World Superbike coureur Leon Haslam keert komend seizoen terug naar het British Superbike Championship. In een interview vertelt de Brit over het afgelopen seizoen, het komende seizoen en de speciale band met zijn vader Ron.
<p>Het wordt voor Haslam een soort ´back to the future´. De Brit reed al eerder in het British Superbike kampioenschap in de seizoenen 2005 tot en met 2008. Haslam is inmiddels al 18 jaar actief op diverse nationale en internationale podia. Hij startte zijn internationale carrière in het seizoen 2000 in de 125cc Grand Prix. Met een inferieure Italjet machine wist Haslam dat seizoen, met een tiende plaats in Barcelona, maar één keer in de punten te finishen. </p> <p><br /> </p> <p>Ondanks de mindere resultaten werd het toch een memorabel jaar voor Haslam en ook voor de geschiedenis van de motorsport. Tijdens de Franse Grand Prix in Le Mans reed voor het eerst in de geschiedenis een Britse vader/zoon combinatie mee in de Grand Prix. Leon startte met zijn Italjet in de 125cc. Vader Ron nam met een wildcard deel in de 500cc klasse.</p> <p><br /> </p> <p>In 2001 volgde een weinigzeggend seizoen in de 500cc Grand Prix gevolgd door een eveneens mager seizoen in de 250cc Grand Prix. In 2003 begon Haslam het seizoen in de Supersport klasse van het BSB maar reed later dat jaar als vervanger van Sean Emmett een aantal races in het WSBK. Een seizoen later reed Haslam een volledig WSBK seizoen aan boord van een Renegade Ducati. Haslam werd ‘rookie of the year’ maar dat was niet genoeg voor een, op dat moment, langer verblijf in de WorldSBK.</p> <p><br /> </p> <p>Haslam keerde in 2005 terug naar het British Superbike Championship en verscheen aan de start met een Ducati 999 van het GSE Racing team. Hij eindigde dat seizoen op de vierde plaats in de eindstand. Voor het seizoen 2006 bleef Haslam bij het team en vocht hij tot en met de laatste race om de titel. Kiyonari bleek echter een fractie sterker waardoor Leon genoegen moest nemen met de tweede plaats in de eindstand. In het seizoen 2007 volgde met hetzelfde team en motor een derde plaats in de eindstand.</p> <p><br /> </p> <p>Het seizoen 2008 begon voor Haslam wat vervelend. Hij verliet het inmiddels tot Airwaves omgedoopte GSE team omdat er voorafgaand aan het seizoen allerlei onduidelijkheid was omtrent de homologatie van de nieuwe Ducati 1098. Haslam stapte over naar Honda maar de Fireblade kwam dat seizoen duidelijk te kort op de, op het laatste moment alsnog, gehomologeerde Ducati.</p> <p><br /> </p> <p>Vanaf het seizoen 2009 tot en met afgelopen seizoen kwam Haslam uit in de WorldSBK klasse. In 2009 eindigde de Brit op een Stiggy Honda op de zesde plaats overall waarna een overstap volgde naar Alstare Suzuki. Haslam opende het seizoen sterk maar moest lijdzaam toezien hoe Aprilia met Max Biaggi het tweede deel van het seizoen domineerde. Haslam vroeg Suzuki openlijk om meer ondersteuning maar kreeg nul op het rekest en zag de titel in rook opgaan.</p> <p><br /> </p> <p>Een teleurgestelde Haslam liet, met wederzijdse goedkeuring, zijn doorlopende contract bij Suzuki ontbinden en tekende voor twee seizoenen bij BMW. De seizoenen 2011 en 2012 leverden respectievelijk een vijfde en een achtste plaats op in de eindstand.</p> <p><br /> </p> <p>Na de BMW periode volgde twee seizoenen bij het Pata Honda Team. Het werden twee niet al te beste seizoenen met een dertiende en zevende plaats in de eindstand. Voor afgelopen seizoen volgde de overstap naar Aprilia waarmee Haslam weer mee kon doen in de strijd om de podium posities.</p> <p><br /> </p> <p>Jonathan Rea was het hele seizoen ongenaakbaar maar daarachter speelde Haslam een nadrukkelijk woordje mee. De Aprilia fabrieksrijder stond afgelopen seizoen negen keer op het podium waarvan twee keer op de hoogste trede. Haslam werd vierde in de eindstand van het kampioenschap.</p> <p><br /> </p> <p>Aprilia maakte gedurende het afgelopen seizoen bekend te stoppen als officieel fabrieksteam in het WSBK kampioenschap. De fabriek uit Noale geeft de voorkeur aan het MotoGP project. Aprilia zocht voor het WorldSBK naar een partner die bereidt was de Superbike motoren te leasen met technische ondersteuning van de fabriek.</p> <p><br /> </p> <p>Haslam werd gevraagd te wachten omdat hij samen met Lorenzo Salvadori de beoogde rijdersbezetting was voor Aprilia. De partner liet en laat echter nog steeds op zich wachten waardoor Haslam in een moeilijke positie werd gemanouvreerd. De Brit dreigde met het wachten overal buiten de boot te vallen.</p> <p><br /> </p> <p>Haslam koos onlangs eieren voor zijn geld en tekende een contract bij het JG Speedfit Kawasaki Team waarmee hij komend seizoen gaat uitkomen in het British Superbike Championship en teamgenoot wordt van James Ellison en Peter Hickman.</p>
<p>Leon Haslam is zoals eerder gezegd de zoon van “Rocket” Ron Haslam. Die afkomst leverde hem de bijnaam “Pocket Rocket” op. In een interview met het Italiaanse GpOne vertelt Haslam over de verhouding met zijn vader en zijn toekomst in het British Superbike kampioenschap.</p> <p> </p> <p>Welke rol speelt jouw vader eigenlijk tijdens jouw raceweekenden?</p> <p><br /> </p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Mijn vader is tijdens de raceweekenden meer dan alleen een vader. Hij is een soort derde oog voor mij. Bij problemen overleggen we samen, bestuderen samen de data en analyseren samen videobeelden. Hij heeft veel ervaring en zegt me recht in mijn gezicht waar het op staat. Hij is altijd bereid mij te helpen als hij dingen ziet die we kunnen verbeteren.”</p> <p> </p> </blockquote> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Jouw vader heeft een eigen raceschool. Ben jij daar ook bij betrokken?</p> <p><br /> </p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Als we thuis zijn is mijn vader altijd op de raceschool. Ik vind het zelf ook heel leuk om kinderen iets te kunnen leren. Ik vind het leuk om instructies en advies te geven. Ik heb veel hulp gehad van mijn vader tijdens mijn carrière en ik hoop in de toekomst hem meer te kunnen helpen met de raceschool. Dan genieten we daar samen van.”</p> <p> </p> </blockquote> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Het 2015 seizoen begon goed voor je. In het middengedeelte van het seizoen had je een terugval waarna je weer een sterk seizoenseinde kende. Wat is er gebeurd in het middendeel van het seizoen?</p> <p><br /> </p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik brak in Imola drie ribben in race twee bij een crash in gevecht om de overwinning. Ik had daar behoorlijk veel last van hoewel ik in Donington, Portimao en Misano nog wel redelijk voor de dag kwam. Ik had die races echter verwacht mee te kunnen doen om de overwinning en dat lukte in de verste verte niet. In Laguna Seca en Sepang kenden we de nodige problemen met de motor waardoor de resultaten minder waren. De laatste races van het seizoen deden we weer goed mee met onder andere een overwinning in de slotrace van het seizoen in Qatar."</p> <p> </p> </blockquote> <p><br /> </p> <p> </p> <p>In Maleisië was er het nodige gedoe met Max Biaggi die zou hebben geweigerd om zijn data beschikbaar te stellen. Is dat waar?</p> <p><br /> </p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Dat klopt. In Misano hebben we nog keurig alle data uitgewisseld maar in Maleisië had Max allerlei persoonlijke sponsoren uitgenodigd en weigerde hij zijn data met ons te delen. Het werd mede daardoor een frustrerend weekend voor ons omdat Sepang een circuit is waar de Aprilia sterk voor de dag moet kunnen komen. We kregen de setup echter niet voor elkaar waardoor we niet in de buurt van het podium kwamen. Het was ons slechtste weekend van het seizoen.”</p> <p> </p> </blockquote> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Je stapt nu over naar het British Superbike Championship. Waarom heb je die keuze gemaakt?</p> <p><br /> </p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik had wel enkele opties in het WSBK maar niet bij topteams. Dat betekent dat ik kansloos zou zijn tegen de Kawasaki’s en Ducati’s. Meerijden voor een vijfde of zesde plaats zag ik niet zitten. Als Aprilia was doorgegaan was ik zeker gebleven. Zij zijn echter gestopt en de fabriekszitjes bij Kawasaki en Ducati zijn allemaal bezet waardoor ik alleen nog opties had bij privéteams. Ik wil meedoen voor de overwinningen en ik denk dat ik dat met de JG Speedfit Kawasaki in het BSB kampioenschap kan doen. Het BSB is een groot kampioenschap met een hoog niveau, veel toeschouwers, veel sponsoren en grote concurrentie. Ik denk dat ik competitief en succesvol kan zijn in het BSB.”</p> <p> </p> </blockquote> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Je hebt in de seizoenen 2005 tot en met 2008 15 overwinningen en 38 podiumplaatsen in het British Superbike Championship behaald. Wat worden voor jouw de belangrijkste wijzigingen met deze overstap?</p> <p><br /> </p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Er zijn twee belangrijke elementen voor mij. Ik keer na zeven seizoenen terug en er is uiteraard veel veranderd. Allereerst is daar de elektronica. In het BSB rijdt iedereen met dezelfde elektronica. Elektronische hulp zoals traction control en launchcontrol zijn niet toegestaan. Dat wordt voor mij zeker wel even wennen aangezien ik dat de afgelopen zeven seizoenen niet meer gewend ben geweest. Ik vind het echter een goede zaak omdat de rijder op deze manier belangrijker is dan de computer. Het tweede element is de verschillende circuits waarop gereden wordt. Banen als Donington Park, Silverstone, Assen en Brands Hatch zijn goed te doen voor mij. Kleinere circuits zoals bijvoorbeeld Cadwell Park, Oulton Park, Snetterton en Knockhill vragen om een andere rijstijl. Ik moet me daaraan aanpassen en proberen vanaf de eerste ronde erbij te zitten. Inhalen is op dit soort circuits lastig waardoor je van de eerste tot de laatste ronde snel moet zijn.”</p> <p> </p> </blockquote> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Heb je de British Superbike Kawasaki al geprobeerd?</p> <p><br /> </p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Nee, ik zal voor de eerste keer opstappen in Jerez op 25 en 26 januari. Ik zal daar samen rijden met de WSBK Kawasaki fabrieksrijders Jonathan Rea en Tom Sykes. Ik test daar de motor voor de eerste keer en ik denk dat het materiaal dan nog redelijk standaard zal zijn. In maart keren we dan terug naar Spanje waarbij we de full-spec BSB motor zullen gaan testen."</p> <p> </p> </blockquote><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"> <div><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span></div> <br /> </span> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> <!– nieuwsbrief link begin–> </p> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>