Blijft Michael van der Mark zijn huidige team trouw, maakt Jonathan Rea de overstap naar Kawasaki, komt Loris Baz komend seizoen uit in de MotoGP klasse. Kortom de carrousel draait ook in het World Superbike paddock op volle toeren. Wie, wat, waar en wat zijn de laatste nieuwtjes.
Natuurlijk gaat in Nederland alle aandacht uit naar de toekomstplannen van onze kersverse wereldkampioen Michael van der Mark. Blijft hij het Pata Honda Team trouw, maakt hij met zijn huidige team de overstap naar de World Superbike categorie of gaat hij na het behalen van zijn eerste wereldtitel de overstap maken naar de Moto2 of misschien zelfs wel de MotoGP klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.<br /> <br /> Van der Mark, die in 2012 de titel wist te behalen in de EK Superstock 600 klasse, tekende voorafgaand aan het seizoen 2013 een overeenkomst met het Pata Honda World Supersport Team, het team waarmee hij in 2013 de vierde plaats wist te behalen en afgelopen weekend de wereldtitel wist te behalen. Op dit moment heeft de coureur uit Rotterdam ook voor komend seizoen nog een overeenkomst met het team van Gerrit- en Ronald ten Kate. Met andere woorden, gaat Van der Mark komend seizoen ergens anders rijden dan zal hij als eerste zijn nog lopende contract met zijn huidige team moeten laten ontbinden.<br /> <br /> De afgelopen tijd doken er natuurlijk de nodige geruchten op rondom Van der Mark, zo zou hij aanbiedingen op zak hebben uit de Moto2 klasse en zou zelfs het NGM Forward Racing Team geïnteresseerd zijn in de diensten van de Nederlander om naast Stefan Bradl uit te komen in de MotoGP klasse.<br /> <br /> Zelf laat Van der Mark echter weten dat zijn hart ligt bij Honda, hij al bijna zijn hele leven actief is op het Japanse motormerk, veel te danken heeft aan Honda doordat zij hem in staat hebben gesteld om dit te bereiken en hem zelfs twee keer te laten starten in de bekende Suzuka 8 Hours World Endurance wedstrijd (welke hij ook nog eens wist te winnen). Of deze mooie woorden ook daadwerkelijk inhouden dat Van der Mark komend seizoen actief zal blijven voor zijn huidige team en eventueel met het team de overstap zal maken naar de World Superbike klasse is nog niet helemaal zeker, de kans dat dit zal gebeuren is echter wel heel groot en ligt het meest voor de hand.<br /> <br /> Ook Ronald ten Kate is positief gestemd over een langer verblijf van Van der Mark binnen zijn Pata Honda Team. <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Als we het heel zwart wit bekijken dan hebben we voor komend seizoen nog gewoon een bindend contract met Michael. We zouden met hem, volgens het huidige contract, zelfs nog een jaar langer actief kunnen blijven in de World Supersport klasse. Echter Michael heeft in Suzuka al twee keer laten zien ook goed overweg te kunnen met een zwaardere Superbike machine, we hebben hierover al de nodige gesprekken gevoerd en we gaan binnenkort nogmaals met hem, zijn management en Honda praten over de toekomstplannen. Honda en ook het team zijn bereid om zijn huidige contract open te breken, hem na deze geweldige prestatie een verbeterd aanbod te doen waarbij we niet alleen denken aan het financiële aspect maar ook zeker aan de duur van een hernieuwde overeenkomt.”</p> </blockquote> <div><br /> </div>
Alle tekenen wijzen er dus op dat Van der Mark komend seizoen met het Pata Honda Team de overstap zal maken naar de World Superbike klasse. Mocht dit het geval zijn, wie wordt dan zijn teamgenoot nu de geruchten steeds sterker worden dat Jonathan Rea het team aan het einde van het seizoen weleens zou kunnen gaan verlaten. <br /> <br /> Rea heeft de afgelopen tijd veel gesproken met een aantal MotoGP teams om een zitje te kunnen bemachtigen bij een van de Honda teams i . Ook Rea kent al een lange geschiedenis met Honda is ook altijd zeer loyaal geweest aan het merk. Hier is echter de afgelopen weken wel een klein deukje ontstaan toen Rea verrast werd door de snelle deal tussen LCR Honda en Cal Crutchlow. De Noord Ierse coureur sprak immers ook met LCR Honda maar moest vanuit de pers vernemen dat de koers ineens gewijzigd was en men binnen een mum van tijd Crutchlow had losgeweekt bij Ducati en had vastgelegd, iets dat bij Rea toch wel enigszins als een klap in zijn nek aankwam.<br /> <br /> Opvallend was daarna dat Rea ook ineens genoemd werd als vervanger van Loris Baz binnen het Kawasaki Racing Team in de World Superbike klasse. Het is al enige tijd geen geheim meer dat Baz het komende seizoen niet meer actief zal zijn als teamgenoot van Sykes binnen het Kawasaki Team aangezien de relatie tussen het tweetal al enige tijd ernstig bekoeld is. In Jerez werd echter bekend dat er nog niks getekend is maar dat Kawasaki deze week haar tweede coureur definitief bekend zal maken.<br /> <br /> Rea is zeker één van de belangrijkste kandidaten maar ook Eugene Laverty aast ook op het zitje naast Sykes. Hoewel een bekende Duitse website al weet te melden dat Kawasaki al voor Rea heeft gekozen wil Kawasaki de keuze nog niet bevestigen en verwijst men steeds opnieuw naar de mededeling dat men later deze week haar rijdersbezetting definitief bekend zal maken.<br /> <br /> Voor Baz lijkt de toekomst te liggen in de MotoGP klasse al hield de Fransman in Jerez de kaken stijf op elkaar als hem gevraagd werd naar zijn plannen voor komend seizoen. Insiders weten echter al enige tijd dat Baz in gesprek is met het Drive M7 Aspar Honda en Pramac Ducati voor komend seizoen. Met name de hulp van Dorna, die er veel gelegen is dat er een Fransman overkomt naar de koningsklasse, zou weleens de doorslag kunnen geven dat Baz na dit seizoen niet meer actief is in het World Superbike kampioenschap.<br /> <br /> Mocht de keuze van Kawasaki op Rea vallen dan ontstaat er natuurlijk direct de vraag wie de plaats van de Noord Ier gaat innemen binnen het Pata Honda Team. Vooralsnog lijken alle tekenen erop dat Van der Mark één van de rijders zal zijn maar of de Nederlander dan de teamgenoot gaat worden van Leon Haslam is nog allerminst zeker. De Brit, die dit seizoen duidelijk de mindere is van Rea, wordt namelijk ook nadrukkelijk in verband gebracht met Aprilia. Bij welk team dat zal zijn is niet bekend, wel werd in Jerez duidelijk dat dit niet bij het Aprilia Factory team zal zijn maar bij één van de nieuw te vormen satelliet team van de Italiaanse motorenfabrikant. Het Pata Honda Team zou echter ook erg gecharmeerd zijn van de diensten van Laverty. Maar ook Laverty hengelt nog steeds naar een zitje in de MotoGP klasse, daarnaast wil ook het Voltcom Cresent Suzuki Team graag verder hem en onlangs blufte Laverty zelfs al door een uitspraak te doen dat hij in 2015 voor Kawasaki uit zou gaan komen in de World Superbike klasse of actief zal zijn in de MotoGP. Een gedurfde uitspraak nu Rea zijn directe concurrent is bij Kawasaki. <p><br /> </p> <p>De komende dagen zal er ongetwijfeld meer duidelijkheid komen in bovenstaande puzzel. We zijn benieuwd.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>