WSBK: Qatar blijft een gok

86

De tweede Superbike manche in Assen liet zien dat het racen in de Superbikes om millimeters kan gaan. Het is dus zelfs voor een leek denkbaar dat alles perfect moet zijn. Het blok, de vering, de rubbersamenstelling van de banden en dan nog is het geen garantie voor winst.

Morgenvroeg beginnen de eerste trainingen voor de eerste Superbike wedstrijd van het jaar. Een wedstrijd die volgens velen te vroeg op de kalender staat. Zelfs zo vroeg dat sommige teams hun materiaal nog niet klaar hebben en met standaardblokken rijden. Ook is bij sommige teams de voorraad kuipen zeer beperkt.







Op de foto zien we Chris Vermeulen samen met zijn monteur Cor Veldman, voor wie het morgen ook een avontuur lijkt te worden.

“Normaal kennen we ieder circuit als onze broekzak en dat is hier niet zo,” erkennen beide heren. “Het voordeel is dat het een vloeiend circuit is zoals Silverstone of Assen waar we veel ervaring mee hebben Een nadeel is de krappe racelijn.”

“Op deze lijn is er grip maar zodra je daarnaast komt heb je last van het woestijn zand.”

Veldman geeft aan dat hij reeds enkele rondjes met Chris Vermeulen heeft gelopen.

“Ik wil zien wat Chris ziet zodat ik me beter kan voorstellen waarover hij het heeft als hij terugkomt in de pitbox.”

“We beginnen met een basis set-up die we altijd gebruiken en daar waar mogelijk al aangepast aan de data die we vorige week met de test gelukkig nog wel hebben kunnen verzamelen.”

“Daarna zal het toch op de rijder aankomen. Met de data kunnen we veel, maar het gevoel van de rijder kunnen we niet nabootsen met een laptop.”

In de loop van de donderdag meer uit Qatar waar morgen het motorsport seizoen weer gaat beginnen. Natuurlijk zullen we morgen ook Jurgen volgen samen met zijn collega Supersportrijders.

tekst: Harry Haddering / Met dank aan Winston ten Kate Honda