WorldSBK Phillip Island: De top vijf van dag 1 aan het woord

71
phillip-island
Yamaha Finance Australian Round vrijdag | foto© Racesport.nl - Russell Colvin

De eerste dag van de Yamaha Finance Australian Round op het Phillip Island Grand Prix zit erop. Tijdens de eerste twee vrije trainingen was het Chaz Davies die het snelst was en na afloop de lijst aanvoerde voor Jonathan Rea, Xavi Forés, Tom Sykes en Marco Melandri.

Na afloop van de dag hadden de drie Ducati en twee Kawasaki coureurs het volgende te vertellen over hun eerste twee vrije trainingen van 2017:







 

Chaz Davies, Aruba.it Racing – Ducati, snelste ronde 1:30.189 (1e)

“De eerste dag was oké, en ik ben blij met ons optreden. In mijn snelste ronde miste ik een paar tienden in de laatste sector; ik had vandaag een 1’29 kunnen rijden, wat best wel indrukwekkend zou zijn geweest, maar we kunnen onze race pace nog verbeteren. Sinds de eerste test en gedurende de hele winter zijn we methodisch geweest, proberen om progressie te boeken zonder radicale veranderingen door te voeren. Dit circuit is wat moeilijker voor ons, we moesten nog een paar extra aanpassingen doen, maar vandaag hebben we een betere set-up gevonden en ik hoop dat we morgen nog verder kunnen verbeteren. Mensen blijven praten over onze winnende reeks aan het einde van vorig seizoen, maar we nemen de race zoals hij komt. Als er een kans is om te winnen, dan gaan we ervoor en anders pakken we zoveel mogelijk punten als mogelijk is. Constant zijn is hier de sleutel.”

 

Jonathan Rea, Kawasaki Racing Team, snelste ronde 1’30.255, (2e):

“Het zal spannend worden van het weekend en de pace van één ronde zal volgens mij totaal anders zijn dan de race pace over 22 ronden. Het is belangrijk om de race op de juiste manier aan te pakken. We reden vandaag een 1’30.2 op een wedstrijd band dus ik kan me wel voorstellen hoe de Superpole zal worden op de qualifiers! Je moet laag in de 1’29 gaan rijden om op hier de pole te pakken. Ik ga er morgen zeker een gooi naar doen want ik voel me erg goed op de motor. Ik heb nog een paar dingen uit te proberen, onder andere om bij het minder worden van de banden de acceleratie te maximaliseren. We hebben natuurlijk maandag en dinsdag hier getest, dus we zouden er nu wel klaar voor moeten zijn. We gaan de machine nog een keer testen als we weer naar buiten gaan, om ons klaar te maken voor de Superpole. We kunnen een langere run doen, dankzij de FP3 op zaterdag die 25 minuten duurt, en dat is belangrijk.”

 

Xavi Forés, Barni Racing, snelste ronde 1’30.486, (3e):

“We kunnen terugkijken op een goede eerste dag. Tijdens de eerste vrije training vanmorgen waren we meteen snel. Aan het begin van de tweede vrije training hebben we een lange run gedaan, deze ging ook goed maar met name voor het laatste deel moeten we nog wel iets zien te vinden met name op het gebied van de elektronica. Ik kijk uit naar morgen, eerst naar de Superpole kwalificatie waarin mijn doel is om me bij de eerste vier of vijf te kwalificeren. Ik denk zelf dat dat mogelijk moet zijn, daarna gaan we natuurlijk morgenmiddag voor een zo goed mogelijk resultaat in de eerste race van het weekend.”

 

Tom Sykes, Kawasaki Racing, snelste ronde 1’31.044 (4e):

“Ik denk dat we over een race afstand oké zijn maar we worstelen nog met het rijden van die ene snelle ronde. We zullen morgen zien hoe het gaat omdat we nog best wel wat werk te doen hebben. Tijdens de racesimulatie reed ik in ronde 18 maar drie tiende langzamer dan in mijn snelste ronde. We moeten gewoon een set-up vinden waarin de motor beter aanvoelt onder deze winderige omstandigheden. We hebben vandaag in ieder geval informatie verzameld en morgen proberen we er weer te staan. Het was moeilijk met de tegenwind maar iedereen heeft er last van gehad in de middagsessie. Hopelijk kan ik morgen de set-up verbeteren zodat ik er minder last van heb.”

 

Marco Melandri, Aruba.it Racing – Ducati, snelste ronde, 1:30.627 (5e):

“Vanmorgen waren de condities lastiger dan gisteren omdat het hard waaide op de baan en we opnieuw vertrouwd moesten raken met de motor. Vanmiddag konden we het goede gevoel weer vinden en de Panigale R voelde over het geheel gezien erg in balans. Ik reed veel ronden op dezelfde band, maar niet achter elkaar, dus we weten nog niet of we zo constant als Davies en Rea kunnen zijn over een race afstand. We hebben met verschillende soorten banden gereden om te kijken welke het beste zal zijn voor de race, hieruit hebben we waardevolle data kunnen verzamelen. De Superpole zal ontzettend belangrijk zijn, daarna kunnen we kijken welke strategie de beste is. Ik heb nog geen specifiek doel voor de race, ik wil gewoon gaan rijden en plezier hebben, dan zullen we wel zien wat er gebeurt.”

 

Handige links Yamaha Finance Australian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag