Winst voor Irwin, Cooper, Johnston en Seeley tijdens spectaculaire tweede North West 200 racedag

2360
Glenn Irwin tijdens de tweede Superbike race | © North West - Rod Neill / Pacemaker Press International

Glenn Irwin (2x Superbike), Richard Cooper (2x Supertwin) Lee Johnston (Supersport) en Alastair Seeley (Superstock) hebben op zaterdag de North West 200 races gewonnen onder nagenoeg perfecte omstandigheden met veel zon en aangename temperaturen.

Op zaterdag werden er maar liefst zes races verreden tijdens de afsluitende dag van de 2022 North West 200. Op donderdag stonden er races op het programma voor de Supersport, Superstock en Supertwin klasse maar die laatste ging niet door vanwege de slechte weersomstandigheden.







Deze race werd verplaatst naar zaterdagochtend waardoor er maar liefst zes races op het programma stonden: Twee Supertwin races, twee Superbike races, één Supersport race en één Superstock race. Gelukkig waren de weersomstandigheden nagenoeg perfect met veel zon, weinig wind en een buitentemperatuur van zo’n 18°C; een groot verschil met de kou, regen en harde wind op donderdag.

Supertwin Race 1
De eerste race die op het programma stond was dus de Supertwin race die op donderdag werd afgelast. Richard Cooper kwam het beste van zijn plaats en nam de leiding in handen voor Pierre-Yves Bian, Jeremy McWilliams, Michael Dunlop en Jamie Coward.

In de openingsronde maakte Dunlop een fout bij het ingaan van University en schoot hij rechtdoor. Hierdoor viel hij ver terug en was zijn kans op een goed resultaat verkeken. Later zou de Noord-Ier naar binnen komen vanwege technische problemen aan zijn Kawasaki.

Cooper wist al gauw een voorsprong op te bouwen met Bian en McWilliams daarachter op de tweede en derde plaats. Ook Lee Johnston en Paul Jordan wisten zich te mengen in de strijd voor het podium.

Uiteindelijk won Cooper met een voorsprong van zo’n acht seconden voor Bian en Jordan. Johnston werd vierde voor McWilliams en Coward. Daarnaast had Cooper het ronderecord verbroken met zijn Kawasaki geprepareerd door voormalig zeer succesvol road racer Ryan Farquhar.

V.l.n.r. Pierre-Yves Bian, Richard Cooper en Paul Jordan op het podium na Supertwin Race 1 | © North West 200 – Stephen Davison/Pacemaker Press

Echter kwam er na de eerste race een protest binnen van één van de teams. Zij hadden iets gevonden aan de Kawasaki van Cooper wat binnen de reglementen viel. Na hevige discussies met eindverantwoordelijke Ryan Farquhar mocht Cooper wel van start gaan in Race 2. Lees in het gedeelte van Supertwin Race 2 hoe dit afliep.

Racewinnaar Richard Cooper viert de overwinning met motorbouwer en voormalig road racer Ryan Farquhar. | © North West 200 -Stephen Davison/Pacemaker Press

Supersport Race 2
Vervolgens werd de tweede Supersport race van deze North West verreden over zes ronden. Polesitter Alastair Seeley startte goed en nam de leiding handen voor de eveneens goed gestarte Davey Todd en Adam McLean. Dean Harrison schoof op naar de vierde plaats voor Michael Dunlop en Jamie Coward.

Todd viel meteen aan en nam de koppositie van Seeley over bij het ingaan van de Mill Road Roundabout. Zijn Honda CBR600RR liep ontzettend hard en wist ondanks het slipstreameffect aan de leiding te blijven voor Seeley en McLean.

Intussen maakte Lee Johnston snel stappen voorwaarts en schoof hij op naar de tweede plaats. Hij leek vervolgens als enige het tempo van Todd te kunnen volgen en aan het einde van de openingsronde nam hij zelfs de leiding over. Todd gaf zich echter niet zomaar gewonnen en sloeg op zeer spectaculaire wijze terug.

Terwijl Todd en Johnston elkaar meerdere keren passeerden kwamen Dunlop en Harrison daarachter steeds dichterbij. De Honda was duidelijk sneller op de rechte stukken maar Johnston wist slim gebruik te maken van de slipstream waardoor hij zo nu en dan naast Todd kon komen. Seeley kwam aan het eind van de tweede ronde naar binnen met vermoedelijk technische problemen.

In de derde ronde maakte Todd een foutje bij het ingaan van de Magherabuoy Chicane. De Engelsman verremde zich en ging over het gras waarmee hij kostbare tijd verloor. Echter was hij niet bereid om de strijd op te geven en deed hij er alles aan om het gat naar Johnston weer dicht te rijden. Ook Dunlop had een geweldig tempo en kwam steeds dichterbij Johnston en Todd.

In de vierde ronde kwam de zeer ervaren James Hillier ten val bij het uitkomen van York Corner. Met een high-sider ging de Yamaha coureur onderuit en konden zijn concurrenten hem ternauwernood ontwijken. Hillier bleef gelukkig ongedeerd en kon in de volgende races gewoon van start gaan.

Lee Johnston nam uiteindelijk de leiding ter hoogte van Black Hill en kon net genoeg doen om een zeer aanvallend rijdende Todd achter zich te houden. Het was een fenomenale race van het tweetal waarbij Johnston uiteindelijk aan het langste eind trok. Todd werd tweede met Michael Dunlop daarachter op de derde plaats.

Uiteindelijk kreeg Davey Todd nog wel een penalty van tien seconden vanwege zijn uitstapje door het gras en het daardoor afsnijden van de chicane.

V.l.n.r. Davey Todd, Lee Johnston en Michael Dunlop | © North West 200 – Steven Davison/Pacemaker Press

Superbike Race 1
Na het spektakel in de Supertwin en Supersport klasse was het tijd voor het geweld van de Superbikes. Lee Johnston besloot om niet van start te gaan in deze race, Alastair Seeley had op vrijdag de keuze gemaakt om met zijn Superstock machine in de Superbike races van start te gaan omdat zijn Superbike niet helemaal goed aanvoelde.

Polesitter Glenn Irwin kwam goed van zijn plaats en nam de leiding in handen voor Dean Harrison en Richard Cooper. Davey Todd reed op de vierde plaats voor Peter Hickman, Alastair Seeley, Michael Dunlop, Conor Cummins, Josh Brookes en Ian Hutchinson.

Bij het ingaan van University maakte Hickman een fout en ging hij rechtdoor. Dit kostte hem de kans op een overwinning en hij was zichtbaar gefrustreerd.

Irwin reed aan de leiding voor Todd, allebei op de Honda CBR1000RR-R. Er ontstond al vrij gauw een gat naar Richard Cooper die Dean Harrison en Michael Dunlop achter zich had rijden. Verder daarachter waren het Conor Cummins, Josh Brookes, Alastair Seeley, Ian Hutchinson en Michael Rutter in de top tien.

Todd was duidelijk niet bereid om weer genoegen te nemen met de tweede plaats en viel middels een zeer late uitremactie aan bij het ingaan van York Corner. Irwin kon echter snel counteren en nam de leiding meteen weer over. Doordat het tweetal flink in duel was kon Cooper zijn achterstand verkleinen.

Na zijn fout in de openingsronde was Hickman zichtbaar gefrustreerd. Dit resulteerde in een nieuw absoluut ronderecord. Helaas moest hij in de vijfde ronde zijn BMW M 1000 RR aan de kant zetten vanwege een technisch probleem.

Irwin was flink aan het pushen maar hij wist Todd niet kwijt te raken. In de laatste ronde viel Todd nog een keer aan in de Magherabuoy chicane maar ging vervolgens wijd bij het aanremmen voor Metropole. Hierdoor kwam Irwin uiteindelijk als winnaar over de streep en behaalde hij daarmee zijn vijfde Superbike overwinning op rij. Todd werd opnieuw tweede, Cooper passeerde de streep als derde. Verder waren het Brookes, Seeley, Cummins, Hillier, Rutter, Hutchinson en Nathan Harrison in de top tien.

Glenn Irwin (1) leidt voor Davey Todd (74) | © North West 200 – Rod Neill

Supertwin Race 2
Zoals gezegd kwam er na de eerste Supertwin race een protest over de KMR Kawasaki van Ryan Farquhar waar Richard Cooper op reed. Aanvankelijk mocht Cooper niet van start in Race 2 maar naar een aantal verhitte discussies kon de kleine Engelsman toch van start.

Polesitter Richard Cooper kwam goed van zijn plaats en nam de leiding in handen voor Pierre Yves Bian en Joe Loughlin. De Fransman maakte in York Corner een fout en ging rechtdoor, hij moest hard remmen om niet in de kussens te belanden. Dit zorgde ervoor dat zijn kansen meteen verkeken waren en Paul Jordan opschoof naar de derde plaats.

Loughlin deed er alles aan om in de slipstream van Cooper te blijven, daarachter was de 58-jarige Jeremy McWilliams in duel met Paul Jordan voor de derde positie. Ook Lee Johnston, Michael Dunlop en Jamie Coward begonnen zich te mengen in deze strijd.

Opnieuw kon Cooper al vrij gauw een gat slaan naar de concurrentie, daarachter reed Joe Loughlin ook een vrij eenzame race. Daarachter werd een spectaculair duel uitgevochten tussen Lee Johnston, Jeremy McWilliams, Christian Elkin, Michael Sweeney en Jamie Coward. In de voorlaatste ronde maakte Elkin een fout in de Juniper chicane en ging hij onderuit.

Cooper won Supertwin Race 2 uiteindelijk met met overtuiging voor Loughlin. Daarachter wist Lee Johnston de strijd voor de derde plaats te winnen met daarachter Jeremy McWilliams, Jamie Coward en Michael Sweeney.

Echter werd er na Race 2 opnieuw geprotesteerd en met succes. Cooper werd gediskwalificeerd in beide races waardoor Bian de winnaar werd van Race 1 en Loughlin de winnaar werd van Race 2. Met name Ryan Farquhar zal in de North West 200 paddock nog flink van zich hebben laten horen, iets dat hij al meteen deed nadat bekend werd dat er tegen hem geprotesteerd werd …

V.l.n.r. Joe Loughlin, Richard Cooper en Lee Johnston | © North West 200 – Stephen Davison / Pacemaker Press

Superstock Race 2
Vervolgens werd de tweede Superstock race van deze North West editie verreden. Peter Hickman besloot om niet van start te gaan vanwege problemen met zijn BMW M 1000 RR.

Het was Alastair Seeley die vanaf de tweede plaats als beste wegkwam en de leiding handen nam voor Glenn Irwin en Davey Todd. Daarachter waren het Michael Dunlop, Michael Sweeney, Ian Hutchinson, Richard Cooper, John McGuinness, Dean Harrison en Dominic Herbertson in de top tien.

Irwin probeerde meteen al aan te vallen in York Corner maar ging wijd waardoor Seeley de leiding weer overnam. Over de eerste lange rechte stukken bleken de Honda’s wel een stuk sneller te zijn en konden ze voorbijgaan aan de Yamaha van Seeley.

Bij het ingaan van University maakten Irwin en Todd echter een opmerkelijke fout. Beide coureurs remden te laat en schoten rechtdoor waardoor Seeley andermaal de leiding terug kon nemen en Dunlop opschoof naar de tweede plaats. Het tweetal had al gauw een gat geslagen richting Sweeney op de derde plaats.

Ian Hutchinson moest de strijd al in de eerste ronde staken vanwege een technisch probleem aan zijn BMW M 1000 RR.

De Honda was ontzettend snel op het rechte stuk en zo kon Dunlop het gat naar Seeley gauw dichtrijden. In de tweede ronde nam hij de leiding over van zijn landgenoot maar Seeley deed er alles aan om de aansluiting te behouden. Aan het einde van de tweede ronde wist Seeley middels een uitremactie de leiding weer over te nemen maar Dunlop gaf niet zomaar op.

In de derde ronde leek Glenn Irwin remproblemen te krijgen want hij ging opnieuw een keer wijd. Enkele ogenblikken later besloot hij dan ook om zijn Honda aan de kant te zetten. Ook Michael Dunlop had problemen met zijn Honda en ging wijd in University, ook hij zou niet veel later naar binnen komen met zijn Honda.

Todd was vastberaden om zijn fout van de openingsfase recht te zetten en deed dat op indrukwekkende wijze. De Engelsman reed een nieuw ronderecord en verkleinde zijn achterstand richting Seeley. Uiteindelijk moest ook hij zijn Honda aan de kant parkeren omdat hij een lekke voorband had.

Alastair Seeley won de race uiteindelijk met overtuiging voor Lee Johnston en Dean Harrison. Het was de derde zege van dit evenement voor Seeley en daarmee zijn 27e North West 200 overwinning in totaal. Verder eindigden Michael Sweeney, John McGuinness, Sam West, Nathan Harrison, Craig Neve, Jamie Coward en Lukas Maurer in de top tien.

Alastair viert zijn derde North West 200 overwinning van de week | © North West 200 – Stephen Davison – Pacemaker Press
V.l.n.r. Lee Johnston, Alastair Seeley en Dean Harrison | © North West 200 – Stephen Davison / Pacemaker Press

Superbike Race 2
Tot slot stond de zeven ronde lange tweede Superbike race op het programma. Aanvankelijk was Peter Hickman één van de coureurs die aangaf niet meer van start te gaan vanwege problemen met de banden. Dit bleek uiteindelijk betrekking te hebben op alle coureurs met Dunlop banden omdat er iets behoorlijk mis was. De bandenfabrikant was erachter gekomen dat er een productiefout was met de banden voor dit evenement en ze raadden alle coureurs met Dunlop banden aan om niet meer te rijden.

Een bizarre situatie en het betekende dat alle coureurs op Dunlop banden niet aan de start verschenen en de grid alleen bestond uit Metzeler coureurs.

Polesitter Glenn Irwin startte goed en nam de leiding in handen voor Richard Cooper en Ian Hutchinson. Josh Brookes schoof op naar de vierde plaats voor James Hillier en John McGuinness, daarachter waren het Craig Neve, Michael Rutter, Phil Crowe en Gary Johnson in de top tien.

Hutchinson maakte een fout bij het ingaan van University en schoot rechtdoor waardoor hij een flink aantal plaatsen terugviel. Vooraan wisten Irwin en Cooper al gauw een gaatje te slaan richting Josh Brookes, alhoewel de Australiër er wel alles aan deed om het hoge tempo te volgen.

Irwin probeerde weg te rijden maar Cooper wist zijn spoor indrukwekkend genoeg te volgen. Brookes moest langzaam maar zeker toch afhaken maar hij had op zijn beurt een grote voorsprong richting James Hillier en de vijftigjarige veteranen John McGuinness en Michael Rutter.

Na zijn fout in de eerste ronde van de race kwam Hutchinson weer sterk terug en wist hij zich naar voren te vechten. Achtereenvolgend wist de Milwaukee Synetiq BMW coureur voorbij te gaan aan Rutter, McGuinness en Hillier en zodoende op te schuiven naar de vierde plaats.

Cooper wist het lang spannend te houden maar Irwin bleek uiteindelijk toch een maatje te groot. Terwijl hij in de laatste meters naar het thuispubliek zwaaide won hij uiteindelijk ook de tweede Superbike race en heeft hij nu zes North West 200 Superbike races op rij gewonnen. Het feit dat hij dit op een Ducati, Kawasaki en Honda heeft gedaan maakt het des te indrukwekkender.

Cooper werd tweede, een uitstekende prestatie van de kleine Engelsman die is teruggekomen van zwaar blessureleed en dit was voor hem ook pas de tweede North West 200. Josh Brookes mocht mee naar het podium doordat hij zijn Ducati Panigale V4 R als derde over de finish stuurde. Verder eindigden Hutchinson, McGuinness, Hillier, Rutter, Crower, Neve en Maurer in de top tien.

V.l.n.r. Richard Cooper, Glenn Irwin en Josh Brookes | © North West 200 – Stephen Davison / Pacemaker Press
Glenn Irwin viert zijn zesde Superbike zege op rij met de fans | © North West 200 – Stephen Davison / Pacemaker Press
Glenn Irwin viert de tweede Superbike overwinning van deze North West 200 en zijn zesde Superbike overwinning op rij | © North West 200 – Stephen Davison / Pacemaker Press
Glenn Irwin | © North West 200 – Stephen Davison / Pacemaker Press
Glenn Irwin leidt in de tweede Superbike race voor Richard Cooper | © North West 200 – David Maginnis / Pacemaker Press
Josh Brookes | © North West 200 – David Maginnis / Pacemaker Press
James Hillier in de tweede Superbike race voor John McGuinness en Michael Rutter | © North West 200 – David Maginnis / Pacemaker Press
Organisator Mervyn White en zesvoudig World Superbike kampioen Jonathan Rea | © North West 200 – Stephen Davison / Pacemaker Press

Alle actie van de 2022 North West 200 is gratis terug te bekijken via de BBC iPlayer. Hiervoor is alleen een registratie vereist.



Handige links North West 200:

Tijdschema en volledige uitslagen






Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter