WSBK: McCoy keert MotoGP de rug toe

94

Met zijn overstap naar het Foggy Petronas World Superbike Racingteam heeft Garry McCoy definitief afstand genomen van de MotoGP.

ÒIk vroeg mezelf af aan het eind van het vorige seizoen of ik terug zou gaan naar de MotoGP, maar, tenzij je de interesse krijgt van de echte topteams, heeft het weinig zin daar naar toe te gaanÓ, legde de 32-jarige Australi‘r uit.

ÒFPR is een zeer professioneel team, wat ŽŽn van de voornaamste redenen is waarom ik besloot om bij hen te tekenen. Ik ben tevredener als ik in het WSBK rijd, omdat het een klasse is die dichter tot de meeste motorracefans staat.Ó

ÒAlles gaat er een stuk gemakkelijker, iedereen zoekt naar een rijder en geld en er heerst gewoon meer een racesfeer, maar in de GPÕs lijkt dat gewoon niet zo te zijn. MotoGP is een groter geheel van alles. Er is meer geld, de teams hebben veel geld nodig en ze zoeken naar Europese rijders en brengen Europese sponsors met zich mee. Ik weet het niet, het is gewoon het Ôgoede oudeÕ racen niet meer. Je hebt jongens vooraan rijden op machines waar de mensen niet eens van kunnen dromen om ze zelf te hebben.Ó

Australi‘ is qua aantal vertegenwoordigde rijders in het WSBK in 2005 het tweede land met zes rijders, waaronder Garry McCoy en Steve Martin van FPR. Itali‘ staat bovenaan met tien rijders.

De terugkeer van de fabriekssteun van de grote Japanse fabrikanten, nadat ze in 2001 het WK Superbike verlaten hadden, heeft het kampioenschap een goede stimulans gegeven, zo ook de kans op een Australische overwinning.

ÒEr zijn redelijk wat Australi‘rs in het kampioenschap vertegenwoordigd en ik denk dat een hoop mensen de bekwaamheid van de Australische rijders onderschatten, omdat we normaal gesproken niet de juiste machines krijgen. Maar dit jaar is er een Australi‘r op een Petronas, een Honda, een Yamaha en een Suzuki, waarmee Australi‘rs zowat op alle topmerken vertegenwoordigd zijn. Troy Corser zit op de Suzuki en ik denk dat hij, als een voormalig Wereldkampioen, en zijn machine ŽŽn van de meest competitieve combinaties zal zijn.Ó

ÒIk heb een machine die voor het grootste gedeelte gelijk is aan de machine van iedere andere coureur. We hebben iets minder vermogen tijdens de eerste paar races als het motor-ontwikkelingsteam van Petronas nog steeds aan het werk is met verdere ontwikkelingen, maar ik heb erg veel vertrouwen in het potentieel van de FP1Õs.Ó

ÒIk heb zelfs na al die jaren in de MotoGP geen kampioenschap gewonnen, maar ik heb geen enkel moment aan stoppen gedacht. Als ik een goed zitje krijg en ik geniet ervan, houd ik me voor er gewoon mee door te gaan.Ó


Vertaling: Asse Klein, [email protected]
Bron: Team Foggy Petronas