Nadat het team de grote problemen, die tijdens de test aan het licht kwamen, met behulp van onderdelen van de 2009 machine grotendeels op hadden weten te lossen wisten Cal Crutchlow en James Toseland zich naar een respectievelijke 3e en 8e startplaats te rijden.
Een teleurstellende test en grote problemen met chatter zorgden ervoor dat Cal Crutchlow en James Toseland het somber inzagen maar met behulp van de zwaardere tank van het 2009 model wist het team de problemen grotendeels op te lossen en zagen we Cal Crutchlow en James Toseland gedurende de trainingen steeds wat verder naar voren komen.
Zo sloot Crutchlow de tweede kwalificatie af met een derde tijd terwijl James Toseland, die wel wat last had van een zere hand na zijn highsider in de eerste kwalificatie, naar een vijfde tijd wist te komen. Tijdens de Superpole wist Crutchlow zijn positie uit de kwalificaties vast te houden, Toseland zakte naar een achtste tijd.
"Het ging vanmorgen niet slecht en ik ben dik tevreden over mijn racesnelheid. We zullen misschien wat moeite hebben om op het podium te komen maar daar ga ik wel voor, zoals altijd eigenlijk. Het lukte om aan het einde van de Superpole een goede ronde te rijden en daar was ik erg blij mee. Voor het weekend zaten we nog buiten de punten maar Yamaha heeft het deze week heel goed gedaan en we hebben wat problemen kunnen oplossen, Hopelijk blijft het morgen ook wat koeler want dat zou voor ons beter zijn. We gaan eens kijken wat we kunnen doen," vertelde Crutchlow.
"Ik was boos op mezelf voor die highside van gisteren, we hadden wat problemen met de elektronica en dat ging even niet helemaal goed met als resultaat een zeer pijnlijke hand, vooral omdat dit zo’n fysiek circuit is," vertelde Toseland. "Ik maakte in de Superpole een foutje met mijn eerste band waardoor ik meteen in de eerste sessie al een kwalificatieband moest gebruiken eb ik in de laatste sessie met een raceband moest rijden. Ik wist dat als ik bij de eerste acht zou komen dat ik dan blij zou zijn met die tweede startrij."