Na een zinderend 2025 FIM Supersport World Championship seizoen is de blik alweer gericht op het komende jaar. Met het vertrek van kampioen Stefano Manzi naar de GYTR GRT Yamaha WorldSBK-formatie komt er ruimte aan de top van het veld, en dat biedt kansen. Verschillende gevestigde namen blijven actief in het kampioenschap, terwijl ook verrassende nieuwkomers zorgen voor frisse dynamiek in de paddock. Helaas lijken we het voor het eerst sinds lange tijd te moeten doen zonder Nederlandse inbreng.
Met Loris Veneman, Bo Bendsneyder en Glenn van Straalen zagen we bij de start van het 2025 FIM Supersport World Championship seizoen maar liefst drie Nederlanders actief in de klasse. Nadat Veneman al vlot zijn contract bij het EAB Racing Team verbrak, Van Straalen een ongelukkig start van het seizoen kende en een op Phillip Island opgelopen blessure zorgde voor een vroegtijdig einde van het seizoen zagen we ook Bendsneyder twee wedstrijdweekenden voor het einde van het seizoen de handdoek in de ring gooien. Het resultaat, in Estoril en Jerez moesten we het doen zonder Nederlandse inbreng.
Nu het 2025 seizoen een paar weken achter ons ligt zijn alle ogen al gericht op 2026. Wie rijdt waar, welke coureurs zijn inmiddels zeker van een zitje en wie zitten er nog in de wachtkamer.
Tom Booth-Amos blijft ook in 2026 uitkomen voor het PTR Triumph Factory Racing Team, net als zijn Australische teamgenoot Oli Bayliss. De Brit eindigde in 2025 als vierde in het kampioenschap en hoopt komend seizoen een stap verder te zetten. Philipp Öttl keert terug op de Ducati Panigale V2 van het Feel Racing WorldSSP Team. De Duitser, die vorig jaar zesde werd met onder andere twee podiumplaatsen, mikt op een top-vijfklassering.
Lucas Mahias, zevende in de eindstand, blijft trouw aan GMT94 Yamaha. Hij krijgt opnieuw gezelschap van de jonge Spanjaard Roberto Garcia. De 19-jarige debutant liet in de tweede seizoenshelft van 2025 een sterke indruk achter en wordt gezien als een talent om in de gaten te houden. Jeremy Alcoba, die het seizoen afsloot met twee podiums in de slotronden, blijft actief voor het Kawasaki WorldSSP Team.
Simon Jespersen zorgde voor één van de verrassingen van 2025 met zijn tweede plaats in Balaton. De Deen stapt over naar het Nederlandse EAB Racing Team in de hoop op meer consistentie. Mattia Casadei, MotoE-kampioen in 2023, maakt in 2026 de overstap naar het D34G WorldSSP Racing Team. Leonardo Taccini blijft bij Ecosantagata Althea Racing Team. De Italiaan krijgt een nieuwe teamgenoot, al is diens naam nog niet bekendgemaakt.
Bovengenoemde namen zijn inmiddels bevestigd, anders is dit voor een aantal andere frontrunners. Zo zijn Jaume Masia, Valentine Debise nog niet bevestigd, maar beide top tien finishers staan op het punt om hun langer verblijf in de klasse en plannen voor 2026 wereldkundig te gaan maken.
Nederlandse inbreng nog onzeker
Op dit moment is de grote vraag of we in 2026 wel een Nederlander aan de start zullen zien verschijnen. Zowel Bo Bendsneyder of Glenn van Straalen hebben op dit moment nog geen zicht op een startplaats. De Nederlandse inbreng in 2026 lijkt zich op dit moment dan ook te beperken tot de deelname van twee Nederlandse teams, en wel het EAB Racing Team dat zich- zoals reeds vermeld – onlangs verzekerde van de komst van Simon Jespersen en het in Nieuwleusen gevestigde Pata Yamaha Ten Kate Racing Team. Laatstgenoemde team – dat Stefano Manzi met de wereldtitel op zak de overstap zag maken naar de WorldSBK categorie – heeft haar rijders voor 2026 nog niet bekend gemaakt. Het is echter al enige tijd een publiek geheim dat Can Öncü komend seizoen het team komt versterken en dat de Japanner Yuki Okamato in 2026 het team trouw zal blijven. Een officiele aankondiging wordt op zeer korte termijn verwacht.
↓Tijdschema en volledige uitslagen Pirelli Spanish Round:↓
Handige links Pirelli Spanish Round:
Volledig tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’


