Onze landgenoten deden het vandaag niet onverdienstelijk. Vooral in de Stock klassen lieten ze hun aanwezigheid merken. Een aantal van hen komen hieronder aan het woord over hun dag op Assen
Foto: Sam van Rens
Barry Veneman:
“Ik ben erg blij dat we nu eindelijk kunnen laten zien waar het team toe in staat is. We hebben natuurlijk al twee keer gereden hier op het circuit van Assen dit jaar en daarvan plukken we nu de vruchten. Ik had vandaag een goed gevoel en het hielp mentaal ook zeker dat ik vanochtend naar de eerste tijd reed. De set-up van de motor is goed en qua banden weten we ook welke we gaan gebruiken. De rondetijd welke ik in de kwalificatie vandaag reed is ruim een seconde sneller dan de tijd welke ik eerder dit jaar gereden heb tijdens het Nederlands Kampioenschap. Ik ben daarover zeer tevreden en ik hoop dat we morgen het eerste startrij kunnen vasthouden.”
Kai Børre Andersen:
“Ik ben zeer tevreden over het verloop van de trainingen vandaag. Net zoals Barry maakte ik vandaag gebruik van de ervaringen welke we hebben opgedaan eerder dit jaar op het circuit van Assen. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat we gelijk de eerste dag zo competitief zouden zijn. Qua afstelling hebben we de motor voor elkaar. Ik ben nog wel even bezig geweest om een nog betere set-up te zoeken voor het type banden welke hier op het WK gebruikt worden maar dat pakte goed uit. Ik wil bij deze nog even Barry bedanken voor de slipstream welke hij mij gaf in onze snelste ronde. Het schilt qua tijd helemaal niets maar in de stand toch een positie. Ik hoop dat we beide morgen de eerste startrij kunnen handhaven zodat we een goede uitgangspositie hebben voor de race van zondag.”
Jarno van der Marel:
“Het ging vandaag niet zoals ik wilde. We hebben beide trainingen gebruikt om een goede afstelling van de vering te vinden. In de eerste vrije training van vanochtend hadden we niet de ideale circuit omstandigheden. In de nacht was er regen gevallen waardoor, ondanks dat het droog was, de baan half nat en half droog was. Het was eigenlijk te droog voor regenbanden en te nat voor de droogweer banden. In de kwalificatie was het gelukkig droog en konden we werken aan de afstelling. Tegen het einde van de training hadden we de set-up redelijk goed voor elkaar maar toen kon ik geen snelle ronde meer rijden. Ik heb veel vertrouwen in de trainingen voor morgen. Ik denk dat ik zeker nog een seconde tot anderhalve seconde sneller kan rijden en dan zit je gewoon met een 750cc Suzuki in de top 10.”