WorldSBK wildcard coureur Troy Herfoss: ‘Een droom die uitkomt’

152
herfoss
Troy Herfoss | foto© Racepsort.nl - Russell Colvin

De in Nederland niet geheel onbekende Troy Herfoss is komend weekend op het Phillip Island Grand Prix Circuit één van de drie Australische coureurs die middels een wildcard aan de start zal verschijnen tijdens de openingsronde van het Motul FIM World Superbike Championship. Na afloop van de tweedaagse test spraken we kort met de Australiër die een aantal jaren terug uitkwam voor het Nederlandse RAC Racing BMW en actief was in het IDM.

Troy Herfoss, voormalig IDM Superbike coureur, is momenteel actief in het Australische Superbike kampioenschap voor het dit seizoen nieuw opgezette Penrite Honda Racing Team. De tweevoudig ASBK- kampioen en runner-up van 2017 zag onlangs een grote droom in vervulling gaan met het verkrijgen van een wildcard voor de openingsronde van het 2018 FIM World Superbike Championship op zijn geliefde Phillip Island Grand Prix Circuit en het mogen racen met ’s werelds snelste Superbike coureurs.







De afgelopen twee dagen nam Herfoss deel aan de laatste wintertest, een test die niet onverdienstelijk verliep voor de inmiddels 31-jarige Australiër. Zo liet hij een snelste rondetijd noteren van 1’32.297, een tijd die na afloop goed bleek voor de zestiende plaats op de lijst en slechts 0,009 seconde langzamer was dan de tijd van merkgenoot en Red Bull Honda World Superbike Team coureur Jake Gagne.

“Het team en ik waren erg blij met de tweede sessie tijdens de afsluitende testdag,” aldus Herfoss tegenover de Racesport.nl redactie. “De tweede en afsluitende dag was een dag die wat betreft het lopen van de motor probleemloos verliep, maar bovenal hebben we twee zeer productieve testdagen gehad hier op Phillip Island.”

Herfoss en zijn team slaagden er tijdens de tweedaagse test in om een oplossing te vinden voor de problemen die ze onlangs nog hadden met de voor hun nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade SP2, waardoor er volop vertrouwen getankt werd voor komend weekend. Het belangrijkste punt voor Herfoss gedurende de test was dat hij zijn snelste tijd op de klok wist te zetten op het moment van de dag (15:00 uur plaatselijke tijd) waar zaterdag en zondag ook de races plaats zullen vinden.

“De temperatuur was hoger en het gripniveau lager op dat moment. Veel coureurs gingen op dat moment langzamer, terwijl wij er op dat moment toch in slaagden een stuk sneller rond te gaan. Dit zal ook zaterdag en zondag een belangrijke factor worden. Om dinsdag de tweede sessie te beëindigen met de veertiende rondetijd en slechts 1.249 seconden achter de snelste tijd, slechts een paar tienden verwijderd van de top acht geeft me veel vertrouwen.”

 

Volgens de voormalig RAC Racing BMW coureur was het rijden van deze respectabele rondetijd en de stap in de goede richting welke gemaakt werd met de Honda CBR1000RR SP2 machine een flinke boost voor iedereen binnen het team.

“Mijn crewchef, Shaun[Clarke] heeft veel op zijn bord gekregen na onze eerdere test – onze eerste gezamenlijke test. Gelukkig bleef hij er zelf rustig onder en heeft hij nu laten zien dat hij zijn huiswerk goed gemaakt heeft. Het zou gemakkelijk zijn geweest om hem de verkeerde richting op te sturen, want ik was zelf na deze test ook best wel een beetje bezorgd. We kijken er nu gewoon naar uit om op de wedstrijddag door te gaan en te zien waar we staan,” legt Herfoss uit, die komend weekend naast zijn wildcard optreden ook voor de 50e keer van start zal gaan in een ASBK Superbike race.

Het was een lang gekoesterde droom voor Herfoss om samen met de beste rijders ter wereld te mogen rijden. De afgelopen twee dagen kwam de Australiër voor het eerst in actie samen met deze topcoureurs, een droom die uitkwam dus?

“Echt spannend! Ik kreeg zelfs een middelvinger van Marco Melandri. Ik wilde de pits binnen rijden maar hij kwam me sneller achterop dan waar ik op gerekend had, dus hij was op dat moment niet blij met me. Hij stak vervolgens zijn middelvinger naar me op. Dat was een leuke ervaring (met een lach als een boer die kiespijn heeft). Ik heb inmiddels met Melandri gesproken, maar dit is natuurlijk niet iets zoals ik het echt wilde. Alle rijders hier zijn van wereldklasse. Zelfs de langzaamste man van het veld rijdt hier nog rondetijden waar menigeen van droomt. Al met al is het nu al een ongelofelijke ervaring.”

Na een teleurstellend verlopen eerste test – veel technische problemen – is Herfoss na twee testdagen samen met het WorldSBK veld op de goede weg en voelt hij zich een stuk zelfverzekerder met het wedstrijdweekend voor de boeg.

“Zonder te voorbarig te willen zijn, voelt het alsof het einde van de tunnel in zicht is en heb ik het gevoel dat we redelijk mee kunnen komen. Mijn doel is natuurlijk het best mogelijke resultaat te behalen. Ik zou graag in de top tien willen eindigen en ik denk dat ik nu kan zeggen dat dat in ieder geval mogelijk is.”

Het World Superbike veld telt een aantal topcoureurs die onbereikbaar zullen zijn voor de wildcardcoureur, dat is precies de reden waarom Herfoss niet de verwachting heeft hier even te gaan winnen of op het podium te eindigen. In de punten finishen en de strijd aangaan met een aantal reguliere World Supebike coureurs tijdens de races zou al geweldig zijn voor de gedreven en talentvolle Australiër.

“Ik ben gewoon erg enthousiast, want het is alweer een aantal jaren geleden dat ik voor het laatst actief ben geweest samen met coureurs van wereldniveau. Het voelt goed aan tot nu toe en ik geniet er met volle teugen van”, besluit Herfoss.

Herfoss’s landgenoot Wayne Maxwell (Yamaha Racing Team) sloot de tweedaagse test af met de negentiende rondetijd terwijl Maxwell’s teamgenoot Daniel Falzon de eenentwintigste rondetijd liet noteren.

 

Handige links Yamaha Finance Australian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag