WSBK: Foggy aast met FPR op podiumplaatsen.

52

Foggy PETRONAS Racing aast in hun tweede seizoen in het Wereldkampioenschap Superbike, aan de hand van de vergaarde informatie van het eerste seizoen, op potenti‘le podiumplaatsen in 2004. De voormalig wereldkampioen Troy Corser heeft, tijdens de kwalificaties van morgen, op het circuit Ricardo Tormo circuit in Valencia, Spanje, versterking gekregen van de Britse publieksfavoriet Chris Walker, als voorbereiding op de eerste race van het seizoen aanstaande zondag. Teameigenaar Carl Fogarty, zelf viervoudig wereldkampioen Superbike, heeft realistische doelstellingen voor het tweede seizoen aangaande de ontwikkeling van de FP1 Ð de Maleisische superbike.

Hij zei: ÒOns doel is de machine verder door te ontwikkelen, met als basis de gegevens van het afgelopen seizoen en dit jaar eigenlijk als een tweede leerjaar te beschouwen. Voor mij is het erg moeilijk om ze hiervan te overtuigen, omdat sommige mensen alweer hooggespannen verwachtingen hebben. Mijn slogan is: Je moet eerst kunnen lopen, voordat je kunt hardlopen. Het is essentieel om te begrijpen dat wij geen 40Ð50 jaar historie hebben, zoals Honda en Ducati! ÒIk denk dat het komend seizoen erg spannend gaat worden, zeker de nieuwe ontwikkelingen van het motorblok, die gepland staan voor later dit jaar. Ons doel is om de FP1 hoger te laten eindigen in de constructeurstitel dan het afgelopen seizoen. Ik beschik nu over twee rijders die elkaar zeker zullen motiveren en die niets hoeven onder te doen voor welke andere rijder dan ook. Chris stond dichtbij de tijden die Troy realiseerde gedurende de wintertesten en ze zullen elkaar zeker gaan opjagen tot betere prestaties. Troy, die zijn beste kwalificatie het afgelopen seizoen in Valencia haalde, toen hij de FP1 op de eerste rij wist te plaatsen, tijdens zijn eerste optreden:







ÒIk ben ervan overtuigd dat onze machine sterker en betrouwbaarder zal worden gedurende dit seizoen en dat wij verder naar voren zullen eindigen. Als alles gaat, zoals ik verwacht, ben ik overtuigd dat we met de top vijf mee kunnen en misschien zelf podiumplaatsen. Vorig jaar wilde we in de punten eindigen, dit jaar willen iedere race zoveel mogelijk punten halen.Ó Chris, die het afgelopen jaar in Valencia ŽŽn van zijn in totaal zes podiumplaatsen haalde, weet dat de machine dit jaar alleen maar sterker en beter zal worden en verwacht met de hulp van bandenfabrikant Pirelli zeker stappen in de goede richting te maken. We willen ernaar toe werken dat met de Britse races vooraan mee kunnen doen en kijkend naar het einde van dit seizoen, een ijzersterke finish kunnen maken.Ó Chef monteur Steve Thompson en zijn team hebben gedurende de winter nauw samengewerkt met de ontwerpers van het motorblok, teneinde de betrouwbaarheid verder te optimaliseren. De planning is om voor de helft van het komend seizoen, de tweede fase in de ontwikkeling van het motorblok doorgevoerd te hebben. Het doel is klaar te zijn voor de races op Laguna Seca. Belangrijkste punten zijn hierbij om de powerband te verbeteren en een betere grip te krijgen voor het uitaccelereren bij de langzame bochten en hogere snelheden op het rechte eind.

Tot die tijd is het van belang om de vooruitgang vast te houden en samen met Pirelli de ontwikkelingen verder te volgen, gebruikmakend van het nieuwe koelsysteem van MB Motorsport. Niet alleen is deze veel lichter, maar heeft ook al voordelen geboden voor de oliekoeling tijdens te testen. Lagere olietemperaturen tijdens een complete raceafstand, verbeteren de algehele motor-prestaties in met name het laatste deel van een race. Tel daarbij op de nieuwe gasgevulde voorvork van Ohlins en de nieuwe Brembo remschijven, die Troy en Chris duidelijk een bochtenvoordeel opleveren. Steve zei: ÒWe zijn nog steeds een seconde langzamer dan de rondetijden tijdens de race van vorig jaar, maar dat wat verloren ging in de bochten vorig jaar, zal nu in ons voordeel gaan werken. We moeten wel een verbetering aanbrengen voor de stabiliteit aan de achterkant, maar dan gaan we de komende dagen hard aan werken.Ó