WSBK: MCT Racing verslag Brands Hatch

93

Naast de grote en iets minder grote kanonnen werd op het Engelse Brands Hatch ook nog het EK Superstock verreden. Het MCT Racing team is met Nicolas Sealens en Ghisbert van Ginhoven een van de deelnemers aan deze klasse en stuurden een verslag op.

Vrijdag 30 juli
Na 6 weken vakantie eindelijk weer een raceweekend. Vorige week was er een extra training in Belgi‘. Helaas hebben we niet vaker deze mogelijkheid: we kunnen het ons simpelweg niet veroorloven. Veel dank zijn we verschuldigd aan onze sponsors maar ook in hun mogelijkheden zit een maximum. In vergelijk met veel andere teams maken we nog geen kwart van de kilometers. Dat in overweging nemend doen de mannen het helemaal niet slecht. De eerste vrije training vanochtend in Brands gaat direct vrij
goed. Nicolas eindigt als snelste Ducati en heeft ook nog de hoogste topsnelheid van de twins.







Nicolas: “het ging nog niet zo lekker. Na een week hard werken is het moeilijk om in het raceritme te komen. Ik heb een paar foutjes gemaakt maar weet wat en waar ik kan verbeteren.”
Ghisbert: “ik vind het nu al een heerlijk circuit. Het is leuk om hier te racen. Met de videoÕs die zijn gemaakt heb ik een aantal aanwijzingen waar ik mezelf kan verbeteren.”

In de eerste kwalificatie komt Nicolas vrij laat pas echt in zijn ritme. Na een rode vlag situatie konden nog 6 ronden worden gereden. In de laatste ronde zet hij dan zijn snelste tijd. Ghisbert heeft slechts 11 ronden gereden. Meer dan de helft van de sessie heeft hij gemist door elektrische problemen. In recordtijd werd de centrale computer vervangen. De grote plannen om een goede tijd neer te zetten, kunnen vandaag helaas niet worden uitgevoerdÉ

Zaterdag 31 juli
Weer een prachtige zomerse dag. We hebben de training al om 09:15 uur. Dan is het nog niet zo warm. Nicolas moet zijn brommer bij post 2 parkeren. Vandaag is hij aan de beurt voor wat betreft elektrische problemen. Het is enorm frustrerend om door technische problemen niet je plannen voor een goede kwalificatie te kunnen verwezenlijken. Ghisbert doet het beter dan gisteren maar is nog steeds niet tevreden. In veel bochten kunnen we zien dat tractie nog steeds een probleem is. De achterkant begint te glijden als het gas wordt geopend. Vanochtend heeft de MCT Ducati dezelfde hoogste topsnelheid als Polita van het Italiaanse Ducati team Rox. In sector 3 zet Ghizz de 8ste beste tijd. In sector 2 is er nog een hoop te verbeteren vanaf de 23ste positie. De tweede kwalificatie is een ramp voor onze beide rijders. Na drie ronden laat Ghisbert een geplande achterwiel wissel uitvoeren, zodat hij terwijl hij nog in het trainingsritme zit, op vers rubber verder kan. In de 2e ronde na de wissel breekt tijdens het aanremmen van de Druide bocht echter het voorwiel weg. Daar ging Ghizz. Crash, rider OK. Het blijkt dat de firma Pirelli banden uit begin 2003 levert aan de EK Superstock. Die zijn door ouderdom verhard en ongeschikt om te racen. Nicolas is niet veel gelukkiger vanmiddag. Zijn motorfiets heeft weer problemen. Wat een dag voor Nicolas! Onze technische mensen hebben nu 2 uitdagingen maar als het moet wordt er tot laat in de nacht doorgewerkt. Nicolas start zondag vanaf de 22ste plaats en Ghisbert vanaf 24.

Zondag 1 augustus
Warm up sessie. Dit is NIET ons weekend! Ondanks we zo een beetje alle elektrische componenten hebben vervangen en sommige zelfs al voor de 2e of 3e keer, valt de machine van Nicolas weer stil. Het lijkt of de stroom wordt afgesloten als er echt gas wordt gegeven. Dit is zwaar balen, een in de paddock niet te reconstrueren probleem en alles al vervangen. Ghisbert rijdt op 75% om zeker te zijn dat hij niet weer zo een grap krijgt als gisteren in de kwalificatie.

De race:
Eindelijk! De machine van Nicolas doet het goed. In een allerlaatste poging lijkt het probleem verholpen. Ondanks hij erg weinig heeft kunnen trainen rijdt hij zeer goede race. Al inhalend werkt hij zich naar de 16e positie. Net geen EK puntje! Aan het einde een ontlading door middel van een burn out. Ghisbert rijdt ronden achter Nicolas maar moet toch lossen doordat hij nog steeds te weinig grip op de banden heeft. Het was een behoorlijk gestresst weekend met redelijke resultaten. Het technische team heeft weer geweldig werk geleverd en de rijders hebben gedaan wat ze konden. Het is altijd geweldig om in Engeland te racen met het enthousiaste publiek.