WSBK: Geheel Brits podium bij de Superstock Silverstone Engeland

49

Robert de Vries van het Flanders Motor Team eindigt de wedstrijd op een 22e plaats

Tijdens de races om het EK Superstock afgelopen weekend in het Engelse Silverstone heeft het team van Lowlands Racing uiteindelijk vanaf de zijlijn moeten toezien.
Ofschoon de trainingen onder zeer winderige omstandigheden nog konden worden volbracht met een 28e startplaats voor de race op zondag, besloten rijder en team na de warm-up af te zien van verdere deelname aan de race.

Tijdens de vrije training liet John op vrijdag, na een nacht dat een stevige storm het circuit gepasseerd was, een tijd noteren van 2 min. 03.4 sec. Het was toen al dat de motor weer verschijnselen vertoonde van spontaan uitvallen. Door het tijdschema op vrijdag, slechts 1 uur tussen einde vrije training en eerste kwalificatie, was er geen tijd meer voor een grondige analyse. Zelfs resteerde er nu maar 45 min. tussen training en kwalificatie omdat te laat werd aangevangen met de vrije training en op schema werd gestart met de kwalificatie. Op aandringen van de Superstock coureurs heeft men inmiddels besloten het tijdschema voor deze klasse met ingang van de volgende race (Lausitz, 9 juni) aan te passen, waardoor er ruim de tijd is tussen de vrije- en eerste kwalificatietraining en ze hierdoor zelfs nog 10 minuten extra trainingsfaciliteit krijgen (25 + 45 + 45 min.).
De eerste kwalificatie versterkte zich nog enigszins het euvel van het uitvallen van de motor. ÒOp elk willekeurig moment stopt de motor er mee. Het lijkt of de motor elektrisch wordt uitgeschakeld zoals bij het uitzetten van het contactslot. Hopelijk kunnen we voor de tweede kwalificatie morgen ochtend het probleem oplossen. We hadden hiervan ook al in Monza last, maar probleem is dat het niet constant isÓ, het commentaar van John op de training. John realiseerde met de vleugellamme motor nog een tijd van 1 min. 58.4 sec., goed voor een voorlopige 19e startplaats.
Na consultatie van diverse deskundigen aanwezig op het circuit, waaronder mensen van het fabrieksteam van Ducati Corse, en analyse van de verschijnselen, was de conclusie dat het best het motorblok gewisseld kon worden. Vervolgens werd tot middernacht gesleuteld door de mannen van Lowlands Racing om dat te realiseren.
De tweede kwalificatie ging het al niet veel beter. Ook met het andere motorblok manifesteerde zich de storing. Aanvankelijk alleen bij hoge toerentallen, maar nu ook bij acceleratie de bochten uit en lagere toerentallen van de motor. Een en ander leidde daardoor tot een paar niet ongevaarlijke situaties. ÒJe moet je voorstellen dat zoÕn motor er net voor of in de bocht mee stopt en rijders achter je zitten vol op het gas. Voor je het weet heb je iemand in je nek hangenÓ, reageert Bakker op enkele gedwongen manoeuvres van collega rijders.
Een 30e trainingstijd was de trieste balans van deze training. De tijd: 1 min. 59.1 sec.
ÒNu hebben we zo ongeveer alles uitgewisseld aan de Ducati wat maar mogelijk is, inclusief het blok, en nog is de storing niet verdwenen. Niet iets om vrolijk van te wordenÓ, aldus het teammanagement na afloop van de tweede training.

Na de natte warm-up op zondag bleek dat ook de laatst aangebrachte wijzigingen op zaterdag geen verbetering gaven. Om veiligheidsredenen is uiteindelijk besloten niet deel te nemen aan de race. De race werd op zondag overigens uitgesteld naar een later tijdstip, dit ten gevolge van de hevige regenval omtrent het oorspronkelijk voorziene tijdstip van aanvang. De race werd gedomineerd door de Engelse wild card rijders (gelegenheidsrijders), die het circuit van Silverstone als hun broekzak kennen en gaven daarmee heel de internationale deelname het nakijken. De top drie was volledig Engels, met als winnaar Chris Burns op Suzuki.

Bij het vallen van de finishvlag was het team van Lowlands Racing echter al een eind op weg naar huis. ÒEen weekend om snel te vergeten. De problemen zullen nu eerst volledig verholpen moeten zijn alvorens we weer in de ring stappenÓ, aldus het management.

1 56 Chris Burns GBR Roundstone Racing Suzuki GSX 1000 R 24’42.374
2 57 Steve Brogan GBR Lloyds Autobodies Suzuki GSX 1000 R 24’45.474
3 58 Kieran Murphy GBR Chrysalis Racing Suzuki GSX 1000 R 24’45.926
4 2 Walter Tortoroglio ITA Rumi Honda CBR 900 RR 24’45.982
5 31 Vittorio Iannuzzo ITA Alstare System Suzuki Italia Suzuki GSX 1000 R 24’46.025
6 77 Olivier Four FRA Star Moto Suzuki GSX 1000 R 24’46.980
7 12 Lorenzo Alfonsi ITA D.F.X. Racing Ducati Pirelli Ducati 998 S 24’47.128
8 6 Gianluca Vizziello ITA GIMotorsport Yamaha YZF 1000 R1 24’47.218
9 28 Giacomo Romanelli ITA Alstare System Suzuki Italia Suzuki GSX 1000 R 24’52.868
10 34 Didier Vankeymeulen BEL ICSAT Suzuki GSX 1000 R 25’03.143
11 23 Simon Andrews GBR UCL Racing Honda Honda CBR 900 RR 25’23.758
12 33 Ludovic Fourreau FRA Arbr ‘A’ Cames Suzuki GSX 1000 R 25’27.839
13 90 Lorenzo Mauri ITA Lorenzini by Leoni Yamaha YZF 1000 R1 25’35.233
14 4 Andy Notman GBR LiveOnScreen Racing Suzuki GSX 1000 R 25’35.345
15 49 Koen Vleugels BEL K.S. Racing Suzuki GSX 1000 R 25’35.641
16 25 Freddy Papunen SWE Saveko Racing Yamaha YZF 1000 R1 25’35.736
17 69 Raffaello Fabbroni ITA GIMotorsport Yamaha YZF 1000 R1 25’36.472
18 60 Kelvin Reilly GBR Legs 11 Yamaha YZF 1000 R1 25’37.648
19 59 Kevin Falcke GBR KF Racing Suzuki GSX 1000 R 25’40.186
20 68 Declan Swanton IRL E.M.S. Racing Suzuki GSX 1000 R 26’18.989
21 45 Marek Cerveny CZE Intermoto Progress Ecopl. Honda CBR 900 RR 26’25.842
22 7 Robert De Vries NED Flanders Motor Racing Ducati 998 S 26’34.560
23 44 Alessandro Brannetti ITA Rumi Honda CBR 900 RR 26’35.287
24 11 Nicolas Saelens BEL Flanders Motor Racing Ducati 998 S 26’39.777
25 26 Christian Nau GER Suzuki Stefan Schmidt Suzuki GSX 1000 R 26’39.961
26 18 Ciro Ranieri ITA Five Racing Yamaha YZF 1000 R1 26’40.097
27 21 Sergio Ruggiero ITA Rox Racing Ducati 998 S 26’40.441
28 37 William De Angelis RSM Lorenzini by Leoni Yamaha YZF 1000 R1 26’40.529
29 22 Christian Dal Corso ITA Spaziotel Racing Ducati 998 S 26’44.138
30 42 Riccardo Chiarello ITA D.F.X. Racing Ducati Pirelli Ducati 998 S 26’46.759
31 20 Geoffrey Naze BEL Zone Rouge Yamaha YZF 1000 R1 24’46.681
RET 3 Fabrizio De Marco ITA Rumi Honda CBR 900 RR 10’39.369
RET 8 Dario Tosolini ITA Sacchi Corse Biassono R. Suzuki GSX 1000 R