Viltais Racing Igol wint dramatische Bol d’Or terwijl topteams uitvallen, RAC41-Chromeburner wint in Superstock klasse

3029
Het Viltaïs Racing Igol team - Bol d'Or | © FIM EWC

Viltaïs Racing Igol heeft de 100e Bol d’Or gewonnen na 24 uur racen op het Circuit Paul Ricard in Zuid-Frankrijk na een ware slijtageslag waarbij vrijwel alle topteams uitvielen. F.C.C. TSR Honda France is de nieuwe FIM EWC kampioen en het RAC41-Chromeburner team was de winnaar in de Superstock categorie. 

Het titelsucces van F.C.C. TSR Honda France volgde na een race met veel drama en een groot aantal uitvallers onder de Zuid-Franse zon en komt aan het einde van een EWC-seizoen vol actie, met ook 24-uursraces op Le Mans en Spa-Francorchamps, plus een terugkeer naar Japan voor de acht uren van Suzuka.

Het Viltaïs Racing Igol team behaalde zondagmiddag de eerste EWC overwinning en deze was even dramatisch als enigszins onverwacht, maar toch een passende beloning voor de onvermoeibare inspanningen van teammanager Yannick Lucot achter de schermen, een indrukwekkend optreden van het trio Florian Alt, Erwan Nigon en Steven Odendaal plus belangrijke bijdragen van reserverijder James Westmoreland.

Met de Bol d’Or-overwinning van Viltaïs Racing Igol zijn de vier overwinningen in het EWC  kampioenschap van 2022 door vier verschillende teams behaald. En om de competitiviteit te onderstrepen werden zowel het EWC-kwalificatie- als het ronderecord op Circuit Paul Ricard verbroken door respectievelijk Ilya Mikhalchik (1’51.641) en Xavi Forés (1’52.979).

Pijnlijke slotfase voor ERC Ducati
Tot aan de laatste 90 minuten van de Bol d’Or leek ERC Endurance-Ducati, dat zeer lang aan de leiding had gereden, op weg naar de overwinning. Echter zorgde een probleem met de koppeling ervoor dat er gestopt moest worden. Daardoor nam het Wójcik Racing Team de leiding over maar de Yamaha van het Poolse team kreeg ook te maken met technische malheur waardoor Mathieu Gines de motor naar de pitstraat moest duwen voor reparaties.

Toen Dan Linfoot de #77 machine uiteindelijk terugbracht op de baan waren er meer dan vijf minuten verloren gegaan, samen met de hoop op de overwinning voor Gines, Linfoot en Sheridan Morais. Viltaïs Racing Igol uit Frankrijk, een andere Yamaha-privateer, nam een voorsprong die ze niet meer zouden weggeven.

De tweede plaats van Wójcik Racing Team was de beste van het seizoen, terwijl Webike SRC Kawasaki France derde werd in de laatste EWC-race van Gilles Stafler als teambaas voordat hij met pensioen gaat. Webike SRC Kawasaki France was er ook in 2022, voorafgaand aan de Bol d’Or, niet in geslaagd een podiumplaats te bemachtigen en leidde zelfs even voordat het terugviel door een probleem met de bedrading van de motor.

Voor ERC Endurance-Ducati-rijders David Checa en Xavi Forés was de grote teleurstelling moeilijk te verwerken nadat ze een groot deel van de race de rijderstaken hadden gedeeld toen Chaz Davies zijn rug bezeerde en niet verder kon. Ondanks de zeer emotionele taferelen in de teamgarage toen een bijna zekere overwinning wegglipte, herpakte Checa zich om het laatste uur weer in actie te komen na snelle reparaties. Hij werd vijfde achter het F.C.C. TSR Honda France-team, dat in de laatste twee uur nog een ongeplande pitstop maakte nadat het eerder in de race was opgehouden.

MACO Racing eindigde sterk als zesde, Team Bolliger Zwitserland was de volgende beste Formule EWC-ploeg en eindigde als negende, ondanks dat Nico Thöni twee bochten na de race crashte. Team LRP Polen eindigde twee plaatsen verder terug, terwijl Motobox Kremer Racing de volgende was in de kopgroep, gevolgd door de Japanse nieuwkomer TONE RT Syncedge 4413 BMW.

TATI Team Beringer Racing lag aan de leiding en streed voor de EWC-titel toen het op zondagochtend met een technisch probleem stopte, tot grote teleurstelling van het Franse team en zijn rijders Leon Haslam, Grégory Leblanc en Bastien Mackels.

Succes in Superstock voor RAC41-Chromeburner en Team 18 Sapeurs Pompiers CMS Motostore
RAC41-Chromeburner in won de Superstock categorie voor BMRT 3D Maxxess Nevers in een omkering van de eindposities van vorig seizoen met Pitlane Endurance op de derde plaats. Naast de vaste teams Chris Leesch en Wayne Tessels heeft RAC41-Chromeburner Jonathan Hardt aangetrokken voor de laatste ronde van het kampioenschap.

De Fransman maakte deel uit van het BMRT 3D Maxxess Nevers team dat in 2021 de hoogste Bol d’Or Superstock eer behaalde en zijn aanwezigheid bleek het verschil te maken voor het team, dat een late schrik te boven kwam toen de uitlaat van zijn Honda het begaf.

No Limits Motor Team, Falcon Racing, Énergie Endurance, JMA Racing Action Bike, Team 33 Louit April Moto, ADSS 97, Team Aviobike, Team 202 en TRT 27 Bazar 2 La Bécane finishten allemaal, maar er was teleurstelling voor Team LH Racing, National Motos Honda en 3ART Best of Bike.

Team 18 Sapeurs Pompiers CMS Motostore veroverde de FIM Endurance World Cup-titel ondanks het feit dat het team uit de wedstrijd viel door een mechanisch defect, dat pas na enkele uren werd verholpen. De Superstock-overwinning in Le Mans en een tweede plaats in Spa-Francorchamps waren echter voldoende om de titel veilig te stellen voor het Yamaha-team dat rekende op de rijders Baptiste Guittet en Hugo Clere uit Frankrijk plus de Oostenrijker Philipp Steinmayr.

F.C.C. TSR Honda France wordt FIM EWC-wereldkampioen
Voor F.C.C. TSR Honda France is het FIM Endurance World Championship-titelsucces een vervolg op het seizoen 2017-18, toen Josh Hook samen met Freddy Foray en Alan Techer naar de hoofdprijs van het EWC reed. Het Japanse team was een van de vijf teams in een felle strijd om de titel in de Bol d’Or. De ervaren Mike Di Meglio en Hook kregen voor het laatste evenement van het jaar gezelschap van Alan Techer in plaats van Gino Rea, die vorige maand bij een crash op Suzuka ernstig hoofdletsel opliep, maar eerder in de campagne F.C.C. TSR Honda France aan podiumplaatsen hielp in de 24 Heures Motos en de 24H SPA EWC Motos. Titelverdediger Yoshimura SERT Motul werd tweede in de eindrangschikking van het kampioenschap met Viltaïs Racing Igol op de derde plaats.

Terwijl F.C.C. TSR Honda France feest vierde, was er Bol d’Or-pijn voor diverse teams, waaronder drie EWC-titelkandidaten. BMW Motorrad World Endurance Team, dat zich op pole kwalificeerde, YART – Yamaha Official Team EWC en Yoshimura SERT Motul. Ook Team Moto Ain kwam door technische problemen niet aan de finish, nadat het in de kwalificatie de vijfde tijd had neergezet.

Steven Odendaal (Viltaïs Racing Igol): “Deze race was ongelooflijk. Om in een Frans team te winnen op Franse bodem is gewoon iets geweldigs. Yannick Lucot, mijn teambaas, had echt een grote droom van deze dag en mijn teamgenoten en ik hebben dit waargemaakt dus we zijn echt blij met deze overwinning. Uiteraard hadden we dit niet verwacht, we wisten gewoon dat we alles op alles moesten zetten en dat hebben we gewoon gedaan. Eindelijk hebben we deze grote trofee en ik ben echt blij dat mijn eerste EWC-podium een overwinning is.”

Josh Hook (F.C.C. TSR Honda France): “Ik weet uit het verleden dat je nooit moet denken dat de race voorbij is totdat de finishvlag wordt gezwaaid. We zijn uit veel slechtere situaties teruggekomen en hebben in het verleden races gewonnen. We liepen tegen wat problemen aan, zoals iedereen blijkbaar. We hebben het nooit opgegeven en zijn gewoon doorgegaan. We hebben de hele nacht goed gereden en we waren alle drie constant snel.

In principe zouden we wel zien waar we stonden toen de zon ‘s morgens opkwam, maar we hebben de overwinning nooit uitgesloten. Maar er kwam een moment waarop we moesten kiezen tussen het kampioenschap, wat natuurlijk ons hoofddoel is, of de overwinning. We besloten om voor de motor te zorgen, nadat we een beetje nerveus werden en zagen dat de motoren van alle anderen uitvielen en er uiteindelijk niet veel meer over was. We probeerden zo conservatief mogelijk te zijn en gewoon het kampioenschap mee naar huis te nemen voor ons team, Honda en al onze partners.”

Wayne Tessels (RAC41-Chromeburner): “Voor ons was het echt een goede race. Het tweede deel was vrij moeilijk voor mij persoonlijk, maar ik was erg blij dat de motor goed werkte en ook mijn collega’s Jonathan [Hardt] en Chris [Leesch] hebben het geweldig gedaan, echt goed werk. Ik ben ook heel blij dat we deze overwinning hebben gepakt want in Le Mans had Grégory Fastre, onze teamgenoot, een blessure die vrij ernstig was en het is ook voor hem dat we uiteindelijk hebben gewonnen en ik ben blij dat ik hier op het podium sta.”

Philipp Steinmayr (Team 18 Sapeurs Pompiers CMS Motostore): “Het was een zware race, als een achtbaan op en neer, op en neer. Het is geweldig om de wereldbeker te winnen, we hebben het gered met de punten, we hadden een goede kwalificatie en het team heeft het hele seizoen perfect gewerkt. Het was goed werk van iedereen.”

 



Handige links FIM EWC Bol d’Or 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen 
Live Timing
Waar te volgen op TV



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter