WSBK: Honda jaagt op zevende opeenvolgende Suzuka 8 uren titel

25

Honda teams en rijders staan het komende weekeinde aan de start van de zesentwintigste 8 uren van Suzuka, Honda heeft een belangrijk doel men wil voor de zevende opeenvolgende keer de in Japan zeer precieuze wedstrijd winnen. Honda zet haar troefkaarten op twee teams die onder de naam Seven Stars Honda team, beide de beschikking zullen krijgen over de laatste versie van de VTR1000SP-W. Eerder dit jaar gaf Okada (rechts) nog tips aan Hayden, komend weekeinde rijden ze voor verschillende teams in de 8 uur van Suzuka

Eerder zette Honda superbike en Grand Prix toppers in want tweejaar geleden nog vormden Valentino Rossi en Colin Edwards een team, ook nu staan er Grand Prix rijders op de deelnemerslijst Nicky Hayden, zal zich als regerend AMA Superbike kampioen weer thuis voelen op de VTR, Hayden is in een team gezet met Ryuichi Kiyonari, de All Japan Supersport kampioen van het moment.

Ook Tohru Ukawa, een drievoudig winnaar van de Suzuka 8 uren staat op de deelnemerslijst, hij staat ingeschreven met Hitoyasu Izutsu.

Ukawa zal als Japanner extra gemotiveerd zijn, want als hij zondag zou weten te winnen komt hij gelijk met Wayne Gardner in de Recordboeken, Gardner wist de race vier keer te winnen. Ukawa mistte deelname verleden jaar nadat hij zijn enkel op Donington brak, ook dit jaar blesseerde de Japanner zich op Donington, maar de gehechte elleboog en enkele kneusingen zullen Ukawa dit jaar niet tegenhouden in een poging om naast Wayne Gardner in de record boeken van de 8 uur te komen, immers de onverschrokken Japanner reed met deze blessure ook de Duitse Grand-Prix.

Hayden zal zijn Endurance debuut maken tijdens de 8 uren van Suzuka maar de jonge Amerikaan heeft al wel getest met de VTR die hij het komende weekeinde zal gaan berijden, Kiyonari heeft ook praktisch geen ervaring op de VTR1000SP-W. Hij won zijn All Japan Superbike titel op een CBR954RR Honda, toch zal het duo hopen op een zelfde resultaat al de Japans-Americaanse combinatie van verleden jaar want toen wonnen Edwards en Kato de wedstrijd.

Sakurai Honda: Eerbetoon aan Kato

De andere twee door HRC ingezette VTR1000SP-WÕs zullen worden ingezet onder de naam Sakurai Honda team deze motoren zullen worden bemand door Tadayuki Okada, die de race tot nu toe twee keer won en Chozum Kameya, Kameya is de huidige leider van het Japanse 250cc kampioenschap, en ook een neef van de eerder dit jaar overleden Daijiro Kato. Dit team zal dan ook met het nummer 74 starten.

De genoemde team zullen met nog meer ex Grand Prix coureurs te maken krijgen zo zullen TakeshiTsujimura & Shinichi Ito, uitkomen op een CBR954RR ingezet door F.C.C/ TSR voor het Zip – FM team.

Ook de tweevoudige 125cc wereld kampioen onder de vlag van Arie Molenaar Haruchika Aoki is samen met Osamu Deguchi in het team Weider Honda Gakuen als deelnemer aangemeld.

Enkele rijder quottes:

Nicky Hayden: “Ik kijk uit naar de race komend weekeinde, het zal mijn debuut worden, maar de echte liefhebbers weten dat deze ene wedstrijd bijna net zo belangrijk is voor Honda als het hele GP kampioenschap, al mijn helden reden daar vroeger, ik heb nog maar een keer pitt stops in een race gedaan en de strategie om heel te blijven maar toch snel te gaan dat is een uitdaging.Ó

Tadayuki Okada: “Ik heb zelf een verzoek ingediend om weer te mogen racen met de 8 uur, ik geniet van mijn werk bij Honda maar de Suzuka 8 uren is iets bijzonders wat ik graag nog eens wilde doen. De stress om langs de kant te staan bij dit evenement kan ik nog niet aan. Ik rij in een team met Chozun Kameya, een neef van Daijiro (Kato),
Het team zal starten met het nummer 74, ik heb die nummer gevraagd, ik denk dat het me kracht zal geven ‘Daichan’ hoorde bij mijn familie, ik draag met trots de verantwoordelijkheid die bij dit nummer hoortÓ

“Kameya San is een goede rijder, hij staat aan de leiding van het nationale 250cc Kampioenschap, hij heeft misschien niet veel ervaring met de zwaardere motoren, toch ben ik blij met hem in mijn team, zijn rondetijden bij de tests waren goed en we willen samen in naam van ‘Daichan’ een kans op de titel te cre‘ren

“Ook kijk ik ernaar uit om op de Michelin MotoGP banden te mogen starten Colin (Edwards) en ik hebben veel ontwikkelingswerk voor deze band mogen doen, maar ik heb er nog nooit een race op gereden. Het karakter van de Michelin in mijn tijd was dat ze even warm moesten worden voor je de perfecte grip had, nu zijn ze veel sneller warm de VTR1000SP-W is heel anders dan de RC211V maar de band werk goed en al zijn het details de motor stuurt beter en heeft zeker meer vermogen gekregen sinds de laatste keer dat ik op een VTR reed.

Bron: HRC/Bewerking en vertaling HH