Jonathan Rea zou in de toekomst graag de overstap willen maken naar de MotoGP klasse. De drievoudig World Superbike kampioen heeft daarbij echter wel één belangrijke kanttekening; voor minder dan een zitje bij een fabrieksteam is er geen interesse. De Brit liet zich dit onlangs ontvallen in een gesprek met Cycle News.

Joanthan Rea was de afgelopen jaren vaak oppermachtig en een maatje te groot voor de rest van het World Superbike veld. Sinds zijn debuut in 2008 heeft de Brit inmiddels 218 starts achter zijn naam staan, 218 wedstrijden waarin hij maar liefst 112 podiums en 54 overwinningen wist te scoren en hij de laatste drie seizoenen de wereldtitel in de wacht wist te slepen.

Vaak krijgt Rea de vraag gesteld of hij niet fulltime de overstap wil gaan maken naar de MotoGP klasse, de klasse waarin hij in 2012 al twee keer actief was als invaller voor Casey Stoner binnen het Repsol Honda Team.

In een gesprek met Cycle News sprak de Brit openlijk over zijn toekomstplannen en liet hij zich ontvallen dat hij een overstap naar de koningsklasse in de toekomst zeker niet uitsluit maar dat hij daarbij wel een aantal belangrijke voorwaarden bij heeft.

“Komend jaar blijf ik gewoon bij hetzelfde team,’ begon Rea zijn betoog in Cycle News. “Daar kijk ik ontzettend naar uit, maar voor 2019 en 2020 is nog niets beslist en is er nog van alles mogelijk. In zowel de MotoGP- als ook de World Superbike klasse lopen aan het einde van 2018 veel contracten af. Het lijkt wel alsof alle coureurs na afloop van volgend seizoen zonder contract zitten. Voorlopig richt ik me volledig op 2018, wat er daarna gebeurt en waar ik in 2019 zal rijden weet ik echt nog niet. Ik heb er geen behoefte aan om naar de MotoGP over te stappen en op een niet competitieve machine mijn rondjes te moeten rijden en mijn motorhome in het MotoGP paddock te parkeren om te kunnen zeggen dat ik een MotoGP coureur ben. Ik verdien een kans op een competitieve fabrieksmachine. Ik ben ervan overtuigd dat als ik de beschikking heb over het juiste materiaal ik goed kan presteren en mijn ware potentieel kan tonen. De beslissers in de MotoGP houden mij in de gaten, zien wat ik doe. Ook mijn manager heeft goede contacten en houdt alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. In het verleden heb ik wel aanbiedingen gehad uit het MotoGP paddock, echter niet van een team met goed materiaal en fabrieksondersteuning. Ik zie er niets in om er als veldvulling rond te rijden. De tijd zal het leren, we gaan het allemaal zien aan het einde van komend seizoen, maar nogmaals ik vind dat ik een goede motor verdien.”

 

Lees ook:  Word Racesport.nl supporter en maak kans op fantastische prijzen