Voorbeschouwing Bol d’Or, de laatste FIM EWC race die het kampioenschap beslist

1430
Start Bol d'Or 2021 | © FIM EWC

Komend weekend wordt de 85e editie van de Bol d’Or verreden op het Circuit Paul Ricard in Frankrijk. Het legendarische endurance evenement viert het honderdjarig bestaan waarin de beslissing zal vallen voor het FIM EWC kampioenschap van 2022.

Het FIM World Endurance Championship 2022 stevent af op een epische titelstrijd op Circuit Paul Ricard met de Bol d’Or die komend weekend van 15 t/m 18 september verreden wordt. De legendarische 24-uurs race zal dit weekend het 100-jarig bestaan vieren.







Door de puntenverdeling met een factor 1,5 te vermenigvuldigen kunnen maar liefst zeven teams nog tot FIM EWC-wereldkampioen worden gekroond terwijl 12 teams in de Superstock-categorie nog kans maken op de FIM Endurance World Cup.

De Bol d’Or is het vierde en laatste evenement van het 2022 EWC Seizoen en is het vervolg op de 24-uursraces op Le Mans en Circuit de Spa-Francorchamps en de uiterst prestigieuze Suzuka 8 Hour race die vorige maand in Japan werd verreden.

De Bol d’Or wordt wereldwijd live op televisie en online uitgezonden en blijft één van de grootste en meest prestigieuze evenementen in de internationale motorracerij. Duizenden fans zullen naar Circuit Paul Ricard in Zuid-Frankrijk komen om 43 teams met drie rijders te zien strijden voor succes en de verschillende kampioenschappen.

Het FIM Endurance World Championship for Teams and Manufacturers, de FIM Endurance World Cup for Teams and Manufacturers en de EWC Independents’ Trophy voor Formula EWC- en Superstock-teams die zonder directe steun van de fabrikant rijden, liggen voor het grijpen. Klik hier voor de voorlopige stand.

Tien Bol d’Or-winnaars staan dit jaar aan de start, waaronder de Italiaan Niccolò Canepa (YART – Yamaha Official Team EWC), de Spanjaard David Checa (ERC Endurance-Ducati), BMW Motorrad World Endurance Team-rijder Jérémy Guarnoni uit Frankrijk, de Australiër Josh Hook (F.C.C. TSR Honda France) en de in Groot-Brittannië geboren Fransman Gregg Black (Yoshimura SERT Motul). Rijders met ervaring in het MotoGP- of Superbike-wereldkampioenschap zijn Chaz Davies (ERC Endurance-Ducati), Randy de Puniet (Webike SRC Kawasaki France), Leon Haslam (TATI Team Beringer Racing) en Isaac Viñales (Moto Ain). De volledige voorlopige deelnemerslijst is hier te vinden.

Voor de EWC-rijders en hun teams staat er een druk tijdschema op het programma met trainingen en kwalificaties vanaf donderdag 15 september en de start van de 85e Bol d’Or zaterdagmiddag 17 september om 15.00 uur.

Tijdens het weekend zullen er evenementen plaatsvinden ter gelegenheid van de 100e verjaardag van de Bol d’Or, terwijl er voor de fans een aantal attracties buiten de baan zijn geregeld.

Essentiële informatie:
Wat? 100 jaar Bol d’Or.
Ronde? FIM Endurance World Championship 2022, Ronde 4 van 4
Wanneer? 15-18 september
Waar? Circuit Paul Ricard, Frankrijk
Lengte circuit: 5,674 kilometer
Start van de race: 15.00 uur, zaterdag 18 september
Beste ronde EWCkwalificatie: Yoshimura SERT Motul (Xavier Siméon) 1’52.374, 2021
Beste ronde EWC race: TATI Team Beringer Racing (Alan Techer) 1’53.707, 2021

Circuit Paul Ricard in 100 woorden
Variatie is wat bij het Circuit Paul Ricard past, dat beschikt over een ongelooflijke 167 configuraties, variërend van 826 tot 5861 meter lengte. Op Paul Ricard worden motor- en autoraces gehouden en bij gelegenheid ook rally’s. Het circuit werd geopend in 1970 en sloot in 1999 voor een grondige renovatie. In 2002 werd het heropend als Paul Ricard High Tech Test Track. In 2009 keerden de races terug en in 2015 was de Bol d’Or terug na een lange periode op Circuit de Nevers Magny-Cours. Vóór 2022 was Paul Ricard 17 keer gastheer van de Franse Formule 1 Grand Prix.

Enkele feiten over de Bol d’Or

  • De Bol d’Or werd voor het eerst verreden in 1922 op een vijf kilometer lang circuit van onverharde wegen tussen Vaujours, Clichy-sous-Bois en Livry-Gargan.
  • In die tijd was het meer een kwestie van overleven dan een wedstrijd met één rijder per motor en geen stops, behalve om te tanken.
  • Tony Zind uit Zwitserland was de eerste winnaar op een Motosacoche. Hij legde bijna 1246 kilometer af met een gemiddelde snelheid van 51,9 km/u en at en dronk tijdens het rijden.
  • Zind droeg het nummer 37 op zijn motor, hetzelfde nummer dat door het BMW Motorrad World Endurance Team werd gebruikt in de Bol d’Or van dit jaar.
  • Terwijl de Bol d’Or in 2022 100 jaar wordt, is het dit jaar de 85e editie en de 29e editie op Circuit Paul Ricard.

Recente winnaars
2021: Yoshimura SERT Motul (Gregg Black, Xavier Siméon, Sylvani Guintoli) 704 ronden
2019: Suzuki Endurance Racing Team (Vincent Philippe, Étienne Masson, Gregg Black) 313 ronden
2018: F.C.C. TSR Honda France (Freddy Foray, Josh Hook, Mike Di Meglio) 698 ronden
2017: GMT94 Yamaha (David Checa, Niccolò Canepa, Mike Di Meglio) 683 ronden
2016: Suzuki Endurance Racing Team (Anthony Delhalle, Vincent Philippe, Étienne Masson) 687 ronden

Wat is nieuw voor het EWC in 2022?
Hieronder volgt een overzicht van enkele wijzigingen in het FIM Endurance World Championship van 2022:

  • Toevoeging van 24H SPA EWC Motos aan de kalender betekent dat er drie 24-uurs races zullen zijn in hetzelfde FIM Endurance World Championship seizoen.
  • Dunlop Superstock Trophy erkent en beloont Superstock-categorie deelnemers in de drie 24-uurs races als onderdeel van Dunlop’s single-supplier overeenkomst.
  • Kwalificatieresultaten zijn gebaseerd op de gemiddelde tijd van de snelste twee rijders (de resultaten van de vierde rijder worden niet meegerekend)
  • Alle rijders per team moeten zich kwalificeren binnen 108% van het snelste team in elke categorie.
  • Stäubli is de enige leverancier van het FIM gehomologeerde brandstof snelvulsysteem voor het FIM Endurance World Championship en World Cup van 2022 (overgangsjaar) tot 2031. Hoewel het gebruik ervan niet verplicht is in 2022, is het systeem te koop of te huur voor alle teams die zich willen uitrusten en voorbereiden op het verplichte gebruik van het gehomologeerde FIM-snelvulsysteem vanaf 2023.

Het grote getal: 85
In deze ronde van het FIM Endurance World Championship liggen maximaal 85 punten voor het grijpen, wat betekent dat zeven teams tijdens de Bol d’Or om de felbegeerde titel zullen strijden.

Gregg Black, Frankrijk (Yoshimura SERT Motul, Suzuki GSX-R1000R): “Het doel is om het kampioenschap te winnen tijdens de race de punten scoren die we nodig hebben. Als het voldoende is om derde te worden in de race om zo het kampioenschap te winnen, dan finishen we als derde. Als we als tweede moeten eindigen en we moeten wat jongens vooraan inhalen, dan gaan we pushen om het kampioenschap te winnen. Het hangt er gewoon vanaf. We zijn intelligent genoeg als rijders en als team om te weten hoe we de situatie moeten aanpakken, we hebben het in het verleden ook gedaan. We moeten ons gewoon blijven concentreren op ons werk. We waren sterk in Le Mans en dat tempo hebben we meegenomen naar Spa, we hebben laten zien dat we ook in Suzuka competitief zijn en ik weet zeker dat we op Paul Ricard competitief zullen zijn. Een top drie finish is ons hoofddoel, als we de race kunnen winnen zonder al te veel risico’s te nemen doen we dat.”

David Checa, Spanje (ERC Endurance-Ducati, Ducati Panigale V4 R): “Voor mij is het podium mogelijk. We hebben een goed tempo, we vinden dingen veel beter dan voorheen, de banden werken goed dus het is mogelijk. In endurance weet je nooit wat er gaat gebeuren, maar op papier ben ik optimistisch voor het podium. Dit jaar was zeker moeilijk. In Le Mans hadden we een kleine crash, in Spa hadden we problemen, hoewel het een goed jaar is geweest, maar niet voor de resultaten. Voor ons, voor Ducati en het team zal het goed zijn om een goed resultaat neer te zetten, want het team werkt goed. Ze zijn gemotiveerd, ze doen alles om een goed resultaat neer te zetten en als ik een topresultaat kan neerzetten zal dat zeker voor hen zijn.”

Jérémy Guarnoni, Frankrijk (BMW Motorrad World Endurance Team, BMW M1000RR): “Paul Ricard is mijn favoriete circuit van het jaar en ik rijd er graag omdat het echt snel is. Voor de motor is het het zwaarste circuit omdat je twee kilometer rechtuit moet rijden bij 320 km/u, dus gedurende 24 uur is het behoorlijk zwaar voor de motoren. Als we voor kunnen finishen is dat echt geweldig en als we kunnen winnen, en dat is mogelijk, is dat helemaal top. We hebben in Spa bewezen dat we kunnen winnen, maar uiteindelijk hebben we geen 24 uur gereden, het waren er minder dan 22. Maar we hopen 24 uur te doen zonder onderbreking en we weten dat we kunnen finishen. Ik heb de Bol d’Or op Magny-Cours gewonnen, maar ik heb de race op Paul Ricard nog niet uitgereden, dus ik hoop dat het een goed jaar wordt. Niet veel mensen weten dit, maar de eerste Bol d’Or 100 jaar geleden werd gewonnen door de motor met nummer 37, dus ik hoop dat wij het 100 jaar later zullen zijn.”

Florian Marino, Frankrijk (Webike SRC Kawasaki France, Kawasaki ZX-10R): “Deze race is moeilijker voor de motoren omdat we zo’n lang recht stuk hebben met vol gas, wat natuurlijk niet het beste is voor de motor gedurende 24 uur. Daarna is het niet zo’n moeilijke baan, het is een behoorlijk vloeiende baan, maar je moet goede referenties op de baan hebben om te begrijpen waar je moet remmen en ook de Mistral begrijpen, zoals we in Frankrijk zeggen. Dat is de wind die de rempunten kan aanpassen. Als het droog is lukt het wel maar je moet begrijpen hoe de wind je kan helpen en wanneer je voorzichtig moet zijn. Ik voel me klaar voor de race, maar ik zal wat extra werk doen in de sportschool om mijn nek te versterken, want met het lange rechte stuk en de wind voel je meer spanning op je nek. Maar het is best een leuk circuit met veel plaatsen om in te halen, wat goed is voor de race.”

Erwan Nigon, Frankrijk (Viltaïs Racing Igol, Yamaha YZF-R1): “Bol d’Or is een race voor de mensen, het is iets speciaals en het weer is ook speciaal want het kan erg warm zijn en Paul Ricard is een mooi circuit. We zijn ook zeer gemotiveerd voor deze race want het is de laatste van het seizoen en we verwachten de top vijf. Natuurlijk moeten we de snelheid en betrouwbaarheid verbeteren en geconcentreerd blijven voor de race, maar dat kunnen we als team. De race op Suzuka vorige maand was goed voor mijn ritme maar het was niet zo’n voordeel voor mij ten opzichte van sommige andere rijders die deze race niet gereden hebben. Het was een andere motor, een andere band en een ander team en natuurlijk is het circuit ook compleet anders.”

Alan Techer, Frankrijk (F.C.C. TSR Honda France, Honda CBR 1000RR-R): “Ik ben erg blij om hier te zijn met de F.C.C. TSR, met Honda France en mijn nieuwe teamgenoten. Het testen ging perfect. Ik heb wat nieuwe mensen in het team ontdekt sinds mijn laatste keer hier in 2018. Ik ken Josh [Hook] goed, ik leer Mike [Di Meglio] kennen en samen hebben we echt goed gewerkt om ons voor te bereiden op deze laatste belangrijke race. Ik kan niet wachten op de 100e verjaardag van de Bol d’Or.”



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter