Met de komst van Iker Lecuona naar Aruba.it Racing – Ducati, de overstap van Alvaro Bautista naar Barni Spark Racing en het aangekondigde afscheid van Jonathan Rea begint de WorldSBK-startgrid voor 2026 steeds meer duidelijk te worden. Toch zijn er nog flink wat zitjes onbezet, waardoor de transfermolen voorlopig blijft doordraaien.
Fabrieksteams
Ducati is als eerste volledig rond met Nicolo Bulega en Iker Lecuona. Ook Bimota (Alex Lowes, Axel Bassani) en Kawasaki (Garrett Gerloff) hebben hun bezetting bevestigd. Yamaha houdt voorlopig vast aan Andrea Locatelli, terwijl BMW Motorrad enkel Danilo Petrucci heeft vastgelegd. Honda HRC is voor 2026 nog helemaal blanco.
Pata Maxus Yamaha
Locatelli blijft aan boord, maar de tweede Yamaha-rijder is nog onderwerp van gesprek. Can Öncü geldt als topkandidaat en krijgt binnenkort een test op de R1. Dominique Aegerter lijkt uit beeld, terwijl Miguel Oliveira als mogelijke outsider genoemd wordt, mocht Öncü alsnog kiezen voor Moto2 (Pramac Yamaha Moto2).
ROKiT BMW Motorrad
Naast Petrucci is het tweede zitje nog vacant. Voor Michael van der Mark lijken de kansen op een verlengd verblijf te groeien, nu enkele MotoGP mannen en namen als Bautista en Aron Canet zijn afgevallen. Toch liet de Nederlander een aantal dagen geleden in zijn column op Racesport.nl doorschemeren dat er nog geen concreet aanbod ligt en hij ook buiten de WorldSBK paddock kijkt. Andrea Iannone wordt eveneens nog als mogelijke kandidaat genoemd terwijl ook de naam Marcel Schrötter de laatste dagen veelvuldig in verband wordt gebracht met BMW Motorrad.
Honda HRC
Na het vertrek van Lecuona verkeert Honda in onzekerheid. Jake Dixon lijkt echter al rond voor een overstap vanuit de Moto2, mede doordat Honda UK vanaf 2026 de regie overneemt. Voor het tweede zitje ligt Xavi Vierge voorop. Jack Miller wordt niet meer verwacht, nu hij in MotoGP bij Prima Pramac Yamaha MotoGP lijkt te blijven.
Independent teams
Een aantal satellietteams is al rond:
- GRT Yamaha: Remy Gardner en Stefano Manzi
- Barni Racing: Yari Montella en Alvaro Bautista
- Marc VDS: Sam Lowes
- Motocorsa Racing: Ryan Vickers
Andere teams zoals MIE Honda, Team GoEleven en Motoxracing hebben hun kaarten nog tegen de borst gehouden. Zij hopen te profiteren van rijders die elders buiten de boot vallen of coureurs die het broodnodige budget meebrengen.
Voorlopig 2026 WorldSBK startgrid per 26-08-2025
| Team | Rijders |
|---|---|
| Aruba.it Racing – Ducati | Nicolo Bulega – Iker Lecuona |
| bimota by Kawasaki Racing Team | Alex Lowes – Axel Bassani |
| Honda HRC | Xavi Vierge – Jake Dixon |
| GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team | Remy Gardner – Stefano Manzi |
| ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team | Danilo Petrucci – nnb |
| Pata Maxus Yamaha | Andrea Locatelli – Can Öncü |
| Barni Spark Racing Team | Alvaro Bautista – Yari Montella |
| Kawasaki WorldSBK Team | Garrett Gerloff |
| Motocorsa Racing | Ryan Vickers |
| Elf Marc VDS Racing | Sam Lowes |
| Petronas MIE Honda Racing Team | nnb |
| Team Pata GoEleven | nnb |
| Yamaha Motoxracing WorldSBK Team | nnb |
nnb = nog niet bekend – cursief = belangrijkste kandidaat
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’


