Bronnen binnen Honda hebben volgens MCN laten doorschemeren dat Honda in 2017 met twee nieuwe Superbike motoren op de markt komt. Het gaat dan uiteraard om een nieuwe versie van de alom bekende Honda CBR1000 Fireblade met daarnaast mogelijk een exotische RVF1000 V4.
De Fireblade is uiteraard één van de meest bekende sportmotoren van Honda. De geruchten waren er al langer dat er in 2017 een nieuwe versie van deze populaire sportmotor zou komen maar volgens MCN hebben bronnen binnen Honda dat nu ook bevestigd. <br /> <br /> <br /> <p> De CBR1000RR is de laatst overgebleven dinosaurus in de Superbike klasse, de machine waarmee het Ten Kate Honda Team momenteel de strijd aan moet gaan in het World Superbike kampioenschap. Om te kunnen blijven concurreren in de showrooms is een uitgebreide update van de uit 2008 stammende derde versie van de Fireblade niet meer voldoende. De focus van de nieuwe Fireblade zal komen te liggen bij het verminderen van het gewicht en de wrijving in onderdelen van het motorblok, een nieuwe airbox, meer vermogen, een nieuw injectiesysteem en een nieuwe uitlaat. Naar verwachting zal de nieuwe Fireblade ook worden uitgerust met meer elektronica onder andere op het gebied van traction control en instellingen voor de vermogensafgifte. Vraag blijft hoe ver Honda zal gaan met de elektronica omdat zij de filosofie hanteren dat de handelbaarheid niet volledig mag afhangen van elektronica. </p> <p><br /> </p> <p>Om mensen die meer richting circuit denken een passend alternatief te bieden wordt er volgens het Britse MCN binnen de ontwikkelings- en ontwerpafdeling van Honda nagedacht over een sportiever alternatief. Eén van die alternatieve opties is een RVF1000 V4 motor. Als deze motor het groene licht krijgt binnen Honda dan zal deze motor beter aansluiten bij de Yamaha YZF-R1, de Kawasaki ZX10-R de Aprilia RSV 4 RF en de Ducati Panigale R om maar enkele concurrenten te noemen. Het prijskaartje van een dergelijke motor zou dan rond de € 35000 komen te liggen.<br /> <br /> <br /> Rondom de komst van de RVF1000 V4 is de mist echter nog aanzienlijk dikker dan rondom de nieuwe Fireblade. Hoewel de ontwikkeling van een dergelijke motor officieel nog wordt ontkend heeft Honda inmiddels wel de RVF1000 V4 benaming officieel laten registreren en zijn er ook diverse patenten, voorzien van tekeningen, aangevraagd en geregistreerd.</p>
De nu genoemde RVF1000 V4 zou afgeleidt worden van de Honda RCV213V-S MotoGP replica. Deze motorfiets werd door Honda afgelopen jaar op de markt gebracht maar de Japanners lijken zich daarmee lichtjes in de eigen voeten geschoten te hebben. De MotoGP replica kent een volledig handgemaakt frame waardoor het prijskaartje rond de € 200000 ligt. Het hoeft geen betoog dat een motor met een dergelijk prijskaartje maar voor weinigen is weggelegd. <p><br /> </p> <p>Op de recente motorshow in Milaan vroeg MCN Tetsuo Suzuki, hoofd van de afdeling Research and Design van Honda, naar deze geruchten. In verrassend openhartige vorm onthulde de Japanner het volgende:</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Er zijn drie projecten waarvan Honda de prioriteit heeft verhoogd en deze zijn alle drie in serieuze overweging op het moment. De superbike markt is veel veranderd in de afgelopen jaren en we moeten ervoor zorgen dat we in onze beslissingen inspelen op die veranderingen.</p> <p>De drie opties die voor ons openstaan zijn een nieuwe Fireblade, de RVF1000 die u hebt genoemd en ook een goedkopere versie van de RC213V-S. We bekijken parallel deze drie opties waarvan we er naar alle waarschijnlijkheid één of mogelijk twee op de markt zullen brengen.</p> <p>Voor wat betreft de toekomst van de Fireblade willen we een motor die minder extreem is dan een aantal concurrenten zoals bijvoorbeeld de Yamaha R1M. Het concept van de nieuwe Fireblade is niet direct gericht op coureurs maar juist op het op de markt brengen van een bruikbare motor voor de openbare weg.</p> <p>Daarnaast bekijken we dan de mogelijkheid voor het op de markt brengen van een op het circuit gericht model waaronder de RVF1000 die wordt afgeleid de RC213V-S."</p> </blockquote> <div><br /> </div> <p> MCN heeft volgens eigen zeggen onlangs ontdekt dat er patenten zijn aangevraagd en geregistreerd voor een geheel nieuwe Honda RVF1000 V4 sportmotor welke duidelijk bestemd is voor het gebruik op circuits. De motor zou veel basiselementen en design oplossingen delen met de RC213V-S. Wel wordt er voor deze motor gebruik gemaakt van een aluminium frame wat uiteraard veel goedkoper is dan het exclusieve handgemaakte frame van de RCV213V-S.</p> <p><br /> </p> <p>Volgens MCN is dat een meer logische ontwikkeling dan een pure goedkopere versie van de RC213V-S. MCN gelooft er in dat Honda in 2017 eerst met een nieuwe Fireblade komt waarna gedurende het jaar de introductie volgt van de RVF1000 V4 die dan in 2018 via de dealers beschikbaar zou moeten komen.</p> <p><br /> </p> <p>Er blijven op dit moment dus nog veel mitsen en maren rondom de komst van Honda’s nieuwe paradepaardje. Of we Michael van der Mark nog gaan zien op die eventuele nieuwe RVF1000 V4???? Als u het weet mag u het zeggen.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>