Max Biaggi heeft zijn seizoen waarin hij de World Superbike titel op zijn naam schreef op een waardige manier afgesloten door in Magny Cours de tweede race van de dag en de laatste race van het seizoen 2010 op zijn naam te schrijven.
Op de startopstelling ontbraken een tweetal rijders, Jonathan Rea en Ruben Xaus, beide coureurs ondervonden te veel hinder van eerder op de dag bij crashes opgelopen blessures. <br /> <br /> Bij de start was het Sylvain Guintoli die de leiding nam, dit nadat hij na de eerste race ontboden werd bij de wedstrijdleiding vanwege het negeren van de zwarte vlag en daardoor een forse boete aan zijn broek kreeg, voor Max Biaggi. Direct in de eerste ronde zagen we achter de twee koplopers een stevig duel tussen de twee Xerox Ducati coureurs Michel Fabrizo en Noriyuki Haga die het elkaar behoorlijk lastig maakten met een aantal riskante acties. Toen de beide kemphanen een beetje uitgeraasd waren was er inmiddels een kleine afscheiding tussen de drie koplopers , Guintoli, Biaggi en Cal Crutchlow en de twee achtervolgende Ducati coureurs.<br /> <br /> In de vijfde ronde ging James Toseland net als in de eerste race onderuit , dit keer bij het uitkomen van de bocht naar start / finish waarbij hij ternauwernood ontweken kon worden door de achter hem rijdende Leon Haslam. De Brit moest door het gras, kon zijn weg vervolgen maar een goede klassering was hiermee wel verkeken.<br /> <br /> Troy Corser parkeerde vervolgens zijn BMW S 1000 RR voor de tweede keer vandaag vroegtijdig in de pitbox van het Duitse fabrieksteam. Even later kwamen ook Roger Lee Hayden en Fabrizo Lai de pitstraat binnen rijden met een onwillige machine.<br />
Inmiddels bleven de drie koplopers voor aan het veld in een stevig strijd verwikkeld met af en toe spectaculaire inhaal acties met als gevolg dat Michel Fabrizo afstand kon nemen van zijn teamgenoot en zich als vierde rijder vooraan het veld kon melden. Crutchlow en Biaggi wisten zich daarna iets los te rijden van Fabrizio en Guintoli waardoor het tweetal in de laatste paar ronden zich op kon maken voor de strijd om de zege. Als een touwtje aan elkaar werd er voor elke centimeter geknokt maar het was de Romeinse keizer die zich niet opnieuw liet verrassen en met miniem verschil de overwinning voor zich opeiste en daarmee in stijl zijn wereldkampioenschapseizoen afsloot.<br /> <br /> Guintoli en Fabrizo vochten op enkele seconden achter het tweetal om de laatste podiumplaats en na enkele keren van positie gewisseld te zijn was het Fabrizio die Ducati in hun laatste wedstrijd als officieel fabrieksteam een waardig afscheid bezorgde. <br /> <br /> Naast de crash van Toseland kwam er ook voor Lorenzo Lanzi een vroegtijdig einde aan het seizoen. De Italiaan kwam in de achttiende ronde ten val.