Viñales het snelst in uitgestelde eerste vrije training op Motorland Aragón

344
Maverick Viñales - Motorland Aragón | foto© Monster Energy Yamaha MotoGP

Maverick Viñales was vrijdagochtend in de eerste vrije training voor de MotoGP klasse op Motorland Aragón het snelst voor Franco Morbidelli en Fabio Quartararó. De sessie ging een half uur later van start vanwege de lage asfalttemperatuur en werd uiteindelijk gekenmerkt door een groot aantal crashes.

Vrijdagochtend om 09:55 was de start voor de eerste vrije training van de MotoGP klasse op Motorland Aragón gepland. Echter werd deze een half uur uitgesteld omdat de asfalttemperatuur met 8°C nog te laag was voor een veilige sessie, Michelin liet weten dat deze minstens 12°C moet zijn zodat hun banden goed kunnen werken.







Voorafgaand aan dit raceweekend was het grote nieuws natuurlijk dat Valentino Rossi er niet bij kan zijn. De Italiaan testte donderdagmiddag positief op het coronavirus nadat hij zich al niet zo lekker voelde en zal dus sowieso dit weekend niet in actie komen op Motorland Aragón, ook is volgend raceweekend op hetzelfde circuit nog in gevaar volgens de negenvoudig wereldkampioen zelf.

Uiteindelijk ging de 45-minuten durende sessie om 10:25 uur van start waarbij alle coureurs begonnen met de soft-compound voorband en medium-compound achterband. In plaats van vijf heeft Michelin dit weekend zes soft-compound achterbanden beschikbaar gesteld per coureur, alsnog zullen de coureurs en teams deze banden zoveel mogelijk willen sparen omdat het zowel de band is voor de kwalificatie als voor de race.

Dat de zeer lage asfalttemperatuur verraderlijk was ondervond Johann Zarco al vroeg in de sessie. Bij het insturen voor bocht 14 verloor hij de voorkant van zijn Ducati Desmocedici GP19 zonder waarschuwing en ging de Fransman onderuit, alsof het een crash in de regen was.

Even later ging het voor Maverick Viñales in dezelfde bocht ook bijna mis, echter kon de Spanjaard dankzij een snelle reflex op zijn Yamaha YZR-M1 blijven zitten.

Halverwege de sessie maakte Alex Márquez de crash mee waar alle coureurs voorafgaand aan het weekend al voor vreesden. In bocht 2, de eerste keer in zo’n veertig seconden dat de rechterzijde van de band wordt gebruikt op Motorland Aragón, verloor de Spanjaard de voorkant van zijn Honda RC213V en schoof hij onderuit. De podiumfinisher in Le Mans was zelf ongedeerd maar zijn machine was flink beschadigd.

Net als in Le Mans leek het erop dat de Yamaha’s het beste om konden gaan met de lage asfalttemperatuur, de M1 weet de banden schijnbaar sneller op temperatuur te krijgen. De uiteindelijke uitslag van de sessie bevestigde dit aangezien Maverick Viñales met een 1’49.866 het snelst was en een Yamaha 1-2-3 aanvoerde voor Franco Morbidelli en Fabio Quatararó. Alex Márquez kwam knap terug van zijn flinke crash en klokte de vierde rondetijd voor Takaaki Nakagami en Joan Mir. Daarachter eindigden Pol Espargaró, Cal Crutchlow, Alex Risn en Aleix Espargaró in de top tien.

Het was echter niet alleen maar goed nieuws voor de drie Yamaha coureurs. Petronas Yamaha SRT coureurs Franco Morbidelli (bocht 14) en Fabio Quartararó (bocht 8) kwamen allebei hard ten val doordat zij de voorkant van hun machines zeer abrupt verloren op het koude asfalt. Ook Iker Lecuona kwam in de slotfase van de sessie nog ten val (bocht 2), de drie coureurs bleven ongedeerd.

De tweede vrije training voor de MotoGP klasse op Motorland Aragón gaat vrijdagmiddag om 14:10 uur van start.

 

Handige links Gran Premio Michelin de Aragón 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App