WorldSBK: Van der Mark over zijn eerste dag in Sepang

84
Michael van der Mark

Michael van der Mark heeft de eerste dag van de Fassi Malaysian Round afgesloten met de zevende rondetijd. Na afloop was de Rotterdammer tevreden en had hij het volgende te vertellen.

De eerste dag van de Fassi Malaysian Round stond voor de coureurs in het teken van het verkennen van het geheel nieuw geasfalteerde Sepang International Circuit. Vooraf waren er de nodige zorgen aangezien het droog was maar er op bepaalde delen van het circuit natte plekken te zien waren omdat het water door het nieuwe asfalt naar boven sijpelde. Gelukkig bleken de slechtste plekken niet of nauwelijks op de ideale lijn te zitten waardoor de coureurs er nauwelijks tot geen hinder van ondervonden.

Van der Mark, die al voorafgaand aan het evenement had aangegeven dat het Sepang International Circuit goed zou passen bij de door Ten Kate Racing Products geprepareerde Honda CBR1000RR Fireblade – SP, zijn voorspelling werd direct tijdens de eerste vrije training bevestigd aangezien zowel hijzelf (vierde) als ook teamgenoot Nicky Hayden (derde) met de snelste mannen meekonden.

Tijdens de tweede vrije training, waar halverwege even de twijfel toesloeg toen er in een tweetal sectoren regendruppels te bespeuren waren, kon de Nederlander in de slotfase niet helemaal het potentieel van zijn Honda benutten waardoor hij met een rondetijd van 2’04.385 de tweede sessie en de dag afsloot als zevende.

Gezien het geringe verschil (+0,434) met snelste man Lorenzo Savadori en de tweede tijd van teamgenoot Hayden kijkt de Honda WorldSBK Team coureur vol vertrouwen uit naar de resterende twee dagen op het Maleisische circuit.

Michael van der Mark, Pata Honda WorldSBK, snelste ronde 2’04.385, zevende:

“Toen we vanmorgen voor de eerste keer naar buiten gingen wisten we niet wat we konden verwachten, dit omdat het circuit onlangs is voorzien van een volledige nieuwe asfaltlaag. We moesten eerst uit zien te vinden hoe het op was op sommige delen van het circuit omdat er water door het asfalt naar boven kwam. Het gevoel met de motor was direct goed en stap voor stap gingen de rondetijden naar beneden. Vanmiddag hebben we een paar kleine aanpassingen gedaan, niet echt spectaculaire dingen, maar tijdens mijn laatste run net voordat de finishvlag viel voelde het alsof het allemaal iets sneller had gekund. Hoe dan ook, ik ben tevreden met de motor en de handelbaarheid; het enige waar nu aan moeten werken is de racesnelheid, dit om er zeker van te zijn dat de banden het tot aan het einde van de race volhouden.”