Het is het in Nieuwleusen gevestigde Ten Kate Racing, na de plotselinge breuk met Honda Europe, niet gelukt een oplossing te vinden en komend seizoen aan de start te verschijnen in het WorldSBK. Deze tegenslag heeft ervoor gezorgd dat Ten Kate Racing BV maandag zelf het faillissement heeft aangevraagd, en welke inmiddels door de rechtbank Overijssel is uitgesproken.

Het nieuws kwam onlangs als een donderslag bij heldere hemel toen bekend werd dat Honda Europe, na een samenwerking van 25 jaar, haar contract met het in Nieuwleusen gevestigde Ten Kate Racing niet wenste te verlengen. Vanuit Japan kwam niet veel later het nieuws dat HRC haar World Superbike activiteiten vanaf komend seizoen zelf ter hand ging nemen en hiervoor een samenwerking aan is gegaan met het Japanse Moriwaki Engineering en het Italiaanse Althea Racing.

Een klap in het gezicht voor met name Gerrit- en Ronald ten Kate, niet alleen vanwege de verrassende beslissing maar meer nog gezien de manier waarop en het tijdstip van bekendmaking. Ondanks deze late beslissing ging men in Nieuwleusen niet bij de pakken neerzitten en werd er de afgelopen weken hard gewerkt aan het vinden van een oplossing om de werkgelegenheid van de vele trouwe medewerkers te kunnen waarborgen en alsnog op een andere manier, eventueel met een ander merk, in 2019 aan de start te kunnen verschijnen in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.

Lees ook: Einde samenwerking Honda Europe en Ten Kate Racing
Lees ook: Ten Kate exit, HRC in 2019 met Camier en Kiyonari in WorldSBK

Ondanks een aantal weken keihard werken, talrijke mogelijkheden te hebben onderzocht en alles uit de kast te hebben gehaald om hun paradepaardje te redden bleek de factor tijd de grootste tegenstander. Maandagochtend 26 november, uitgerekend op dag dat een groot aantal WorldSBK coureurs op het circuit van Jerez hun motoren starten ter voorbereiding op het seizoen 2019, werd de handdoek gegooid, het personeel in kennis gesteld en het faillissement aangevraagd.

Dinsdagochtend 27 november werd door de rechtbank Overijssel het faillissement uitgesproken en mr. H.R. Quint aangesteld als curator. Hiermee komt er na een ooit zo succesvolle en maar liefst 25 jaar durende samenwerking, het behalen van 10 wereldtitels en een geheel onverwachte, late en niet hele ‘nette’ actie van ’s werelds grootste motormerk Honda een heel triest einde aan een tijdperk.

Het faillissement betreft alleen Ten Kate Racing BV, het bedrijf waaronder het raceteam valt, zo vallen o.a. de motorzaak (Ten Kate Motoren), de webshop activiteiten (Ten Kate shop en Ten Kate Racing Products) niet onder het faillissement en deze zullen dan ook gewoon in de huidige vorm worden voortgezet.

Een zware klap, niet alleen voor de familie Ten Kate, het bedrijf, personeel maar zeker ook voor de Nederlandse motorsport in het algemeen.

Onderstaand een officieel statement van Ten Kate naar aanleiding van het dinsdag 28 november 2018 uitgesproken faillissement:

Honda World Superbike Team komt abrupt ten einde
Vandaag is het faillissement uitgesproken over Ten Kate Racing BV. Deze BV verzorgde de afgelopen 18 jaar de race-activiteiten voor Honda in de WK Superbike serie. Het Ten Kate Honda team wist 10 WK titels te winnen in deze periode.

Deze treurige gang van zaken is gevolg van de zeer late mededeling van Honda aan Ten Kate Racing om de activiteiten onder te brengen bij 2 andere partijen, opgedeeld in techniek en logistiek. Deze mededeling werd op 30 Oktober jl. aan de directie van Ten Kate gedaan, zonder voorafgaande indicatie en zonder opgave van redenen.

Tot de laatste race van het afgelopen seizoen op 27 Oktober in Qatar, verliepen de gesprekken tussen Honda en Ten Kate zoals gebruikelijk was in alle voorgaande jaren. Personele vraagstukken, technische ontwikkelingen, wintertest-circuits, alles was al tot in detail doorgenomen en grotendeels besloten. Grootste vraagteken was de technische ondersteuning zoals die vanuit Honda Japan/HRC zou worden geboden. In April werd tijdens een bezoek van de HRC verantwoordelijken aan de teambasis in Nieuwleusen duidelijk dat het Ten Kate team, eindelijk na vele jaren, niet meer alleen zou staan in de ontwikkeling van de motoren, chassis en elektronica. Honda’s besluit om acuut te stoppen met de samenwerking kwam dan ook als complete verassing voor het team en staat haaks op alle verwachtingen die waren gewekt.

In de afgelopen jaren heeft het management van Ten Kate meerdere malen met Honda besproken dat indien Honda zou willen stoppen met de samenwerking, deze beslissing vroegtijdig (voor de zomerstop) gemeld zou moeten worden. Tijdige melding zou voor Ten Kate de immers de weg openhouden voor samenwerking met een andere fabrikant of in het uiterste geval de mogelijkheid bieden tot vroegtijdig saneren van het team. Tijdens deze gesprekken heeft Ten Kate zich ook nadrukkelijk aangeboden voor een rol als logistiek partner in het geval Honda terug zou willen komen met een fabrieksteam.

Het Ten Kate-management heeft uiteraard vele gesprekken gevoerd met andere motorfabrikanten en sponsoren sinds 30 oktober. Gaandeweg werd echter duidelijk wat al gevreesd werd; zowel budgetten als WK Superbike motoren zijn al volledig verdeeld per begin november. Interesse is zeker aanwezig bij de fabrikanten alleen de timing is zeer ongelukkig. Het lijkt er dan ook op dat het Ten Kate Team schaakmat is gezet door ‘s werelds grootste motorfabrikant. Hangende de juridische procedure over deze handelswijze wil Ten Kate zich voorlopig niet verder uitlaten over deze kwestie. Ten Kate zal echter doorwerken aan plannen om op WK-nivo te racen, hopelijk nog (voor een gedeelte van) het seizoen 2019 maar anders voor 2020.

Gerrit en Ronald ten Kate willen hun teamleden bedanken voor de grandioze inzet en voor de vele hoogtepunten die zij mede mogelijk hebben gemaakt.

Voor de volledigheid en duidelijkheid: de beëindiging van de samenwerking in het WK Superbike zal geen gevolgen hebben voor het Honda dealerschap en de afdeling Ten Kate Racing Products en Tuning.


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App