Elektronica-dilemma voor het Red Bull Honda World Superbike Team

238
red-bull
Leon Camier | foto© Honda Pro Racing

Het Red Bull Honda World Superbike Team en Honda staan voor een groot dilemma; kan men tijdens de eerstvolgende ronde van het WorldSBK in Aragon nog gebruik maken van de bestaande Cosworth electronica of wordt men verplicht over te schakelen op de nieuwe Magnetti Marelli software? Hoe zit het precies en wat is het verhaal.

Het Red Bull Honda World Superbike Team kende in 2017 een uitermate moeilijk, bewogen en teleurstellend seizoen. De laat gearriveerde nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade SP2, een persoonlijk drama met de tragische dood van Nicky Hayden, blessureleed en een groot aantal vervangende coureurs zorgden voor tegenslag op tegenslag voor het in Nieuwleusen gevestigde topteam.







Gedurende het seizoen werd er vaak gewezen naar de tegenvallende prestaties van de nieuwe Honda, maar de grote vraag voor het ervaren team zelf was constant; is onze nieuwe Honda echt wel zo slecht of zijn andere oorzaken de reden van ons falen.

Direct na afloop van het seizoen 2017 kwam eigenlijk meteen het antwoord toen de voor het seizoen 2018 aangetrokken Leon Camier tijdens de allereerste test het tegendeel bewees en bevestigde wat de ervaren Ten Kate crew al wist. De Brit was eigenlijk meteen positief over de voor hem nieuwe machine, iets dat hij bevestigde door met dezelfde machine, en exact dezelfde Cosworth elektronica, aanzienlijk sneller rond te gaan dan zijn voorgangers gedurende het 2017 seizoen lieten zien.

Met deze wetenschap en de wetenschap dat Honda voor het seizoen 2018 de voorkeur gaf aan de nieuwe Magnetti Marelli software – software die vanaf 2019 verplicht is binnen het WorldSBK – ging men voortvarend van start met de voorbereidingen op het nieuwe seizoen. De nieuwe software werd aangeschaft, er werden door Honda Europe nieuwe engineers aangetrokken om deze nieuwe software te integreren en de Honda CBR1000RR competitief te maken. Maar wat bleek, de nieuwe Magnetti Marelli software was lang nog niet op het niveau, de prestaties bleven ver achter bij de huidige software en Camier was aanzienlijk sneller met de bestaande configuratie dan de nieuwe.

Wat volgde was een crisisberaad met de WorldSBK organisatie, dit aangezien de Honda voor 2018 gehomologeerd was met de nieuwe Magnetti Marelli software en er strikt gezien dus niet meer gestart zou mogen worden met de bestaande elektronica. Partijen vonden een compromis, het Red Bull Honda World Superbike Team kreeg dispensatie om de eerste twee wedstrijdweekenden in Australië en Thailand gebruik te mogen maken van de bestaande Cosworth elektronica.

Het resultaat is inmiddels bekend, Leon Camier kon zich zowel op het Phillip Island Grand Prix Circuit als ook op het Chang International Circuit meten met de snelste mannen terwijl PJ Jacobsen op de andere Honda voorzien van Magnetti Marelli ver achter bleef en vele technische problemen kende.

Tussen deze twee wedstrijden werd er door Ten Kate een test belegd in Spanje om daar back to back de twee verschillende elektronica systemen te testen. Slecht weer zorgde er echter voor dat er tijdens deze dagen niet heel veel gereden kon worden, wat er echter wel duidelijk werd was dat men aanzienlijk langzamer was met de nieuwe software dan met de bestaande en de afstelmogelijkheden met de Magnetti Marelli aanzienlijk beperkter waren.

Maar nu?
Dit is voorlopig ook de grote vraag voor Honda als ook de engineers uit Nieuwleusen. Maar wat zijn de mogelijkheden nu de dispensatie afgelopen is en men volgens de regels in Aragon met de nieuwe software van start dient te gaan?

Drie mogelijkheden:

  1. Overstappen op de Magnetti Marelli software met de wetenschap dat men de komende wedstrijden minimiaal 10 plaatsen zal moeten inleveren en verder naar achter zal komen te staan (volgens een inschatting van de deskundigen).
  2. De bestaande Cosworth elektronica laten homologeren en daarmee verder gaan tot aan het einde van het seizoen. Dit houdt in dat ook Triple M Honda de rest van het seizoen gebruik zal moeten maken van deze elektronica en deze derhalve verplicht zal moeten aanschaffen.
  3. De huidige dispensatie verlengen met een aantal wedstrijdweekenden zodat men de kans krijgt de Magnetti Marelli software verder te kunnen ontwikkelen. (het hangt niet alleen van de ontwikkeling af maar ook alle benodigde materialen zijn nog niet geleverd en ontbreken op dit moment nog)

Voor- en nadelen
Bij de eerste optie kan met zekerheid zeggen dat de rest van dit seizoen als verloren kan worden beschouwd en goede prestaties nagenoeg onmogelijk zullen worden. Voordeel is wel als men nu de overstap zal maken dat men dit seizoen maximaal kan gebruiken om de software verder te ontwikkelen en klaar te zijn voor 2019 als men sowieso verplicht is om er mee te gaan rijden, dit in tegenstelling tot dat men de verdere ontwikkeling zal moeten doen met een testteam of tijdens de toegestane testdagen met het huidige team.

De tweede optie heeft als voordeel dat men de goede reeks door kan trekken en de kans op topklasseringen aanzienlijk groter is de rest van het seizoen. Daarnaast is het zeker sponsor technisch gezien aantrekkelijker – het is geen publiek geheim dat aan het einde van het huidige seizoen de tweejarige sponsordeal met Red Bull afloopt. Het nadeel aan deze optie is echter wel het prijskaartje voor Honda. Immers ook het Triple-M Honda Team zal dan voor de rest van het seizoen over moeten op de Cosworth software – voor het team en PJ Jacobsen geen probleem – maar zij zullen de rekening van deze omschakeling niet zelf gaan betalen. Kan en wil Honda Europe het geschatte kostenplaatje van ongeveer € 100.000 op zich nemen?

De derde optie heeft als voordeel dat men tijdens de komende wedstrijden de huidige prestatielijn door kan trekken, men de komende tijd kan gebruiken om de nog ontbrekende delen in ontvangst te nemen en het Magnetti Marelli pakket verder door kan ontwikkelen. Daarnaast kan Triple-M Honda haar bestaande pakket door blijven gebruiken, iets dat momenteel zeker niet hun voorkeur geniet maar kostentechnisch wel makkelijker en aantrekkelijker is voor Honda Europe. Grote nadeel momenteel is echter de goede prestaties van Camier tijdens de eerste twee wedstrijdweekenden. De concurrentie slaapt niet en volgt dit proces natuurlijk ook op de voet en meer dan normale belangstelling. Immers als men de huidige regel strak blijft hanteren…….ja dan weten zij ook dat er in dat geval één kanshebber minder is voor een top vijf-, een podiumklassering of misschien zelfs wel een overwinning.

Conclusie
De afgelopen weken hebben er achter de schermen natuurlijk al de nodige besprekingen plaatsgevonden en zijn er al diverse politieke spelletjes gaande. Een leuk uitdaging voor de kersverse nieuwe Red Bull Honda World Superbike teammanager Kervin Bos en Chris Pike, sinds de begin van dit jaar nieuwe verantwoordelijke technische man binnen Honda Europe voor het WorldSBK project, en de technische verantwoordelijke mensen van Dorna binnen het WorldSBK.

Ondanks dat geen partijen nog het achterste van zijn tong laat zien, er nog geen beslissing is genomen werd het voor de Racesport.nl redactie wel duidelijk dat de voorkeur binnen Honda Europe en het in Nieuwleusen gevestigde World Superbike Team uit gaat naar het verlengen van de huidige dispensatie regel t/m de Nederlandse ronde op het TT Circuit Assen. Maar tevens werd ons ook wel duidelijk dat hier door andere partijen heel anders over wordt gedacht en het spel nog niet gespeeld is.

Wordt vervolgd, half april tijdens de eerstvolgende WorldSBK ronde op het Motorland Aragon Circuit weten we meer……..

Waar zouden jullie voor kiezen, welke optie denken jullie dat de beste is?
Reageren kan onder de link naar dit artikel op de Racesport.nl Facebook pagina via de volgende link: