Waarom de Yamaha’s van Quartararó en Morbidelli op vrijdag in Indonesië het snelst waren

4419
Fabio Quartararó (20) en Franco Morbidelli (21) in actie op het Pertamina Mandalika International Street Circuit | © Yamaha Racing

Het Monster Energy Yamaha MotoGP eindigde de eerste dag in Indonesië met een 1-2 voor Fabio Quartararó en Franco Morbidelli. Ondanks het lage gripniveau waren beide coureurs snel en lijkt het gebrek aan topsnelheid hier geen parten te spelen.

Het was een behoorlijke teleurstelling voor de Yamaha coureurs om te zien dat ze in Qatar niet mee konden doen voor de overwinning. Vooral omdat dit circuit de Yamaha in het verleden goed lag en in 2021 nog beide races op het Lusail International Circuit werden gewonnen door Yamaha coureurs. Er werd veel geklaagd over een gebrek aan topsnelheid en een gebrek aan ontwikkeling ten opzichte van de concurrentie. Hoe dan ook is Yamaha de verdedigend wereldkampioen met Fabio Quartararó, dus zo slecht kan de YZR-M1 niet zijn.







Dat werd op vrijdag in Indonesië bewezen aangezien Fabio Quartararó en Franco Morbidelli hun Monster Energy Yamaha MotoGP team een 1-2’tje bezorgden in de tweede vrije training. De half nat / half droge omstandigheden in FP1 leken met name Fabio Quartararó niet zo goed te liggen maar in FP2 werd het tij gekeerd. Met een buitentemperatuur van zo’n 33°C en een asfalttemperatuur van meer dan 60°C was het ontzettend warm op het Pertamina Mandalika International Street Circuit. Het deels nieuwe en deels opgepoetste asfalt zorgde daardoor niet voor bijzonder veel grip, iets wat normaal niet goed past bij de Yamaha. De YZR-M1 moet het voornamelijk hebben van hoge bochtensnelheid en dat kan doorgaans alleen bereikt worden als er voldoende grip is.

Hoe dan ook eindigden de twee Yamaha coureurs dus bovenaan de tijdlijst en is dat een goed begin voor het team. Of ze ook in regenachtige omstandigheden zo sterk kunnen zijn is de grote vraag, gezien de weersverwachtingen lijkt het nagenoeg zeker dat er op zaterdag en zondag (heel veel) regen gaat vallen.

Fabio Quartararó: “Ik was er vanochtend nog niet helemaal bij, want Franco zat in de top vijf en ik op P16, dus het was mijn fout. Ik heb mijn best gedaan op de harde band in de ochtend maar dat werkte niet voor ons. Morgen proberen we het opnieuw in warmere omstandigheden maar het was niet gemakkelijk. In de namiddag voelde ik me veel beter in betere omstandigheden. Ik had een klein probleempje maar op het einde paste ik me vrij snel aan en kon ik een geweldige ronde neerzetten. Het is de eerste keer dit jaar dat ik een training met vertrouwen heb afgesloten. In de test hier was ik ook zelfverzekerd, ik voelde me snel en ik denk dat het resultaat van vandaag een goede manier is om terug te komen van wat er in Qatar gebeurde, wat teleurstellend was. Ook al is het maar een vrije training, het is goed om de smaak te pakken te hebben van een betere positie en te beschikken over snelheid.

In de middag begonnen we met de basisafstelling van de test, maar helaas heb ik maar anderhalve ronde gereden voordat ik een motor moest nemen met een andere afstelling. Uiteindelijk was dat niet zo erg. Het een goede dag maar er zijn nog dingen om te verbeteren. Morgen moeten we de motor van vandaag en de motor van de test na elkaar testen om te zien welke kant we op moeten. Je weet nooit wat je kunt verwachten, met nieuw asfalt en een nieuw karkas van de banden voor deze bijzondere omstandigheden. Als de omstandigheden hetzelfde waren geweest als tijdens de test dan had ik het wel verwacht om in de top vijf te staan. Natuurlijk is het veel beter als je aan het eind van de dag de snelste bent, maar in de test was ik een van de snelste voor zowel een snelle ronde als over langere afstand, dus vandaag is min of meer wat ik had verwacht.”

Franco Morbidelli: “Veel dingen waren anders dan tijdens de test zoals de banden en het asfalt. Het was dus echt moeilijk om dingen te veranderen aan de motor want veel zaken waren vandaag anders. We probeerden ons aan te passen aan de nieuwe situatie en dat lukte vrij goed want we waren redelijk snel. Uiteindelijk waren Fabio en ik ook op nieuwe banden snel. Al met al een positieve dag voor ons zou ik zeggen. Ik voel me goed. Ik had in Qatar ook al een goed gevoel, maar het is nog vroeg en het is moeilijk om nu al voorspellingen te doen.

De M1 voelde vandaag als dezelfde motor als in Qatar, maar met een stuk minder grip. Het karkas is anders en heeft mindere gripprestaties, maar blijkbaar hadden we er minder last van dan de andere coureurs. Het is moeilijk om nu al conclusies te trekken, maar ik hoopte in Qatar dat we met minder grip minder problemen zouden hebben – en vandaag was dat het geval. Onze motor is makkelijk te besturen. De Yamaha is direct en heel vriendelijk voor de rijder, zoals we al vaker hebben gezegd. Elke beweging die je op de motor doet, het overstuur, is altijd heel soepel en heel vloeiend. Je wordt niet bang als er zoiets gebeurt, het voelt voorspelbaar. Het probleem is alleen dat we soms niet beschikken over hetzelfde vermogen als de andere coureurs, maar vandaag was dat niet het geval.”

De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 10:50 uur lokale tijd, 03:50 uur Nederlandse tijd weer in actie voor de derde vrije training op het Pertamina Mandalika International Street Circuit. De vierde vrije training met aansluitend de twee kwalificatie sessies gaat om 07:25 uur Nederlandse tijd van start.




ziggo-sport




Handige links Pertamina Grand Prix of Indonesia:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • Pertamina Mandalika SAG Team
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Pre-event persconferentie
  • 20 Fabio Quartararo
  • 23 Enea Bastianini
  • 33 Brad Binder
  • 44 Pol Espargaró
  • 93 Marc Marquez
  • 07 Dennis Foggia
  • 16 Andrea Migno
  • 99 Carlos Tatay
  • 13 Celestino Vietti
  • 22 Sam Lowes
  • 96 Jake Dixon
  • 84 Zonta Van Den Goorbergh
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 07 Barry Baltus
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 05 Johann Zarco
  • 89 Jorge Martin
  • 23 Enea Bastianini
  • Mario Aji
  • Diogo Moreira
  • Carlos Tatay
  • Top3 Moto3 kwalificatie
  • Top3 Moto3 kwalificatie
  • 37 Augusto Fernandez
  • 96 Jake Dixon
  • 22 Sam Lowes
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 84 Zonta van den Goorbergh
  • 7 Barry Baltus
  • Jorge Martin
  • Fabio Quartararo
  • Fabio Quartararo
  • Marc Marquez bike
  • Top 3 MotoGP kwalificatie
  • Top 3 MotoGP kwalificatie
  • Johann Zarco
  • Johann Zarco & Jorge Martun
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 podium
  • 07 Dennis Foggia
  • Aron Canet
  • Celestino Vietti
  • Somkiat Chantra
  • Somkiat Chantra
  • Somkiat Chantra
  • Somkiat Chantra
  • Moto2 race
  • Moto2 podium
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • Miguel Oliveira
  • Kwak kwak
  • Miguel Oliveira
  • Fabio Quartararo
  • Johann Zarco
  • Johann Zarco & Fabio Quartararo
  • MotoGP race Top3
  • MotoGP race Top 3



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter