Volgende bouwfase op TT Circuit van start gegaan

73

TT CIRCUIT ASSEN START BOUW ÔZWEVENDEÕ FINISH-TRIBUNE EXTRA VEILIGHEID VOOR DE COUREURS EN MˆäˆäR SERVICE VOOR HET PUBLIEK Direct na het WK Superbike evenement is op het TT Circuit Assen gestart met de voorbereidingen voor de bouw van de nieuwe ‘zwevende’ Finishtribune. Nadat eerst de kunststof kuipzitjes van de Finish- en Winterdijk-tribune werden verwijderd, begon op vrijdag 17 september het Žchte werk, toen een aantal kranen en shovels van de Koninklijke BAM Groep NV begonnen met het verwijderen van het talud.

De 200 meter lange en 8 meter hoge zandwal waarop de Finishtribune (en een gedeelte van de Winterdijk-tribune) stonden, zal plaats maken voor een 200 meter lange tribune met twee betonnen draagconstructies waarover een ca 50 meter lange ÔzwevendeÕ tribune op een stalen frame zal worden gebouwd. Onder het vanaf 4 meter hoogte te bouwen ÔzwevendeÕ gedeelte van de tribune, kan de door de MotoGP-coureurs gewenste extra uitbreiding van de grindbak worden gerealiseerd.







WŽŽr een uniek concept

Eind vorig jaar kreeg de TT-organisatie van de MotoGP-rijders, Dorna en IRTA groen licht voor de nieuwe plannen rond de Finish tribune bij de vaak allesbeslissende Geert Timmer chicane voor start & finish. De MotoGP-rijders, vertegenwoordigd door Valentino Rossi, Sete Gibernau, Kenny Roberts jr en Nobuatsu Aoki hadden na de Dutch TT van 2003 het vergroten van de grindbak als extra veiligheidswens bij de TT-organisatie voorgelegd. De GP-coureurs wilden graag een grotere uitloopmogelijkheid bij de Geert Timmer-bocht. Om op die plek de grindbak te kunnen vergroten zou de Finish tribune, met ruim 5.000 van de meest gewilde zitplaatsen, wellicht moeten vervallen. Maar TT-bestuurslid ÔBouwzakenÕ Willem Bielderman bedacht wŽŽr een uniek concept voor het TT Circuit Assen. Samen met de Grontmij ontwikkelde hij een ontwerp voor een circa 200 meter lange ÔzwevendeÕ constructie tribune, waar de grindbak onder door kan lopen. Op deze inventieve manier wordt de veiligheid van de coureurs gewaarborgd en blijven de fel begeerde tribune plaatsen bij de Geert Timmer bocht behouden.

Zo zorgt het TT Circuit Assen ook in 2005 wŽŽr voor een wereldprimeur, nadat tijdens de afgelopen Dutch TT al de voor de racewereld unieke verharde parkeerplaats voor 12.000 motoren in gebruik is genomen.

De nieuwe ÔzwevendeÕ tribune krijgt ruim 6.700 comfortabele kunststof kuipzitjes, sluit direct aan op zowel de Hoofdtribune en sluit via een oplopende golving aan op de Winterdijk-tribune, die tevens een meter wordt opgehoogd. De onderste rij van de nieuwe Finish-tribune begint net als de Hoofdtribune op vier meter hoogte, waardoor de racefans geen hekwerk meer in hun gezichtsveld hebben, en reikt op het hoogste punt tot vijftien meter hoogte, waardoor de toeschouwers een uniek panorama overzicht over het TT Circuit Assen zullen krijgen.

De bouwwerkzaamheden zullen de gehele winterperiode vergen, waarna de nieuwe Finish-tribune nog vˆ_ˆ_r de jubilerende 75e Dutch TT op 25 juni 2005 in gebruik kan worden genomen.