Het seizoen 2025 markeert het laatste jaar van het FIM Supersport 300 World Championship (WorldSSP300) in zijn huidige vorm. Vanaf 2026 wordt de klasse voortgezet onder de naam Sportbike, een opzet die al eerder is getest in onder meer het IDM en het Britse kampioenschap (BSB). Daarmee sluit een korte maar memorabele periode van negen jaar af.
Ontstaan en eerste successen
De WorldSSP300 werd in 2017 geïntroduceerd als opstapklasse richting de World Supersport (WorldSSP). De allereerste race in de historie werd gewonnen door een Nederlander: Scott Deroue. Ook tijdens de Nederlandse ronde volgde er direct succes, met een tweede zege voor Deroue en een tweede plaats voor Glenn van Straalen.
Aanvankelijk stond er slechts één race per weekend op het programma, maar de klasse groeide snel in populariteit – zowel bij fans als bij jonge talenten die zich op wereldtoneel wilden bewijzen.
Wereldkampioenen
Na 2025 heeft de WorldSSP300 in totaal negen seizoenen gekend. In die periode kroonden zich acht verschillende rijders tot wereldkampioen. Alleen Jeffrey Buis wist de titel twee keer te winnen (2020 en 2023).
Hoewel de klasse bedoeld was als springplank richting de World Supersport, bleek die overstap in de praktijk lastig te maken. Manuel Gonzalez (2019-kampioen) en Adrian Huertas (2021-kampioen) zijn er tot nu toe in geslaagd om door te groeien. Beiden zijn inmiddels actief in het Moto2-wereldkampioenschap, waar Gonzalez zelfs meestrijdt om de titel.
Wereldkampioenen WorldSSP300:
2017 – Marc Garcia
2018 – Ana Carrasco
2019 – Manuel Gonzalez
2020 – Jeffrey Buis
2021 – Adrian Huertas
2022 – Alvaro Diaz
2023 – Jeffrey Buis
2024 – Aldi Mahendra
Bij de constructeurs waren het vooral Kawasaki en Yamaha die de toon zetten. Yamaha pakte tweemaal de titel, maar Kawasaki domineerde met zes constructeurstitels. In 2025 lijkt daar nog een zevende bij te komen: Kawasaki heeft een ruime voorsprong op Yamaha. Opvallend is dat ook Kove dit seizoen een serieuze rol speelt, echter is Beñat Fernández de enige coureur die punten kan halen, waarbij Kawasaki en Yamaha meer rijders op de grid hebben staan.
Nederlandse inbreng
In de World Supersport 300 hebben veel Nederlandse rijders deelgenomen, en niet zonder succes. Buis behaalde zoals hierboven vermeld tweemaal de wereldtitel en ook Victor Steeman en Deroue deden lang mee voor de titel. Opvallend detail: tot 2024 is er ieder seizoen een Nederlander in de top drie van het eindklassement geëindigd. Met Buis is er een kans dat dit in 2025 ook het geval gaat zijn.
Jaar | Coureur | Overwinningen | 2e plaatsen | 3e plaatsen | Poles | WK-eindklassering |
---|---|---|---|---|---|---|
2017 | Scott Deroue | 2 | 1 | 1 | 1 | 3e |
2017 | Robert Schotman | 0 | 0 | 2 | 0 | – |
2017 | Glenn van Straalen | 0 | 1 | 0 | 0 | – |
2018 | Scott Deroue | 1 | 1 | 1 | 1 | 3e |
2018 | Glenn van Straalen | 0 | 1 | 0 | 0 | – |
2018 | Koen Meuffels | 1 | 0 | 0 | 0 | – |
2018 | Walid Khan | 0 | 1 | 0 | 0 | – |
2019 | Scott Deroue | 2 | 2 | 2 | 1 | 2e |
2019 | Victor Steeman | 0 | 0 | 0 | 1 | 5e |
2019 | Koen Meuffels | 0 | 1 | 0 | 0 | – |
2020 | Jeffrey Buis | 4 | 3 | 1 | 1 | 1e |
2020 | Scott Deroue | 1 | 4 | 2 | 0 | 2e |
2020 | Koen Meuffels | 1 | 1 | 0 | 0 | 4e |
2021 | Jeffrey Buis | 3 | 0 | 2 | 0 | 3e |
2021 | Koen Meuffels | 0 | 1 | 0 | 0 | – |
2021 | Victor Steeman | 1 | 0 | 0 | 2 | – |
2022 | Victor Steeman | 4 | 0 | 1 | 3 | 2e |
2023 | Jeffrey Buis | 4 | 1 | 2 | 1 | 1e |
2023 | Loris Veneman | 1 | 0 | 1 | 0 | – |
2024 | Loris Veneman | 2 | 2 | 1 | 3 | 2e |
2024 | Jeffrey Buis | 2 | 1 | 0 | 0 | 5e |
2025 | Jeffrey Buis | 4 | 0 | 0 | 0 | |
2025 | Loris Veneman | 1 | 1 | 0 | 0 |
Naast bovengenoemde successen kwamen de volgende Nederlandse rijders in actie tijdens minimaal één raceweekend:
Finn de Bruin, Ruben Doorakkers, Milan Merckelbagh, Ryan Vos, Joep Overbeeke, Dennis Koopman, Bibi Damen, Dion Otten, Sven Doornenbal, Thom Molenaar, Twan Smits, Ruben Bijman, Kas Beekmans, Senna van den Hoven en Dylan Czarkowski
Kritiek en koerswijziging
De WorldSSP300 stond bekend om het spektakel, maar kreeg ook regelmatig stevige kritiek. Door de grote rol van de slipstream ontstonden vaak chaotische situaties, waarbij soms zes of zeven rijders naast elkaar een bocht instuurden. Dit leidde tot gevaarlijke momenten en regelmatige onderbrekingen, waarbij coureurs in de pitlane werden toegesproken over hun rijgedrag.
Met de overgang naar de Sportbike-klasse in 2026 hoopt men dit probleem op te lossen. In die klasse speelt de slipstream een minder bepalende rol en kunnen coureurs beter op eigen kwaliteit het verschil maken.
↓Tijdschema en volledige uitslagen Tissot Aragon Round↓
Handige links Tissot Aragon Round:
Volledig tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’