#FrencjWorldSBK – Chaz Davies toonde zich de snelste in FP3. De Brit was een fractie sneller dan Jonathan Rea maar de tijd van Rea gereden in de tweede vrije training werd niet verbeterd. Michael van der Mark kwam door een groot technisch probleem nauwelijks aan rijden toe.
De training begon wat gezapig. In de eerste helft van de training zagen we nauwelijks verbetering van tijden en het was duidelijk dat de meeste rijders bezig waren met wat langere runs om de raceafstelling te optimaliseren. <p><br /> </p> <p>Van de top 10 lukte het alleen Sykes om in de openingsfase zijn tijd van de vrijdag te verbeteren. Wat verder naar achteren toonde Markus Reiterberger zich van de goede kant. De Duitser, rijdend met een wildcard, stond na de eerste twee trainingen nog op een 13e plaats maar kwam in de openingsfase van deze training al snel naar voren.</p> <p><br /> </p> <p>De van Zon Remeha BMW rijder schoof op naar de negende plaats waarmee hij zich dus rechtstreeks zou kwalificeren voor Q2. De meeste rijders zoeken na een kwartier trainen de pits op om nog wat wijzigingen in de set-up door te voeren.</p> <p><br /> </p> <p>Datzelfde geldt voor het Pata Honda duo Sylvain Guintoli en Michael van der Mark. Beiden komen, ondanks verbeteringen in de eerste twee sectoren, niet aan de tijden van de vrijdag. Er lijken wat problemen te zijn met het nieuwe remsysteem. Op Jerez werkte dat nieuwe systeem prima maar op Magny Cours wil het niet vlotten.</p> <p><br /> </p> <p>In de tweede stint zien we Jonathan Rea naar de snelste tijd komen. Net als gisteren lukt het de Kawasaki rijder om, weliswaar marginaal, een 37’er te rijden. Halverwege de training is ook Markus Reiterberger weer bezig aan enkele snelle ronden en de Duitser weet er een 1’38.751 uit te persen. Op dat moment goed voor de vierde tijd in deze training en de zevende tijd in de gecombineerde stand.</p> <p><br /> </p> <p>Vanuit het Honda kamp is er opvallend weinig actie te zien op de baan maar des te meer in de pitbox. Er wordt driftig gesleuteld aan beide motoren en het duurt lang voor we weer een Pata Honda op de baan zien verschijnen. Met nog een tiental minuten op de klok komt Guintoli naar buiten voor een tweetal rondjes om dan weer naar binnen te gaan.</p>
Aan de motor van Michael van der Mark wordt dan nog steeds volop gesleuteld en blijkt er een groot technisch probleem te zijn. Van der Mark heeft de helm dan al weggelegd en ziet met lede ogen aan dat ook deze training niet zal brengen wat hij gehoopt had. <p><br /> </p> <p>In de laatste minuten zien we nog wel enkele verbeteringen van tijden. Opvallendste daarbij is dat ook Chaz Davies de 38’er barrière weet te slechten en met 1’37.938 een fractie sneller is dan de 1’37.965 die Rea een klein half uurtje eerder had weten te rijden.</p> <p><br /> </p> <p>Leon Haslam komt nog naar de derde plaats in deze training en ook in het combiklassement. De Aprilia rijder kwam tot 1’38.008 en verwees Sykes daarmee nipt naar de vierde plaats. Jordi Torres en Alex Lowes pakten in deze training de plaatsen vijf en zes en staan in het combiklassement ook op die plaatsen.</p> <p><br /> </p> <p>Ayrton Badovini trainde zich op de BMW naar de zevende plaats in deze training maar moet in het combiklassement Nicola Canepa nog voor zich dulden. Canepa werd in deze training achtste.</p> <p><br /> </p> <p>Terwijl Michael van der Mark de training door technische problemen noodgedwongen moet uitzitten komt Guintoli in de slotfase nog wel de baan op. Op nieuwe banden weet de Fransman zijn tijd nog behoorlijk aan te scherpen en zowaar nog op te klimmen naar de negende plaats in deze training en belangrijker ook de negende plaats in het combiklassement. Guintoli verzekert zich daarmee van rechtstreekse plaatsing voor Q2 later vandaag.</p> <p><br /> </p> <p>Markus Reiterberger kan in de slotfase zijn tijd niet meer verbeteren. “Reiti” zakt daardoor wat terug in de rangschikking. Met de tiende plaats in zowel deze training als overall mag de Duitser echter tevreden zijn want ook hij plaatst zich daarmee rechtstreeks voor Q2.</p> <p><br /> </p> <p>In de slotfase zagen we nog een schuiver van Leandro Mercado maar de Italiaan kon zelfstandig met de motor terugkeren naar de pits. Michael van der Mark bleef door alle problemen steken bij zijn tijd van gisteren en zakte in het overall klassement terug naar de 15e plaats. De Rotterdammer zal zich later vandaag via Q1 moeten proberen te kwalificeren voor Q2.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <strong>Handige links WorldSBK Magny Cours:</strong><br /> <ul> <li><a href="http://bit.ly/1YScKY0" target="_blank">Volledig tijdschema en uitslagen</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1Rg23cC" target="_blank">Waar te volgen op TV</a></li> </ul> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> </p> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>