WSBK: John Bakker terug in de lift

80

Na een periode van veel tegenslag lijkt het tij nu toch gekeerd voor het team van Lowlands Racing. Moest men drie keer op rij de finish missen in het EK Superstock door twee maal een technisch mankement en ŽŽn keer een crash, nu werd de eindstreep in de race gehaald zonder een enkel technisch probleem.

Nadat John vertrokken was vanaf een 27e startplaats, wist hij zondag in het Italiaanse en bloedhete Misano uiteindelijk als 16e te finishen.







Het was spannend voor het team van Lowlands Racing dit weekend. Na alle tegenslagen en dan vooral het technisch euvel dat maar niet boven water te halen leek, blijkt nu dat ze op de goede weg zijn. Vorige week nog werd i.p.v. het ONK in Raalte als ultieme test deelgenomen aan de Moto Acxtion Motorhappening op het Belgische Zolder. Onder alias ÒPaul BoelsmaÓ werd door Bakker met grote voorsprong de race in de gelegenheidsklasse BOTT gewonnen.
ÒWe hebben nog weer een aantal zaken vervangen, zoals de run-stop knop (niet de eerste keer overigens, red.) en nu wilden we weten of de motor onder wedstrijdomstandigheden wel betrouwbaar bleef. Ook hebben we er bewust voor gekozen dit niet tijdens het ONK in Raalte te doen. Jammer van eventuele NK punten, maar het leek ons beter even uit de schijnwerpers te blijven zolang de technische zaken niet volledig onder controle zijnÓ, verklaart John Bakker de afwezigheid in Raalte.

Met het resultaat op Zolder leek het er in elk geval op dat het epidemisch probleem uit de wereld is en kwam ook de aap uit de mouw dat het wel degelijk van elektrische aard was, ofschoon deskundigen de oorzaak toch elders zochten.

De vrije training op vrijdagochtend (28°C) werd gebruikt om de goede setting van de motor (gearing, vering etc.) te vinden. De middagsessie telde als eerste kwalificatie. John bezette na die training een 23e plaats. Het kwik was inmiddels opgelopen naar 32°C in de schaduw en motoren en berijders hadden dan ook danig te lijden onder de ook voor Italiaanse begrippen zeer hoge temperatuur.
Gegeven de temperatuur en de wetenschap dat de tweede kwalificatie op zaterdagochtend plaats heeft, wist men dat bij aanhoudend droog weer dan pas de tijden zouden worden gezet voor een startplaats op zondag.

De pechduivel was toch nog ongemerkt meegelift naar Misano met het team van Lowlands Racing, want reeds in de eerste ronde van deze sessie wilde de Ducati 998S niet meer schakelen. De storing werd later snel gevonden en verholpen, maar het verbeteren van de trainingstijd zat er dus niet meer in. Zelfs zakte John door zÕn absentie in deze training naar een 27e startplaats.

ÒJammer, we wisten dat het er in deze training om zou draaien om een fatsoenlijke startplaats te krijgen. De eerste twee trainingen zijn goed geweest om mÕn vertrouwen in de motor weer terug op te bouwen en nu ben ik letterlijk en figuurlijk uitgeschakeld, maar elektrisch voorlopig nog geen vuiltje aan de luchtÓ, relativeert Bakker. ÒIk had in de trainingen tot nu toe nog wel wat over, maar moet ook zeggen dat ik nog niet het oude vertrouwde gevoel heb op de motor. Na alles wat afgelopen races is gebeurd, is dat misschien ook wel te begrijpenÓ.

De warm-up op zondag verliep zonder problemen en de versnellingsbak schakelde nu als het bekende mes dat door de even zo bekende boter gaat. O ja, of de warm-up nu staat voor het opwarmen van de motoren of van de buitenlucht wisten we even niet: om 09.00 uur reeds 30°C.
Een uur later was de temperatuur weer 2°C gestegen en dus niet echt de ideale omstandigheid om te racen. Maar goed dat was voor iedereen natuurlijk wel hetzelfde.

Gestart vanaf een weinig hoopvolle 27e plaats, kwam John na ŽŽn ronde al door op plaats 23.

Gedurende de verdere wedstrijd zochten nog enkele deelnemers de grindbak op en dat werkte ook in het voordeel van John. Uiteindelijk kwam Bakker als 16e over de streep, net een plaatsje te weinig om nog een kampioenschapspunt mee te pikken, maar wel hebben rijder en motor na relatief lange tijd weer eens de eindstreep weten te halen in het EK Superstock.

John na afloop: ÒDe grootste overwinning voor team en mij is dat we eindelijk weer eens een EK race hebben uitgereden. Ik had dit weekend ook gehoopt dat we nu eens voor het eerst alle trainingen hadden kunnen rijden, maar dat bleek dus op het cruciale moment nog niet het geval te zijn. Ik hoef nu in elk geval minder in te zitten over de technische betrouwbaarheid en kan mij nu volledig storten op de fysieke voorbereiding voor de tweede helft van het seizoen, want dat is er met alle problemen afgelopen tijd wel een beetje bij ingeschoten. Ik kon het, zeker met die tropische temperaturen hier, tijdens de wedstrijd goed aan mezelf merken. Nu even pauze en 28 juli zijn we dan voor de volgende EK ronde in Brands Hatch (GB) en in de aanloop daar naar toe doen we een week eerder nog een ONK wedstrijd in Assen.