De 26-jarige Leon Haslam beleeft dit jaar in het wereldkampioenschap Superbike een uitstekend seizoen en het Stiggy Honda team zou de Brit dan ook graag in het 2010 seizoen willen behouden, maar lukt dit ook?
Tot dusver lijkt Leon Haslam tevreden met zijn huidige team maar voor het komende seizoen heeft de Brit wel aanbiedingen van andere teams uit het Superbike kampioenschap, maar ook uit de komende Moto2 categorie.
Een onzekere factor voor Haslam is het feit dat zijn huidige team Stiggy Honda nog niet duidelijk heeft met welk merk men het komende seizoen zal gaan rijden. Teammanager Johan Stigefelt heeft recentelijk laten weten minder gelukkig te zijn met de ondersteuning die men krijgt van Honda, ondanks de goede resultaten van zijn team. Honda heeft echter een contract met het team van Ten Kate, waarin staat dat het team dit seizoen nog de nummer 1 status heeft met daarbij ook het bijbehorende budget vanuit Japan.
Misschien wordt in het weekeinde van 6 september op de Nürburgring al meer duidelijk over de toekomst van het Zweedse team. Afhankelijk van de uitkomst van de fabrikant waarmee het team zal samenwerken, zal ook de toekomst van de Brit duidelijk kunnen worden. Als Stiggy naar Yamaha zou overstappen weet Haslam, als hij kijkt naar de resultaten van bijvoorbeeld Ben Spies, wat er met de R1 mogelijk is.
“Ik heb een clausule in mijn contract die het op dit moment in het seizoen niet mogelijk maakt om een contract te tekenen bij een ander team.” Zei de huidige nummer zes in de tussenstand voor het wereldkampioenschap Superbikes. “Maar er is belangstelling voor mij van onder andere Ten Kate, Alstare, PBM Kawasaki en van verschillende Moto2-teams.”
Maar voorlopig ziet Haslam zijn toekomst in het Superbike wereldkampioenschap en is hij duidelijk over het doel dat hij wil behalen:
“Ik wil in dit kampioenschap wereldkampioen worden, daarvoor moet ik nu de goede beslissing maken. Hopelijk kan ik dit dan in 2010 realiseren maar op dit moment concentreer ik mij echter nog op het lopende seizoen. Het is mijn eerste seizoen met een nieuw team en ondanks dat hebben we al enkele goede resultaten weten te behalen. Op dit moment is mijn doel voor dit seizoen ‘het worden van de beste privé coureur’ en daarnaast zou ik graag beste Honda coureur willen zijn, beide doelen zijn nog steeds haalbaar. Als alles zich dusdanig ontwikkelt zoals ik het zou willen en alles is perfect, dan blijf ik bij het team van Stiggy en word ik volgend jaar wereldkampioen.”