Altijd al een unieke en bijzondere Foggy Petronas FP1 willen hebben? Grijp dan nu uw kans tijdens de Silverstone Auction Race Retro Classic Car Sale 2019.

De Foggy Petronas F1is een bijzonder machine die bij veel World Superbike liefhebbers ongetwijfeld nog de nodige herinneringen op zal roepen. De Petronas FP1, een 899,5 cc vloeistof gekoelde driecilinder in lijn gehomologeerde en speciale sportmotor, werd in 2003 door de Maleisische oliegigant Petronas geproduceerd nadat men het idee had opgevat om te gaan racen.

Zogezegd, zo gedaan en Petronas ging in zee met Carl Fogarty. De World Superbike legende werd als teammanager aangesteld en Troy Corser en James Haydon kregen de eer om als coureurs op de bijzondere maar oogstrelende machine hun kunsten te vertonen in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.

Voor het verkrijgen van een homologatie voor de Petronas FP1 machine moest er echter wel straatversie geproduceerd worden. Om te voldoen aan deze vereisten werd de motor eerst teruggebracht tot 899,5 cc en moest Petronas 150 wegmotoren produceren voor de FIM-homologatie.

De eerste 75 Petronas FP1’s werden in januari 2003 in het Verenigd Koninkrijk gebouwd en voldeden aan de homologatiekeuring om de motorfiets in 2003 te kunnen testen. De laatste 75 stuks werden vervolgens in juli 2003 geassembleerd bij de Maleisische motorfietsfabrikant Modenas. Van de 150 geproduceerde eenheden kwamen er vervolgens slechts 100 beschikbaar – in de kleuren Panache Green, Exotic Black en Misty Grey – voor de verkoop als straatversie. De overige 50 stuks werden gebruikt en/of gereserveerd als raceversie.

Lang duurde het 900cc driecilinder World Superbike avontuur echter niet voor Petronas. In 2004 werd het WorldSBK reglement namelijk aangepast en werden er ineens viercilinders met een cilinderinhoud tot 1000cc toegelaten. Ondanks dat de 1000cc machines in het eerste seizoen nog wel met restrictors dienden te rijden was de driecilinder kansloos tegen de sterkere viercilinders. In 2004 wist de Petronas FP1 machine nog wel twee keer een podiumfinish te scoren.

Toen in 2005 ook de Japanse fabrikanten terugkeerden in het WorldSBK kampioenschap – mede als gevolg van de genoemde reglementswijziging in 2004 – werd het voor Petronas een steeds moeilijker en lastigere opgave om zich te handhaven in het veld. Aan het einde van het seizoen 2006 kwam er dan ook een einde aan het Superbike project en trok men zich na vier jaar alweer terug uit het kampioenschap. Wat bleef waren de herinneringen.

Silverstone Auction Race Retro Classic Car veiling
Tijdens de Race Retro Classic Car Sale 2019 wordt er momenteel één van de slechts 100 geproduceerde en unieke Foggy Petronas FP1 (straatversie) machines geveild. De machine in de bekende groene Petronas kleur (Panache Green) is nieuw, in nieuwstaat en heeft slecht 7 gereden kilometers op de teller staan. Tevens is de machine technisch gecontroleerd en voorzien van zowel nieuwe olie als ook een nieuwe accu.

Heeft u belangstelling, wilt u een bod uitbrengen?
Neem dan gerust een kijkje op de website www.silverstoneauctions.com

 


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App