WSBK: Sensationeel Superbike Spektakel

264

ACHT PUNTEN AFSTAND Maar weinig landen op deze aardbol hebben zoÕn passie voor motorracen als de Nederlanders en dat hebben de deelnemers aan het Wereldkampioenschap Superbike de afgelopen 12 seizoenen jaar in, jaar uit kunnen ervaren. Dit jaar zal het zoals altijd talrijke publiek op Assen getuige zijn van ŽŽn van de felste gevechten uit de 17-jarige geschiedenis van het WK Superbike. Aan het begin van de negende ronde van dit jaar zit er tussen de nummers ŽŽn en vier van het klassement een verschil van maar acht punten Ð dit wordt het spannendste WK Superbike uit de geschiedenis!

OUD EN SUPERMODERN







Ver voordat in 1954 het Drentse motorcircuit aangelegd werd, werden er in Assen al wegraces verreden. De huidige baan is de laatste in een lange reeks steeds wisselende en steeds korter wordende layouts. Moderne trends en veiligheidseisen, ze drukten allemaal hun stempel op de voortdurend veranderende vorm van Assens zwarte asfaltlint, dat zich desondanks als vanouds tussen de sloten en taluds van het supersnelle circuit door slingert. Met zijn huidige lengte van 6,027 km is het circuit het op ŽŽn na snelste op de SBK-kalender en altijd ŽŽn van de spectaculairste.

CLOSEST FINISH

Met nog 150 punten te verdelen in de laatste drie races op Assen, Imola en Magny Cours kan er nog van alles gebeuren in het WK Superbike. Maar aan de vooravond van Assen ziet het ernaar uit dat dit de closest finish wordt die een WK-race ooit gehad heeft. De eerste vier plaatsen zijn in handen van respectievelijk Regis Laconi (Ducati Fila 999F04), Chris Vermeulen (Ten Kate Honda CBR1000RR), Noriyuki Haga (Renegade Ducati Koji 999RS), en James Toseland (Ducati Fila 999F04) en zelfs hekkensluiter Toseland ligt maar acht punten achter op de koploper. Dankzij de reglementswijzigingen die dit jaar doorgevoerd zijn, zijn de machines erg aan elkaar gewaagd, en nu iedereen zijn banden krijgt uit hetzelfde Pirelli-magazijn, heeft elk team evenveel kans op de overwinning Ð vandaar de onverminderd felle gevechten die dit opmerkelijke seizoen gekenmerkt hebben.

OUD-ASSENWINNAARS

Ondanks het feit dat de kop van het veld zo dicht bij elkaar ligt, zijn er in het huidige WK Superbike nog ontelbaar veel andere coureurs die kunnen winnen of een podiumplaats kunnen veroveren. Misschien is het recente verleden wel de enige betrouwbare aanduiding van wie aanstaande zondag ŽŽn of beide van de 16 ronden lange races zou kunnen winnen. Van de 21 fulltime WK-deelnemers hebben er maar twee champagne mogen proeven in Nederland: Haga, en de nummer vijf in het klassement: Pierfrancesco Chili (PSG-1 Ducati). Chili, die eerder dit jaar het klassement aanvoerde, moet je niet uitvlakken; hij is een van de zes coureurs die dit jaar al een race gewonnen hebben. De volledige lijst is: Laconi (5), Haga (5), Vermeulen (3), Toseland (1), Garry McCoy (Ducati Xerox 999RS) en Chili zelf (1).

PODIUM POWER

Naast de zojuist genoemde kopstukken in het WK hebben er nog vier coureurs op het podium gestaan. Op plaats zeven, eentje achter McCoy, staat Steve Martin, die een kwartet derde plaatsen scoorde en een forse portie pech te verwerken kreeg. Leon Haslam, HagaÕs 21-jarige teamgenoot, staat dankzij ŽŽn derde plaats momenteel achtste, maar we kunnen nog meer van hem verwachten.

HET STAARTJE VAN DE TOP TIEN

De Engels-Maleisische samenwerking van Foggy Petronas Racing wordt aangevoerd door het coureursduo Troy Corser (de wereldkampioen van 1996) en Chris Walker, de snelle Brit. Op de 900-cc driecilinder FP-1, een unieke interpretatie van het SBK-reglement, heeft Corser een tweede plaats gepakt en Walker een derde. Het duo vormt, na acht ronden en 16 races, het staartje van de top tien in het klassement. Na de recente veranderingen aan de motor moet de Petronas-machine beter dan ooit presteren op snelle circuits als Assen.

PRIVˆä-TEAMS

In een kampioenschap met meer dan genoeg snelle machines, voeren de DucatiÕs 999 en 998 nog steeds het veld aan. PrivŽteams in het SBK hadden lange tijd een voorkeur voor DucatiÕs en ondanks het feit dat de Japanse multicilindermachines het de laatste tijd steeds beter doen, rijden de meeste top-tiencoureurs nog steeds op Ducati. Maar als we verder kijken dan de top tien, verschuift het machtsevenwicht langzaam. Marco Borciani (DFX Ducati 999RS) is vlak voor Assen 11e, maar de kracht van de Kawasaki BertocchiÕs 1000-cc machine heeft de ZX-10R-coureurs Mauro Sanchini en Ivan Clementi op de 11e en 12e plaats overall gebracht. De Zong Shen Suzuki van Piergiorgio Bontempi heeft hem al puntensprokkelend naar de 14e plaats gereden, vˆ_ˆ_r ex-Supersportcoureur Gianluca Nannelli (Team Pedercini Ducati 998RS).

WK SUPERSPORT

In het Wereldkampioenschap Supersport is er ŽŽn duidelijke leider: de ervaren Aussie-coureur Karl Muggeridge, van het Ten Kate Honda-team. Hij stuurde zijn snelle CBR600RR de afgelopen zeven races met veel zelfvertrouwen naar vier overwinningen en daarmee is hij momenteel met afstand leider in het klassement – hij ligt maar liefst 24 punten voor op zijn naaste concurrent. Die concurrent is niemand anders dan Team Italia YZF-R6-rijder Jurgen van den Goorbergh Ð een opwindende gedachte, aangezien Assen Van den Goorberghs thuiscircuit is. Broc Parkes, die met zijn Ten Kate Honda CBR600RR op de derde plaats ligt, is nog zonder overwinning, net als de twee coureurs achter hem: Kevin Curtain (Yamaha Motor Germany) en Sebastien Charpentier (Klaffi Honda) Ð al zijn ze er allemaal al meer dan eens erg dichtbij geweest. De enige andere regelmatige deelnemer die dit jaar gewonnen heeft, is Van den Goorberghs teammaat Fabien Foret. Ondanks een lelijke enkelbreuk in de laatste race op Brands Hatch is Foret wel degelijk van plan om in Assen aan de start te komen. Bovendien zal zijn team aangevuld worden met een beroemde naam uit het verleden van de WSS: Andrew Pitt, de wereldkampioen van 2001. Maar liefst 35 coureurs zullen proberen zich te kwalificeren voor Assen, wat wel aangeeft hoe populair de Supersport en Assen zijn.

EK SUPERSTOCK

Team Italia Lorenzini van Leoni Yamaha-coureurs Lorenzo Alfonsi en Gianluca Vizziello zal zijn gevecht om de leiding in de Superstock, dat het hele seizoen al duurt, voortzetten. Daarbij zal onder andere het Yamaha Germany-team van Kenan Sofuoglu en Didier van Keymeulen ze forse tegenstand bieden. Momenteel leidt Vizziello, voor Alfonsi, met 140 tegen 119 punten; geen enkele andere coureur heeft tot nu toe een overwinning kunnen scoren.

OPEN HUIS

Op donderdag 2 september is er Õs middags van 14.00 tot 18.00 uur voor alle fans gelegenheid om gratis de coureurs te ontmoeten en het rennerskwartier en de garages te bezoeken. De coureurs uit de Superbike, Supersport en Superstock zullen handtekeningen uitdelen in de SBK Paddock Show, in het midden van het rennerskwartier. Alle teams zullen ook aanwezig zijn in hun hospitality-units of in de pits, om het publiek te ontmoeten. Bovendien zullen er die namiddag drie nationale races verreden worden.

Het bereik van het Wereldkampioenschap Superbike in 2003:
– wereldwijd ruim 2 miljard televisiekijkers
– live-uitzendingen via 85 televisiestations in 170 landen
– 1.950 tv-uren, met een waarde van ruim US$ 590 miljoen
– 1.000.000 toeschouwers bij de races
– ruim 32 miljoen internet-pageviews op www.worldsbk.com