De eerste race van een reeks races buiten Europa zit er al weer op. Na afgelopen weekend Motegi in Japan volgt nu Sepang in Maleisi‘ waarna al het materiaal en personeel binnen een paar dagen in het Midden Oosten moet zijn voor de race in Qatar.

Maleisi‘ 2004: Valentino Rossi veegt de baan schoon

Motegi bleek niet de race te zijn waarin Valentino Rossi zijn zoveelste titel zou pakken, sterker nog de Italiaan boekte zijn eerste DNF sinds vorig jaar Qatar na in aanvaring te zijn gekomen met landgenoot Marco Melandri. Rossi gaat hier in Maleisi‘ dus voor de herkansing terwijl de deelname van Marco Melandri allesbehalve zeker is. De Movistar Honda coureur wil op dit moment in ieder geval de eerste trainingsdag uitzitten.

De eerste Maleisische Grand Prix werd in 1991 verreden op het circuit van Shah Alam bij Kuala Lumpur. Tot 1998 werd hier gereden waarna men een jaar op het Johor reed, daarna kwam het circuit van Sepang op de kalender te staan. Kenny Roberts wist met de Suzuki de eerste Grand Prix op Sepang te winnen en won ook het jaar daarna de race in Maleisi‘. Daarna werden de races gedomineerd door Valentino Rossi op 2002 na want toen wist Max Biaggi de race te winnen op een Yamaha nadat Rossi en Alex Barros elkaar in de wielen reden.

Het circuit van Sepang biedt van alles wat; lange vloeiende bochten, scherpe knikken, een drietal hairpins en een tweetal bijna even lange rechte stukken die door een hairpin verbonden worden, de afstelling zal dus ook hier een compromis moeten zijn. In Sepang wordt echter niet alleen strijd gevochten tegen elkaar maar ook tegen de hitte en hoge luchtvochtigheid. Er zijn al eens experimenten geweest met coolpacks en de mogelijkheid om tijdens het rijden te drinken. Sepang is overigens een van de circuits waar in het voor en na seizoen veel getest wordt door bijna alle teams.

Sepang
Het circuit van Sepang in Maleisi

Vorig jaar had Rossi wat recht te zetten na de perikelen in Qatar en Rossi reed dan ook met het motto Ôgeen woorden maar dadenÕ. Barros mocht de eerste vier ronden nog aan kop rijden waarna de regerend kampioen de honneurs overnam en uiteindelijk met 4 seconden voorsprong op Max Biaggi de zege naar zich toetrok. Biaggi was overigens de enige die nog een beetje in de buurt bleef want Barros was op bijna tien seconden gereden terwijl rivaal Sete Gibernau pas als zevende over de streep kwam. Na de finish voerde Rossi weer een van zijn vele acts op É hij veegde de baan schoon Ð dit om de spot te drijven met datgene wat hem in Qatar was overkomen.

Een voorspelling maken over het raceverloop van dit jaar zal niet makkelijk zijn. Max Biaggi zal natuurlijk zijn recente podium reeks willen doorzetten en natuurlijk voor de zege willen gaan. Het zou een fraaie 3-2-1 zijn voor de dit seizoen zo getergde Biaggi die het lek eindelijk boven lijkt te hebben met zijn RC211V. Ook Sete Gibernau zal zijn pechreeks nu eindelijk eens ten einde willen brengen. Het seizoen van de Spanjaard is echt desastreus verlopen en telt inmiddels al vijf DNFÕs. Rossi heeft inmiddels ook een DNF maar zal dit weekend wederom een gooi doen naar de titel. Als Biaggi wint moet de Italiaan in ieder geval vierde worden om zich kampioen te mogen noemen. Bij een tweede plaats voor de ‘Rmeinse Keizer’ hoeft Rossi ‘maar’ achtste te worden. We mogen Loris Capirossi niet vergeten. De winnaar van Motegi zal de champagne zeker hebben laten smaken en er vast weer meer van willen na ook al een podium in Tsjechi‘.

In deze race zal Shane ÔShakeyÕ Byrne zijn debuut maken op een V5 en wel die van het team van Sito Pons als vervanger van Troy Bayliss. Er mogen geen wonderen van hem verwacht worden maar we houden hem zeker in de gaten. Ook Olivier Jacque zal net als in het voorjaar weer op komen draven als vervanger van Alex Hofmann die langs de kant zit met een gebroken enkel.

De kwartliter race werd vorig jaar gewonen door Dani Pedrosa die die race al kampioen had kunnen worden ware het niet dat rivaal Sebastian Porto dan geen tweede mocht worden en dat was nou net wat de Argentijn deed na een vele ronden tellend gevecht met Toni Elias.

De voorsprong van Pedrosa, nu overigens op Casey Stoner, is dit jaar ook riant maar niet zo riant dat hij zich deze race al kampioen zou kunnen laten kronen daarnaast heeft de Spanjaard mogelijk nog wat last van een schouderblessure die hij in Motegi opliep. Werk aan de winkel dus voor Stoner, Andrea Dovizioso en Hiroshi Aoyama, de in het klassement dichtstbijzijnde concurrenten.
Jorge Lorenzo, die overigens geen kans meer maakt op de titel, zal na zijn zoveelste agressieve gedrag op de baan een race naast de baan moeten doorbrengen.

In de 125cc klasse was het Casey Stoner die vorig jaar de 25 punten pakte op een banddikte van Andrea Dovizioso die dat helemaal niet erg vond want hij was de nieuwe kampioen. Het was overigens de eerste GP zege voor KTM.

Ook nu zit een zege voor KTM er dik in, zeker nu de deelname van de onfortuinlijke Thomas Luthi nog niet zeker is. De Zwitser zal nog een laatste test moeten doorstaan voordat hij aan deelname mag gaan denken. De kans is groot dat Mika Kallio de leiding in het klassement weer over gaat nemen want beide kemphanen staan maar 3 punten uit elkaar. KallioÕs teamgenoot Gabor Talmacsi maakt ook nog kans op de titel maar zal dan toch wat beter resultaten moeten gaan pakken dan de laatste twee races (9e en DNF)

De wildcards voor deze Grand Prix:

125cc klasse
72 Doni Tata Pradita (INA-Yamaha) Yamaha Indonesia

250cc klasse
60 Wang Zhu (CHN-Aprilia) Zongshen Team of China
61 Li Zheng Peng (CHN-Aprilia) Zongshen Team of China

MoptoGP klasse
geen

Circuit statistieken:

Pole positie: Links
Lengte: 5,548 km
Breedte: 25 m
Rechterbochten: 10
Linkerbochten: 5
Langste rechte stuk: 920 m

Records:

125cc: 2Õ13.919 Ð Lucio Cecchinello, Aprilia, 2002
250cc: 2Õ08.015 Ð Dani Pedrosa, Honda, 2004
MotoGP: 2Õ03.253 Ð Valentino Rossi, Yamaha, 2004
Pole record: 2Õ01.833 – Valentino Rossi, Yamaha, 2004

tekst: RenŽ van der Does; rene@racesport.nl