WSBK: JR Racing doet weer van zich spreken

111

Een dik jaar geleden leek er een exotisch sprookje in de maak.Joslin Robinson presenteerde samen met Troy Corser het JR Racing BMW team. Het bleek echter niets meer of minder als een groot luchtkasteel met uiteindelijk diverse gedupeerden. Een kleine maand geleden dook Robinson weer op met opnieuw grote plannen, de grote vraag is nu of de geschiedenis zich gaat herhalen.

<p>De naam Joslin Robinson dook aan het eind van het seizoen 2014 uit het niets op in het World Superbike kampioenschap. De donkere, in het Caraibisch gebied geboren, dame presenteerde met veel bombarie het JR BMW Racing Team waarmee ze wilde debuteren in het World Superbike kampioenschap. </p> <p><br /> </p> <p>Het team presenteerde zich met twee gecontracteerde rijders in de personen van Toni Elias en Ayrton Badovini. Troy Corser zou de rol van sportief directeur op zich nemen en de ex-echtgenote van Garry mcCoy, Gemma Voces Pons zou de rol van teammanager op zich nemen. Het team zou gaan rijden met BMW motoren en ook ondersteuning krijgen van BMW Motorrad. De presentatie vond plaats tijdens de World Superbike ronde in Magny Cours.</p> <p><br /> </p> <p>Enkele maanden later bleek het hele verhaal &eacute;&eacute;n groot luchtkasteel. De monteurs keerden huiswaarts nadat de motoren door BMW-dealer Josef Hofmann, ook bekend als Superbike IDM promotor en mede-eigenaar van de Lausitzring, achter slot en grendel waren gezet. Hofmann was als tussenpersoon bij de levering van de motoren en onderdelen betrokken en besloot de boel op slot te gooien nadat de door het team beloofde betalingen uitbleven.</p> <p><br /> </p> <p>Het uiteindelijke resultaat was een groot aantal gedupeerden. Monteurs die bij andere teams weggegaan waren zaten plotseling zonder werk en hebben nooit salaris ontvangen voor het reeds gedane werk in het opbouwen van de motoren, Ayrton Badovini en Toni Elias hebben ondanks een geldig contract geen meter gereden voor het team en uiteraard ook geen geld ontvangen, de reputatie van Troy Corser kreeg een gevoelig knauw, de WorldSBK organisatie (Dorna) zag twee rijders van de startlijst verdwijnen en BMW stond ook redelijk voor paal.</p> <p><br /> </p> <p>Om met de tekst van het Oerend Hard nummer van Normaal te spreken; van die lui heur ie nooit meer wat van. In de motorsportwereld gelden echter andere wetten dan in de normale wereld. Een kleine maand geleden dook de naam JR Racing plotseling toch weer op in het nieuws.</p>







<p>Joslin Robinson kondigde namelijk vol trots aan dat ze haar team nieuw leven in geblazen had en komend seizoen aan de start zal verschijnen van het World Superbike kampioenschap. De motoren moeten geleverd gaan worden door Aprilia. Vanuit Aprilia werd aangegeven dat men met belangstelling uitkeek naar haar plannen en uiteraard met name de financi&euml;le huishouding van het team.</p> <p><br /> </p> <p>Robinson blijft intussen hoog van de toren blazen en zonder overleg met Aprilia en World Superbike organisatie kondigde ze aan dat als rijders de broers Waldis en Wayne Veras uit de Dominicaanse Republiek waren aangetrokken. De verantwoordelijke mensen binnen Aprilia en WorldSBK organisatie waren duidelijk in hun reactie; &ldquo;No way&rdquo;.</p> <p><br /> </p> <p>Robinson roeptoetert ondertussen ook rond dat ze een technische staf heeft van 52 mensen en dat er een gegarandeerd budget is van &euro; 2,7 miljoen. Zowel Aprilia en de WorldSBK organisatie hopen dat het sprookje dit keer wel gaat uitkomen en dat Robinson inderdaad een overeenkomst weet af te sluiten met Aprilia. Vanuit die hoek wordt zeer nadrukkelijk de regerend FIM CUP Superstock 1000 kampioen Lorenzo Savadori naar voren geschoven als eerste rijder met daarnaast mogelijk Waldis Veras als tweede rijder mits deze coureur over voldoende snelheid beschikt om mee te komen in het veld.</p> <p><br /> </p> <p>Waldis Veras is daar zelf wel van overtuigd. Veras is SBK kampioen van de Dominicaanse Republiek en droomt van top tien posities in het World SBK. Hij ziet als grootste struikelblok daarvoor dat hij de circuits niet kent maar twijfelt niet aan zichzelf als het gaat om het hebben van voldoende snelheid.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"We hebben een zwaar jaar voor ons. Met de hulp van God zullen we echter goede resultaten kunnen behalen. We zijn ervan overtuigd dat we in de top tien kunnen eindigen. We geloven in ons talent en zullen dat op de circuits laten zien,&rdquo; aldus de 27-jarige Waldis die er nog heilig in geloofd samen met zijn broer komend seizoen WorldSBK te rijden.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Dorna en Aprilia hebben wel degelijk twijfels omtrent de snelheid van de broers en zien het niet zitten om rijders toe te laten die een seconde of vijf langzamer is dan de rest van het veld.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Dat is niet goed voor het kampioenschap, het team en de fabrikant,&rdquo; aldus &eacute;&eacute;n van de Dorna managers.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Voorlopig is er nog geen enkele offici&euml;le bevestiging van Aprilia dat er beweging zit in de zaak. De Italiaanse fabrikant heeft, zoals bekend, aangekondigd dat zij niet meer met een eigen team in het WorldSBK actief zullen zijn omdat alle tijd en geld wordt ge&iuml;nvesteerd in het MotoGP avontuur. Aprilia wil de motoren van afgelopen seizoen wel beschikbaar stellen en daarbij ondersteuning bieden mits voor die ondersteuning wordt betaald. Voor het leasen van de motoren en het krijgen van technische ondersteuning moet volgens de geruchten circa een miljoen euro op tafel gelegd worden.</p> <p><br /> </p> <p>Of het hele verhaal dit keer meer is als een luchtkasteel zal nog moeten blijken. De voortekenen zijn echter weer niet gunstig. Het doen van allerlei aankondigingen omtrent het gaan rijden met Aprilia en de gecontracteerde rijders, zonder dat er &uuml;berhaupt iets van een overeenkomst ligt met de fabrikant en organisatie, lijkt op een chronische vorm van gigantische zelfoverschatting.</p> <p><br /> </p> <div><br /> </div> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>