De Ducati MotoGP machines, maar ook de Ferrari Formule 1 wagens, zijn sinds kort voorzien van het sponsorlogo ‘Mission Winnow’. Het logo is de start van een nieuw tijdperk waarin Phillip Morris (Marlboro) mensen wil ontmoedigen om te beginnen met roken. In Australië wordt deze nieuwe vorm van ‘tabaksreclame’ echter in twijfel getrokken en is er door het Ministerie van Volksgezondheid een onderzoek gestart.

Dat het Ducati MotoGP team, maar ook het Ferrari Formule 1 team, al sinds jaar en dag gesponsord worden door tabaksgigant Philip Morris zal voor velen geen geheim zijn, dit ondanks dat er tot aan dit seizoen geen sponsorlogo te bekennen was. Sinds oktober vorig jaar heeft Philip Morris hier echter iets op gevonden en is men een andere weg ingeslagen middels ‘Mission Winnow’, het logo dat sindsdien op de Ferrari F1 wagens en vanaf dit seizoen ook op de Ducati fabrieksmotoren te zien is. Maar hoe lang houdt dit stand?

Phillip Morris en Dorna
Aan het einde van het seizoen 2018 maakten Dorna en Phillip Morris bekend dat men hun samenwerking had verlengd. Tijdens de destijds belegde persconferentie maakten partijen duidelijk dat het doel van deze ‘vernieuwde’ overeenkomst o.a. was mensen te bewegen om te stoppen met het roken van traditionele tabakswaren of minstens over te stappen naar minder schadelijke manieren van roken (e-sigaret). Ook liet Dorna weten dat men er in de toekomst naar wil streven de paddock volledig rookvrij te maken.

Een bijzondere combinatie, een sponsordeal waar destijds al door velen vragen bij werden gesteld, vragen als……..de grootste tabaksgigant en eigenaar van o.a. het bekende sigarettenmerk Marlboro mensen te bewegen om te stoppen met roken? Het klinkt als de plaatselijke bakker te vragen om geen brood meer te kopen.

Lees ook: Bijzonder | Dorna en Philip Morris slaan handen ineen voor rookvrije samenleving
Lees ook: Mission Winnow | Sigarettenmerk vindt nieuwe manier voor Ducati sponsoring

Mission Winnow
De Formule 1 fans zagen vervolgens eind 2018 voor het eerste een nieuw logo op de Ferrari Formule 1 wagen verschijnen en voor de MotoGP fans werd er meer duidelijk tijdens de teampresentatie van het Ducati MotoGP. Tijdens deze presentatie werd duidelijk dat Phillip Morris middels het ‘Mission Winnow’ logo – de naam voor de nieuwe anti – rookcampagne – voor het eerst sinds het verbod op tabaksreclame weer prominent vertegenwoordigd is.

Velen fronsten de wenkbrauwen en onder de motorsportjournalisten werden er al gekscherend weddenschappen afgesloten over het feit hoeveel advocaten er aan te pas zouden zijn gekomen alvorens de contracten over deze nieuwe vorm van sponsoring getekend waren.

Het is voor velen dat ook nog behoorlijk vaag wat ‘Mission Winnow’ precies inhoudt en hoe het kan dat een bedrijf als Phillip Morris International mensen wil ontmoedigen om te beginnen met roken. Op den duur wil de tabakfabrikant volgens eigen zeggen zelfs werken naar een rookvrije wereld waarin gezonde alternatieven de plaats van de sigaret in moeten gaan nemen.

Inmiddels wordt er in Australië een onderzoek gestart naar deze nieuwe vorm van ‘tabaksreclame’. Een campagneleider van de lokale anti-rooklobby denkt namelijk dat Philip Morris de boel om de tuin leidt en het gewoon bedoeld is als reclame voor hun sigaretten.

Het Ministerie van Volksgezondheid begint op aandringen van de lobby een onderzoek naar wat Mission Winnow inhoudt en of er inderdaad reden is voor het mogelijk weren van de sponsoring bij de Formule 1 Grand Prix in Melbourne en later in het jaar bij de Australische Grand Prix op het Phillip Island Grand Prix circuit. De Raad van Communicatie en Media in Australië is ook bij het onderzoek betrokken.

Philip Morris heef inmiddels een reactie gegeven en laten weten dat men op de hoogte is van het onderzoek en deze ontwikkelingen in Australië. Daarnaast liet men ook weten dat de aantijgingen geen hout zullen snijden.

In de prullenbak ja of nee, het laatste woord zal hierover zeker nog niet gesproken zijn, dit krijgt ongetwijfeld nog wel een staartje.

 
Failed to get data. Error:
Photos Library API has not been used in project 814642671959 before or it is disabled. Enable it by visiting https://console.developers.google.com/apis/api/photoslibrary.googleapis.com/overview?project=814642671959 then retry. If you enabled this API recently, wait a few minutes for the action to propagate to our systems and retry.

2019 MotoGP kalender:

  • 10 maart Qatar* – Losail International Circuit
  • 31 maart Argentinië – Termas de Río Hondo
  • 14 april Americas – Circuit of the Americas
  • 05 mei Spanje – Circuito de Jerez
  • 19 mei Frankrijk – Le Mans
  • 02 juni Italië – Autodromo del Mugello
  • 16 juni Catalunya Barcelona – Catalunya
  • 30 juni Nederland – TT Circuit Assen
  • 07 juli Duitsland – Sachsenring
  • 04 augustus Tsjechië – Automotodrom Brno
  • 11 augustus Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
  • 25 augustus Groot Britannië – Silverstone Circuit
  • 15 september San Marino – Misano World Circuit
  • 22 september Aragón – MotorLand Aragón
  • 06 oktober Thailand – Chang International Circuit
  • 20 oktober Japan – Twin Ring Motegi
  • 27 oktober Australië – Phillip Island
  • 03 november Maleisië – Sepang International Circuit
  • 17 november Valencia – Ricardo Tormo

*Avondrace

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App