#SepangWorldSBK Ð In de eerste World Superbike race op het Sepang International Circuit speelden de banden een grote rol, Jonathan Rea kwam wonder boven wonder als eerste over de streep vlak voor Chaz Davies. Max Biaggi werd derde terwijl Michael van der Mark vroegtijdig moest opgeven.
Bij de start was het Tom Sykes die vanaf pole de leiding pakte voor zijn teamgenoot Jonathan Rea die echter in de eerste bocht een beetje wijd ging waardoor Chaz Davies naar de tweede plaats wist te komen met daarachter Max Biaggi, Jordi Torres, Leon Haslam en Sylvain Guintoli.<br /> <br /> Sykes wist op kop al vlug een gaatje te slaan terwijl Davies en Rea met bij elkaar bleven en afstand wisten te nemen van Biaggi die het aan de stok kreeg met merkgenoten Torres en Haslam. De twee Red Devils Aprilia rijders wisten ‘de Romeinse Keizer’ in de derde ronde te passeren waarna Torres zich los wist te rijden. Haslam en Biaggi bleven lange tijd bij elkaar en kregen daarbij gezelschap van Guintoli.<br /> <br /> Aan kop had Sykes een gaatje geslagen van iets meer dan drie seconden maar het hoge tempo van de Kawasaki rijder zou hem duur komen te staan want vanaf de tiende van 16 ronden kwamen Davies en Rea snel dichterbij. In de twaalfde ronde nam Davies de leiding over en reed samen met Rea snel weg van de op eieren rijdende Sykes.<br /> <br /> Rea probeerde Davies een paar keer te passeren maar ging daarbij een paar keer wijd, zo ook in de laatste bocht maar wonder boven wonder had de Brit toch een betere drive uit de laatste bocht dan de Aruba.it Ducati waardoor hij toch nog net voor Davies over de finish kwam.
Achter dit drietal was er ook het een en ander gebeurd want ook Torres, die halverwege de race vier seconden los was van Haslam en Biaggi, had een te hoog tempo aangehouden waardoor ook hij vanaf de tiende ronde snel terugzakte. Biaggi wist in de twaalfde ronde de vierde plaats in te nemen voor Haslam en op dat moment nog Torres. De Spanjaard zag daarna echter ook nog Guintoli, Alex Lowes, Matteo Baiocco, Randy de Puniet en Niccolo Canepa voorbij komen en zakte zo tot buiten de top tien. <br /> <br /> Biaggi had zijn banden goed gespaard, reed zich los van Haslam en reed het gat naar Sykes met zo’n vier seconden per ronde dicht om in de laatste ronde de Kawasaki rijder te passeren en zo de derde plaats te pakken. Guintoli wist met twee ronden te gaan Haslam te passeren en zat niet ver achter Biaggi waardoor ook hij nog voor Sykes wist te komen en zo de vierde plaats voor zijn rekening nam. Achter Sykes kwam Lowes in de laatste ronde nog naar de zesde plaats voor Haslam, Baiocco, Canepa en Torres die door een foutje van De Puniet toch nog in de top tien kwam.<br /> <br /> Voor Michael van der Mark was de race toen al voorbij. De Rotterdammer had een goede start en kwam na de eerste sector als negende door, zag even Canepa voorbij komen maar wist de Italiaan een ronde later weer terug te pakken. Een foutje van Lowes bracht de Pata Honda rijder naar de achtste plaats achter zijn teamgenoot. In de vijfde ronde kreeg Van der Mark echter een elektrisch probleem waardoor hij terug zakte naar de 14e plaats. De Honda lek het daarna weer goed te doen en in de daaropvolgende ronde verschalkte Van der Mark David Salom en Leandro Mercado om vervolgens aan het einde van die ronde toch de pits in te sturen en er niet meer uit te komen.<br /> <br /> Rea maakt kans om in de tweede race in Maleisië wereldkampioen te worden, Rea zal daarvoor 11 punten meer moeten scoren dan zijn teamgenoot Tom Sykes, met een vergelijkbaar resultaat als deze eerste race zou de klassementsleider de klus met nog zes races te gaan klaren.<br /> <br /> <br /> <strong>Handige links WorldSBK Sepang:</strong> <br /> <em> <ul> <li><a target="_blank" href="http://bit.ly/1SPqbC4">Tijdschema en uitslagen</a></li> <li><a target="_blank" href="http://bit.ly/1gtarZT">Fotoalbum</a></li> <li><a target="_blank" href="http://bit.ly/1MUsPVn">Waar te volgen op TV</a></li> </ul> </em> <br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>