WorldSBK: Althea BMW tevreden na Vallelunga test

31

Het Italiaanse circuit Vallelunga was op 23 en 24 januari het terrein van de eerste test van dit jaar voor het nieuwe Althea Racing BMW team. Markus Reiterberger, Jordi Torres en Rafael de Rosa werkten hard aan het verbeteren van de BMW S 1000 RR.

Onder toezicht oog van Berti Hauser, algemeen technisch manager van BMW en de technisch manager van het team, onze landgenoot Jan Witteveen, werkten de coureurs een strak programma af. Helaas waren de weersomstandigheden niet optimaal, met lucht en asfalttemperaturen van rond de tien graden maar ondanks dat konden de rijders werken aan het verbeteren van hun gevoel met de motor. <p><br /> </p> <p>BMW had afgelopen december al twee dagen getest op dit Italiaanse circuit en kon daardoor vergelijken tussen toen en nu. Tussen de twee tests in is door het team hard gewerkt aan diverse verbeteringen en het vergelijken van de data tussen de twee tests liet zien dat er op diverse punten vooruitgang is geboekt.</p> <p><br /> </p> <p>Naast het testen van allerlei verbeteringen aan de motor was de test ook uitstekend voor het verbeteren van de harmonie tussen rijders en hun respectievelijke teams en ook het totale team wat als bijzonder nuttig werd ervaren. Helaas kon er door de koude omstandigheden maar enkele uren per dag gereden worden.</p> <p><br /> </p> <p>Snelste van de twee WorldSBK rijders was Markus Reiterberger die volgens de opgave van het team uiteindelijk een snelste rondetijd wist te realiseren van 1&rsquo;36.0 wat het team, gezien de koude omstandigheden, tevreden stelde. Reiterberger reed in totaal 68 ronden waarin hij zich vooral concentreerde op de nieuwe voorvork en verbeteringen aan de elektronica.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Het waren twee goede dagen voor ons. De eerste dag was het echt koud waardoor we nauwelijks hebben kunnen rijden maar de tweede dag was het een stukje zonniger waardoor we toch ons programma hebben kunnen afwerken. We hebben de nodige verbeteringen aan de remmen en de elektronica getest en de data vergeleken met de test hier in december. We hebben daarmee een grote stap voorwaarts gemaakt en het gevoel is goed en ook mijn rondetijd was goed. Ik ben erg blij met de samenwerking binnen het team. Het begint &eacute;&eacute;n grote familie te worden wat voor mij ook heel belangrijk is,&rdquo; aldus de snelle Duitser.</p> </blockquote>







Jordi Torres was wat langzamer dan Reiterberger maar hij moet zich ook nog wat meer aanpassen aan de BMW waarmee Reiterberger uiteraard veel meer ervaring heeft. Voor Torres was de elektronica het belangrijkste testonderdeel. <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;De afgelopen dagen pasten we een beetje bij onze teamkleuren, ze waren een beetje zwart-wit. Ik moet nog veel leren over het rijden met de BMW en moet ook mijn rijstijl aanpassen in vergelijk met de Aprilia. Ik heb nog wat tijd nodig om de juiste richting te vinden. De eerste dag had ik weinig vertrouwen. Ik had de nodige beweging in de motor bij het insturen en uitaccelereren en dat voelde niet goed. Het was voor mij ook moeilijk mijn gevoel richting het team te vertalen voor het aanbrengen van verbeteringen. We hebben de avond gebruikt om alles goed te evalueren waarna er aanpassingen zijn gedaan die me de tweede dag een veel beter gevoel gaven. We hebben de tweede dag verder gebruikt om de elektronica verder te ontwikkelen en we hebben een bruikbare set-up weten te vinden. Er is nog een hoop werk voor mij maar we zijn op de goede weg. Ik ga in elk geval met een goed gevoel naar huis,&rdquo; aldus de Spanjaard.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Rafael de Rosa, komend seizoen Superstock 1000 rijder voor het team, concentreerde zich vooral op het verbeteren van zijn gevoel met de motor en de afstelling van het chassis. De Italiaan verlaat de test met een positief gevoel.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;De hele weekend is positief geweest. We hebben veel gewerkt aan de geometrie van de motor. Omdat het motorblok nagenoeg standaard is hoeven we daar niet al teveel aan te doen en dus moeten we ons concentreren op chassis en vering. We hebben wat oplossingen getest voor de afstelling van de achterkant van de motor en de feedback die ik nu krijg van de achterkant is positief. Met een tijd van 1&rsquo;37 laag ben ik gezien de weer- en baanomstandigheden dik tevreden. Helaas moeten we nog lang wachten voordat het seizoen voor ons echt begint. Dan weten we pas echt waar we staan.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>