse
Ondertussen worstelde Ducati Corse met een luxeprobleem. Met Francesco Bagnaia, Jorge Martin en Marc Márquez in de gelederen moest er een keuze worden gemaakt voor de fabriekszitjes in 2025. Ducati wilde Jorge Martin promoveren, maar Marc Márquez zette vervolgens de druk vol op de ketel: of een fabriekszitje, of een vertrek. Het leidde tot een paddock-bom. Martin vertrok naar Aprilia Racing, Pramac naar Yamaha en Ducati kon eigenlijk niets anders Marc Márquez naast Bagnaia zetten in het officiele MotoGP fabrieksteam.
Eerste kilometers op de GP25
Tijdens de wintertest op Circuit de Barcelona – Catalunya maakte Marc Márquez voor het eerst kennis met de GP25. Hij eindigde vierde, net achter Bagnaia, en gaf later toe dat hij toen al wist dat de titel binnen bereik lag. De combinatie van zijn herwonnen fitheid en Ducati’s ongeëvenaarde pakket zorgde voor een onstuitbare cocktail.
2025: dominantie op Ducati
Vanaf het begin van het seizoen 2025 was Marc Márquez de maatstaf. Hij won meerdere Sprints en races, waar Bagnaia de rest van het veld punten lieten liggen, reed Márquez een constant kampioenschap en groeide hij uit tot een nagenoeg onverslaanbare hindernis. Zijn rivalen konden de druk niet aan, terwijl Márquez steeds sterker werd.
#MoreThanANumber
De beslissende klap viel zondag in Japan, ironisch genoeg op het thuiscircuit van Honda. Met opnieuw een ijzersterke race stelde Márquez met de tweede plaats achter zijn herboren teamgenoot de titel veilig, ruim voor het einde van het seizoen.
Na jaren van blessures, operaties en twijfel heeft Marc Márquez bewezen dat hij nog steeds tot de groten behoort. Zijn negende wereldtitel, en zevende in de MotoGP, markeert één van de meest indrukwekkende comebacks in de geschiedenis van de sport.
Handige links Motul Grand Prix of Japan:
Volledig tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’