Ten Kate Racing zag aan het einde van het seizoen 2018 geheel onverwachts een einde komen aan haar samenwerking met Honda Europe en hun World Superbike Team. Wat is de huidige stand van zaken en zien we de succesformatie uit Nieuwleusen komend seizoen toch nog aan de start in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap?

Het nieuws kwam begin november 2018 als een donderslag bij heldere hemel toen bekend werd dat Honda Europe, na een samenwerking van 25 jaar, haar contract met het in Nieuwleusen gevestigde Ten Kate Racing niet wenste te verlengen. Eind november kwam vervolgens het nieuws dat het in Nieuwleusen gevestigde team niet was gelukt om na de plotselinge breuk met Honda Europe een oplossing te vinden om in 2019 vanaf de start van het seizoen op het Phillip Island Grand Prix Circuit aan de start te verschijnen. Ten Kate zag zich hierdoor zelfs genoodzaakt om voor één van de BV’s het faillissement aan te vragen.

Lees ook: Einde samenwerking Honda Europe en Ten Kate Racing
Lees ook: Ten Kate Racing BV failliet verklaard, triest einde van een tijdperk

Inmiddels zijn we ruim een maand verder, is het begin januari en het heeft er alle schijn van dat de zon weer enigszins is gaan schijnen in Nieuwleusen. Gerrit- en Ronald ten Kate en teammanager Kervin Bos houden weliswaar de kaken voorlopig nog stijf op elkaar, en kunnen of willen officieel nog geen mededelingen omtrent de laatste stand van zaken en de meest actuele ontwikkelingen. Wel kunnen wij melden dat inmiddels een deel van de bestaande (technische) crew per 1 januari weer aan het werk is en dat er achter de schermen heel hard gewerkt wordt aan een nieuwe start en comeback.

De kansen dat er in 2019 een door Ten Kate Racing gerund WorldSBK team aan de start zal verschijnen groeien dan ook met de dag. Met welk motormerk en met welke coureur (s) dit zal zijn blijft ook voor de Racesport.nl redactie vooralsnog gissen. Eén ding lijkt wel zeker, het team zal hoogstwaarschijnlijk niet aan de start verschijnen tijdens de eerste twee ronden van het FIM Superbike World Championship in Australië en Thailand maar pas vanaf de eerste Europese ronde begin april op het Motorland Aragon circuit in Spanje weer van de partij zijn.

Dat er een nieuwe hoofdsponsor in beeld is en dat er mogelijkheden en interesse is van een motorenfabrikant om met de Nederlandse succesformatie in zee te gaan is ons inmiddels wel duidelijk, dit gezien de lichaamstaal van betrokkenen en de inmiddels weer opgestarte activiteiten op de thuisbasis in Nieuwleusen.

Als Racesport.nl redactie blijven we de ontwikkelingen vanuit Nieuwleusen vanzelfsprekend nauwlettend in de gaten houden en zodra er meer nieuws is zullen we dit uiteraard z.s.m. melden.


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App