WSBK: Nederlanders in de Motorwereld

181

Nederland is een klein land maar toch spelen we een niet onbelangrijke rol in de internationale motorsport. Vandaag meer informatie over Jan Witteveen de technische man bij Aprilia

Jan Witteveen werd op 29 mei 1947 in Stavoren geboren, hij is getrouwd en heeft drie dochters, zijn eerste motorfiets die hij ontwierp was voor het merk Hercules in 1975 ontwierp hij de 50, 125, 175 en 250cc blokken voor dit merk.







In de jaren daarna heeft Jan Witteveen in totaal 32 wereldtitels behaald, 12 enduro; 5 cross; 15 wegrace titels tot nu toe. Hij geeft toe dat hij ervan droomt om nu met het nieuwe MotoGP reglement deze titel te pakken. Maar vandaag kregen wij antwoord op een paar vragen over zijn betrokkenheid bij het Superbike project.

Racesport: ÒWat is je grootste zorg in het Superbike project want de kwalificaties verlopen goed maar in de races zit het tot nu toe niet mee.Ó

Wittenveen: We hebben veel potentieel, de motor is goed, het blok is er nog niet helemaal maar we komen steeds dichter bij het punt zoals het moet zijn. En ook het frame is best goed alleen wat de koppeling met Haga betreft hebben we nog wat te doen, Haga heeft een heel andere stijl dan Troy Corser die de afgelopen jaren voor ons reed, langzaam moet een motor bij de rijder passen en daar kunnen we met Haga nog vooruit.
Haga kwam pas relatief laat in de winter bij ons dus hier hebben we een kleine achterstand maar die zijn we nu aan het inhalen.

Racesport: ÒWat is voor de afstelling het grootste verschil in stijlen tussen Corser en Haga?

Wittenveen:Haga rijdt heel andere lijnen, en hij wil ook de mogelijkheid hebben om wissende lijnen in een race te kunnen rijden, Corser kiest voor steeds dezelfde lijn en probeert deze zo optimaal mogelijk te rijden.

Racesport: HagaÕs stijl lijkt me moeilijker om af te stellen voor de technici

Wittenveen: Ja dat is het zeker hij heeft meer ÒhandlingÓ nodig in de motor Corser en Laconi rijden meer op kracht Haga is een technische rijder, met minder kracht.

Racesport: Rijdt Haga meer met het gas en met de rem of drift hij meer?

Wittenveen: Ook daarin wisselt hij weer veel beide manieren van rijden gebruikt hij door elkaar, daarom is het ook zo moeilijk om de afstelling voor Haga 100% te krijgen. Maar iedere race lukt het ons meer om dichter bij de wensen van Haga te komen.

Racesport: ÒDe Aprilia heeft veel kracht en snelheid, toch is er geen privŽ-team wat met jullie motor rijdt waar ligt dit aan volgens U?Ó

Wittenveen: Wij verkopen geen motoren, we willen ze wel leasen omdat men met onze naam rijdt en dus willen wij controle houden, We zouden best drie of vier coureurs kunnen voorzien van motoren maar omdat wij geen standaard motor met kit hebben maar alles zelf willen doen heeft men misschien drempelvrees

Racesport: Hebben er wel teams naar gevraagd?

Wittenveen: Er waren contacten maar eens werden we het alleen met het team van Haga maar voor het komende seizoen kan men weer met ons om tafel als een team dat wil.

Racesport: Hoe staat Aprilia tegenover de andere plannen die er nu zijn ivm de reglementen, en bijvoorbeeld de AMA series die naar Engeland komen?

Wittenveen: We volgen dat, en Amerika is een grote markt dus ik sluit niets uit, maar op dit moment liggen de regels van beide kampioenschappen zover uit elkaar, dat we ook andere homologatie modellen om de Amerikaanse markt zouden moeten brengen, daarnaast zou het betekenen dat we in onze raceafdeling twee verschillende are motoren moeten maken en dat lukt ons op dit moment nog niet. Ik hoop dat de AMA regels zullen veranderen richting de Superbike regels niet omdat deze beter zijn maar het zou voor ons makkelijker zij en er liggen over de superbikes al afspraken over hoe de regels moeten veranderen terwijl de AMA hier nog over wil beginnen te vergaderen dat zou dubbel werk zijn.