Wisselend succes Nederlanders tijdens kwalificatietrainingen Vallelunga

105

Op het circuit van Vallelunga zijn vandaag de kwalificatietrainingen verreden voor de eerste wedstrijd in het Europees Kampioenschap. Voor de Nederlanders verliep deze trainingsdag met wisselend succes.

Iris ten Katen deed het, met een 5e plaats, goed vandaag







125 cc

Igor Kalab vertrekt morgen van pole positie in de 125 cc race. De Tsjech is al een aantal jaren meer en minder actief in het EK en kon bijvoorbeeld ook vorig jaar al goed meekomen. Hij krijgt op de eerste rij gezelschap van Robin Lˆ_sser en Randy Krummenacher. De beide KTM Junior Team rijders worden gescheiden door de Italiaan Sancioni die van de 3e plaats zal vertrekken.

De beide Nederlanders in deze klasse, Gert-Jan Kok en Mark van Daalen, staan in de achterhoede van de startgrid. Voor de beiden gelden echter gemengde gevoelens. Gert-Jan Kok vinden we namelijk terug op de 30ste plaats en hij is daarmee allerminst tevreden. Het is tot op heden zeker niet het weekend van Gert-Jan met de nodige technische problemen tijdens de vrije trainingen van gisteren en een valpartij tijdens de 2e kwalificatietraining van vanmiddag.

Gert-Jan Kok:

ÒVanmorgen begon het er op te lijken en met de data die we verzameld hadden had ik het gevoel er in de middag 3,5 seconde af zou kunnen rijden. Daar ging ik ook voor want de motor loopt als een raket,”

aldus Gert-Jan.

Helaas mocht het niet zo zijn want in de middagtraining ging het na 3 ronden mis en belandde Kokkie in de grintbak. Hij had toen al wel 1’5 seconde van zijn tijd van vanmorgen afgereden.

“Wat is dit waardeloos. Hebben we alles voor elkaar en dan gebeurd dit. We zullen hard moeten werken om de motor wedstrijdklaar te maken en dan volg ik morgen de woorden van Jan Bakker maar op die me zei dat ik gewoon een geweldige inhaalrace moet proberen te rijden.”

Mark van Daalen vertrekt morgen vanaf de 34ste plaats. Mark was echter wel tevreden met zijn positie.

“Ik heb twee lekkere trainingen gereden maar merk wel dat ik nog wat conditie tekort kom. Het feit dat je weinig gereden hebt breekt je dan toch op. De motoren lopen verder goed en ik ga morgen gewoon een lekkere wedstrijd rijden en de wedstrijd vooral ook proberen uit te rijden. Ik denk dat je me na afloop redelijk aan het infuus kunt leggen maar dat moet maar. Het weer is hier gewoon lekker en we genieten van het verblijf hier,”

aldus Mark.

250 cc

In de 250 cc ook twee Nederlanders aan de start in de personen van Hans Smees en Randy Gevers. In deze klasse was Alvaro Molina, zoals verwacht, de allersnelste gevolgd door Dan Linfoot, Bartolini en Nicklas Cajback.

Hans Smees had gisteren tijdens de vrije trainingen nogal wat problemen met de Aprilia waarvan regelmatig ŽŽn van de cylinders uitviel. Vanmorgen was het wel beter maar opgelost was het niet. Het lijkt er echter op dat de monteurs met het monteren van een andere uitlaat het probleem hebben opgelost want in de middagtraining was het verholpen. Hans was dan ook ŽŽn van de weinigen die in die middagtraining zijn tijd van vanmorgen nog wist te verbeteren. Het leverde hem uiteindelijk een 5e plaats op en dus morgen vertrekken vanaf de 2e rij.

“Het gaat steeds beter, maar een ideale setting hebben we nog niet. Het rijwiel gedeelte zullen we voor morgen nog wat moeten verbeteren en we zullen morgen o.a. voor een ander type band kiezen,”

aldus Hans Smees.

Randy Gevers verging het wat minder. De Berlicummer ging vanmorgen even onderuit in de eerste kwalificatietraining waarin hij toch nog de 15e plaats voor zich wist op te eisen. Vanmiddag kon hij die positie echter niet vasthouden en zakte terug naar de 21ste plaatsop de grid. De door Randy zelf gehoopte/verwachte top 5 positie is daarmee ver weg, en dat zal hem dan ook zeker niet tot tevredenheid stemmen.

ss600

In de ss 600 lijkt het meer een Italiaans Kampioenschap dan een Europees Kampioenschap. Maar liefst 25 van de 30 rijders komen uit het thuisland en zij hebben het voordeel dat ze met enige regelmaat op het circuit van Vallelunga in actie komen en daardoor de baan goed kennen. Het zal dan ook niemand verbazen dat de eerste rij wordt gevuld met Italianen. Boccoloni was de snelste van het stel gevolgd door Cruiciani, Guigovaz en Tarrizo.

Ook in deze klasse 2 Nederlanders aan de start. Arie Vos en Marco Opheij hebben ook de reis naar Rome ondernomen en het werd voor het J&E Kunstgras team een gedenkwaardige reis. Het team kreeg onderweg te maken met twee klapbanden op de trailer die daardoor ook beschadigd raakte. Aangezien men maar over ŽŽn reservewiel voor de trailer beschikte leverde die tweede klapband dus een fors probleem en uiteindelijk een vertraging van 24 uur op. Uiteindelijk arriveerde het team pas gisteravond op het circuit waardoor de vrije trainingen van gisteren, belangrijk voor het leren kennen van de baan, volledig aan hun neus voorbij gingen. Gezien de omstandigheden ging het eigenlijk vandaag nog niet eens zo verkeerd. Arie Vos trainde zich uiteindelijk naar een 9e positie en voor Marco Opheij rest een vertrek vanaf de 21ste plaats. Beiden verwachten morgen nog wel iets naar voren te kunnen komen waarbij Arie Vos denkt aan toch een top vijf klassering.

European Women’s Cup

De European Women’s Cup wordt opgesplitst in een 600 cc klasse en een 1000 cc klasse. Beide klassen rijden een gecombineerde wedstrijd met een aparte uitslag. In de klasse tot 1000 cc vertrekt de Duitse Prinz op haar MV Augusta vanaf de pole positie gevolgd door Cazzola, de Nardi en Polita. In deze klasse is er geen Nederlandse deelname.

Dat is er wel in de klasse tot 600 cc. De altijd goedlachse Iris ten Katen, rijdend voor het van Winkoop team, heeft vorig jaar al eens geroken aan dit kampioenschap en dat was uitstekend bevallen. Tijdens de wedstrijd in Schleiz wist ze toen een uitstekende 2e plaats te pakken. Ook vandaag ging het goed met Iris. Ze belandde vandaag op de 5e plaats in haar klasse en vertrekt morgen vanaf een 11e plaats op de gecombineerde grid. Een podiumplaats is daarmee zeker niet uitgesloten.

grid 125 cc

1. Kalab
2. Lˆ_sser
3. Sancioni
4. Krummenacher
5. Eizinger
30. Kok
34. van Daalen

grid 250 cc

1. Molina
2. Linfoot
3. Bartolini
4. Cajback
5. Smees
21. Gevers

SS600

1. Boccoloni
2. Cruiciani
3. Giugovaz
4. Tarrizzo
5. Schiassi
9. Vos
21. Opheij

European Women’s Cup

Tot 1000 cc:

1. Prinz
2. Cazzola
3. de Nardi
4. Polita
5. Marchetti

Tot 600 cc

1. Lalicata
2. Valentini
3. Zaccardi
4. Pezzilli
5. ten Katen

Tekst: Tiny Kolsters; [email protected]
Bron Foto: www.vanwinkoopracing.nl