Werner Daemen: “Racen in het donker op Spa is het mooiste wat er is voor een coureur”

2087
werner-daemen
Werner Daemen | foto© BMW Motorrad

Komend weekend wordt op het circuit van Spa-Francorchamps de tweede ronde van het 2022 FIM Endurance World Championship verreden. Werner Daemen, huidig teammanager van het BMW Motorrad World Endurance Team, blikt terug op zijn tijd als actief coureur op Spa-Francorchamps en spreekt over de magie van het historische Belgische circuit.

De laatste voorbereidingen zijn in volle gang voor het volgende hoogtepunt in het FIM Endurance World Championship seizoen, de 24H SPA EWC Motos welke van in het weekend van 02 tot 05 juni wordt verreden op het historische circuit in de Belgische Ardennen.

Er zijn niet veel mensen die Spa-Francorchamps beter kennen dan Werner Daemen, voormalig coureur en huidig teammanager van het BMW Motorrad World Endurance Team. De bekende Belg reed in het verleden ontelbare keren op het unieke en historische Belgische circuit en stond er op het podium tijdens de 24-uur tellende race. Nu het FIM EWC terugkeert naar Spa spreekt Daemen over de magie van Spa-Fracorchamps.

In onderstaand interview haalt hij herinneringen op aan zijn eerste ervaringen op Spa, herinneringen die uiteindelijk van invloed waren op zijn beslissing om coureur te worden, de hechte band met Steven Casaer en legt hij uit welke vaardigheden de coureurs nodig hebben om sterk te zijn in het donker. Daarnaast heeft Daemen een aantal tips voor de toeschouwers over de beste plekken om de actie te bekijken.

Werner, jij bent een echte Spa-Francorchamps expert. Hoe vaak heb je er zelf gereden?

Werner Daemen: “Ik denk dat ik er 20 keer geweest ben – en ik heb er vijf keer de 24-uursrace gereden. Spa is altijd iets speciaals voor mij geweest. Toen ik jong was, voor ik begon te racen, ben ik er geweest als toeschouwer van de 24-uursrace en dacht ik meteen: dit is wat ik in de toekomst wil doen – en ik wil er op het podium staan. Ik heb er ook mijn eerste race om het Belgisch kampioenschap gewonnen; dat was in de 250-klasse. Toen ik internationaal begon te rijden, reed ik in Franse teams en in 2000 eindigden we de 24-uursrace van het wereldkampioenschap op de derde plaats algemeen. Dat is een race die ik nooit zal vergeten, want we hadden 23 uur regen – en we stonden op het podium.”

Wat maakt het racen met een motorfiets op Spa zo speciaal – vooral als Endurance coureur?

Werner Daemen: “Ik moet zeggen dat Spa gemaakt is voor het Endurance racen! Omdat het lang is, het is zwaar, het is donker, het biedt goede grip in de regen. Het is een mooi circuit in de regen. En voor mij is Spa – niet omdat ik een Belg ben, één van de mooiste circuits die ik ken. En het is een uniek circuit. Als coureur denk je dat je snel bent en dan zie je je rondetijd en merk je dat je nog minsten vijf seconden moet verbeteren. Het is heel moeilijk om te leren. Het is niet zoals andere circuits die je na vijf ronden kent. Als je naar Spa gaat, heb je minstens twee dagen nodig om snel te zijn. Dat is wat het zo speciaal maakt. Maar je hebt altijd een grote glimlach onder je helm als je daar rijdt, omdat het circuit zo mooi is, de omgeving is mooi. En ‘s nachts racen in Spa waren de mooiste momenten die ik op de motor heb beleefd.”

Je hebt speciale herinneringen aan ‘s nachts racen op Spa…

Werner Daemen: “Ja, in de tijden dat we daar reden was het aardedonker. Er waren geen lampen rondom het circuit en dat maakt het heel spannend om te rijden. Soms midden in de nacht, als er geen concurrenten bij je zijn op dat lange circuit, heb je het gevoel dat je alleen op de wereld bent. Dat was altijd een heel speciaal moment voor mij. s Nachts racen in Spa, vooral als het regende, dat waren momenten uit mijn racecarrière die ik nooit zal vergeten. Niemand zal dat ooit vergeten. Alle jongens met wie ik spreek en die dit vanaf mijn leeftijd deden, hebben het altijd over deze uren. Heel speciaal.”

Is er een situatie of moment dat het eerst in je opkomt als je terugdenkt aan je tijd racen op Spa?

Werner Daemen: “Ja ik denk dan meteen aan de duisternis, de regen – en Steven Casaer, die nu crewchief is binnen mijn team. We reden samen in die donkere en regenachtige uren. Hij vermeldt het zelfs in de boeken die hij aan het schrijven is. Hij zegt altijd: Ik herinner me de uren dat ik ‘s nachts met Werner reed, omdat we bewust bij elkaar bleven. Het is iets heel speciaals. Ik reed op een fabrieksmotor maar het was heel moeilijk om sneller te zijn dan alle andere jongens want door de hevige regen zag je niets. Ik denk dat ze tegenwoordig op dat soort momenten meteen de rode vlag zouden tonen, maar toen kwam de rode vlag steeds maar niet. We moesten doorrijden. Wat ons beperkte op de rechte stukken was het feit dat je niets zag met zoveel regen. Er stond ook tien centimeter water op de baan – het was gewoon overleven op dat soort momenten. Maar het waren geweldige tijden …”

En later maakte je een deal met Steven over het opzetten van je eigen team…

Werner Daemen: “Ja dat klopt, we hebben achteraf een deal gemaakt. We waren toen nog heel jong, hij was ongeveer 25 en ik rond de 30, en we hebben toen afgesproken dat we ooit terug zouden komen om de race in Spa te winnen. Toen we wisten dat we echt ons eigen team zouden hebben, spraken we drie dingen af: dat we een 24-uursrace zouden winnen, dat we wereldkampioen willen worden, en als we naar Spa zouden gaan, dat we op Spa willen winnen. We hebben nu één race gewonnen in Most; nu willen we een 24-uursrace winnen, we willen Spa winnen en we willen wereldkampioen worden, want dat is natuurlijk ons belangrijkste en hoogste doel. En ik denk dat als alles goed gaat in Spa, wij één van de vier teams zijn die daar kunnen winnen. Zeker.”

Kun je je eigen coureurs helpen om deze uitdaging aan te gaan met jouw Spa-ervaring?

Werner Daemen: “Ik ben er al een hele tijd mee bezig, want we zijn er al een paar keer geweest en Markus Reiterberger heeft er inmiddels al enkele nieuwe ronderecords neergezet. Ik was negen jaar lang de recordhouder en nu is het Markus. Natuurlijk praat je veel met de coureurs over waar en wanneer je het risico moet nemen en ook vooral hoe je ‘s nachts moet rijden, want normaal doe je alles met je ogen. Als je in Spa rijdt heb je meer zintuigen nodig, zoals ruiken, ogen en oren. Tijdens de nachtelijke uren verander je van kijken naar meer luisteren en ruiken. Als er bijvoorbeeld olie op de baan ligt, zie je de olie niet meer, maar begin je de olie te ruiken. Je gaat niet de bocht in met je ogen omdat je dan te laat ziet waar je heen moet. Je moet je gevoel veranderen en dat is in het begin moeilijk uit te leggen aan jonge coureurs, maar als ze eenmaal in de race zijn, begrijpen ze het heel goed.”

Het is de thuiswedstrijd voor jou en het team – en we hopen allemaal op veel toeschouwers langs de baan. Wat zijn volgens jou de beste plekken om de race te bekijken?

Werner Daemen: “De beste plek voor mij is altijd Radillon, op het moment dat je bergop gaat. Radillon is een bocht zoals de Parabolica op Monza. Het bestaat alleen daar en het heeft iets heel speciaals. Persoonlijk hou ik ook van Blanchimont. Het is een zeer, zeer snelle linkse bocht net voor de bushalte. Ik weet nog dat ik daar als toeschouwer om drie uur ‘s nachts alleen in het bos zat om de jongens te zien en het was destijds mijn droom om dat nog eens in mijn leven te doen. Maar Spa is ook spannend als je van wandelen houdt. Je kunt meer dan zeven kilometer lopen of misschien wel vier, vijf uur om alle verschillende plaatsen te bezoeken. Soms zit je 50 meter boven het circuit en kun je 50 meter naar beneden kijken terwijl de coureurs ‘s nachts racen. Die momenten heb ik nog steeds in mijn hoofd. Ik denk dat het overal op het circuit ongelofelijk is om naar wedstrijden te kijken.”

De 2022 editie van de 24H SPA EWC Motos gaat donderdag 02 juni van start met een vrije training, de eerste kwalificatie en een nachttraining. Vrijdag 03 juni staat de tweede kwalificatie op het programma waarna zaterdagmiddag 04 juni om 13:00 uur het startschot zal klinken voor de race welke precies 24 uur later op zondagmiddag op hetzelfde tijdstip zal finishen.

 



Handige links 24H SPA EWC Motos 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen (FIM EWC)
Tijdschema en uitslagen (FIM Sidecars)
Live Timing
Waar te volgen op TV



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter