WSBK: Beginnen bij nul voor Jurgen

84

In de gastenruimte van Crescent Suzuki werd vanmiddag een persconferentie gegeven door alle vertegenwoordigers van Suzuki Nederland.

Barry Veneman werd als eerste naar zijn ervaringen gevraagd nu hij een dag als adviseur van Jarno van der Marel langs de zijlijn had moeten toekijken. Barry reageerde door te zeggen dat hij de vraag hoe het met hem geen wel een beetje beu was. Maar voor de rest had hij ook wel veel geleerd door te kijken en te communiceren met van der Marel.







Jarno zelf gaf te kennen dat het vanmorgen even moeilijk was geweest om zijn ritme weer op te pakken na drie maanden niet te hebben kunnen rijden, maar dat het later best wel goed was verlopen.

Jarno Jansen was de volgende die aan het woord werd gelaten, hij vertelde dat ze er met de afstelling nog niet geheel uit waren, ze hebben twee verschillende afstellingen kunnen testen die eigenlijk op hetzelfde niveau uitkwamen. Morgen hoopt Jansen zeker op een startplaats op de eerste vier rijen.

Daarna kreeg de teammanager van Rizla+ Suzuki de microfoon. Hij verraste de zaal door in het Nederlands te beginnen, de manager van Rizla+ Suzuki bleek voorouders uit Zuid-Afrika te hebben en vond het leuk om weer eens een paar woorden in het Nederlands spreken maar hij ging voor de zekerheid toch maar verder in het Engels, hij vergeleek de rijstijlen van John Reynolds en Jurgen en zag grote overeenkomsten.

Maar het gebruik van Pirelli zorgt voor de grootste verschillen. Ook Jurgen beaamde dit, hij vertelde dat je redelijk snel het gevoel hebt met de PirelliÕs op de grens te zitten van wat mogelijk is. Vanmorgen tijdens de eerste vrije training bleek dat ik eigenlijk vanaf het nulpunt moest beginnen, ik had graag nog een dag of 2 extra ergens gereden om er nog meer uit te kunnen halen. We hebben nu niets veranderd aan mijn zitpositie, hier was simpelweg geen tijd voor. Het is lastig dat we morgen al vroeg bij de eerste 16 moeten staan om ons te kunnen kwalificeren voor de Superpole, ik had graag nog een uurtje extra gehad.

In de laatste minuten vanmiddag kreeg ik een achterband die echt niet werkte toch ben ik nog weer een rondje naar buiten gegaan om een aantal starts te kunnen oefenen.

Naderhand konden vragen worden gesteld en werd gevraagd waarom Jurgen nooit de GT had afgestoken, terwijl de snelste coureurs uit de training dit wel deden. Jurgen moest erkennen dat deze lijn sneller was maar volgens hem zou de wedstrijdleiding hier zeker wat aan gaan doen want het is gevaarlijk als de ene coureur zich aan de juiste lijn houdt terwijl de ander een stuk gaat afsnijden. Over de Superpole vertelde Jurgen dat het voor hem nieuw zou zijn om ŽŽn snel rondje te moeten rijden maar dat hij er wel naar uitkeek onder meer omdat hij er erg nieuwsgierig naar was welk verschil de kwalificatie banden zouden brengen, maar dat weten we morgen.

Tekst: Harry Haddering; [email protected]