WSBK: Superbike coureurs aan het woord tijdens persconferentie

110

Het WK Superbike weekend op het TT circuit in Assen is met de pre-event persconferentie dan echt van start gegaan. Gedaan met de rust, het is nu tijd voor ronkende tweepitters en jankende vierpitters.

Vanmiddag kwamen een aantal coureurs bij elkaar om vragen van de pers te beantwoorden en als eerste kwam Troy Bayliss aan het woord. Bayliss vond het fijn om weer bij Ducati te zijn en vertelde dat de combinatie van zijn ervaring en de tractiecontrole op de Ducati gewoon perfect is. Het compenseert het minder aantal pk’s ten opzichte van de viercilinders. Troy ziet Noriyuki Haga als zijn voornaamste concurrent maar is zich er van bewust dat er meer kapers op de kust zijn. Hij vind de wijzigingen aan het nieuwe circuit niet zo heel vervelend want hij vond het eerste gedeelte niet echt fijn maar hij zou graag weer, net als in 2001, de dubbel willen pakken.







Daarna was Noriyuki Haga aan de beurt. Haga vertelde dat hij het fijn vond om in de Superbike te rijden omdat die meer vergevingsgezind is en je meer met je talent goed kan maken terwijl dat in de MotoGP/500cc een stuk minder is. Haga gaat proberen om zo veel mogelijk races te winnen en punten te pakken om Bayliss nog in proberen te halen, zijn achterstand bedraagt nu 77 punten. Waarom Haga in de tweede helft van het seizoen beter gaat is een kwestie van het laat klaar zijn van de motor en daarna wat simpele opstartprobleempjes waaronder met de afstelling om de band ook in de tweed helft van de race goed te houden.

Tussen Bayliss en Haga zat Fonsi Nieto die vervolgens aan de beurt was. Op de vraag of hij baalde dat hij Pedrosa en Stoner het zo goed zite doen in de MotoGP en of hij terug zou willen vertelde Nieto dat hij zich op dit kampioenschap concentreert en niet te veel aan andere kampioenschappen denkt. Het gaat steeds beter met de Kawasaki en mogelijk vechten ze binnenkort voor podiums. Hij vond ook dat drie man in een team er eigenlijk een te veel is.

Daarna was Troy Corser aan de beurt. Corser was net als Bayliss niet zo’n fan van het eerste gedeelte, de oude Noordlus, en vond de wijzigingen niet zo heel vervelend. Over zijn ietwat mindere prestaties liet hij ontvallen dat het een oudere motor is terwijl de rest met nieuwere motoren van start zijn gegaan, hij moet ook stoppen met crashen en was misschine wel eist te veel bezig met het kampioenschap. Hij richt zich nu op het winnen van zoveel mogelijk races en denkt niet meer aan een prolongatie van zijn titel. Er werd gevraagd of hij een toekomst zag in het racen op vier wielen aangezien Troy een autofanaat is en twee Lamborghini’s heeft liet hij weten dat hij daar nog niet al te veel over nagedacht had maar al wel enkele keren als vip gast in races heeft gereden en door Porsche gevraagd was of hij in het voorprogramma van de Formule 1 wilde rijden in de Porsche Supercup.

Vervolgens was popster James Toseland aan de beurt. James liet weten dat muziek altijd op de tweede plaats zal komen en dat muziek een mooie uitlaatklep voor hem is. Over de overstap van Ducati naar Honda en van tractiecontrole naar geen tractiecontrole vertelde hij dat hij wel even moest wennen maar dat het een fijn team is en hij het prima naar zijn zin heeft. Het Nederlandse Ten Kate team sprak in ieder geval beter Engels dan het Italiaanse team waar hij daarvoor bij zat. Over de opmerking dat Chris Vermeulen hier op Assen vorig jaar vertelde dat het jachtseizoen begonnen was en vervolgens de dubbel pakte reageerde hij lacherig ‘dus ik sta niet onder druk’. Het is zo’n beetje zijn derde thuisrace vanwege alle Engelsen die naar Assen afreizen. Toseland vond de wijziging van het circuit wel jammer want het was zijn favoriete gedeelte.

Na Toseland kreeg Steve Martin van het Foggy Petronas team het woord. Na vijf podiums in 2004 stapte Martin over naar het team van Petronas maar dat ging allemaal wat lastiger dan gedacht. Steve geeft 110% en hoopt volgend jaar, aangezien het Foggy Petronas team er mee ophoudt, een competitieve motor te vinden en dat het dan wat makkelijker zal zijn. Steve hoopt op wat vochtigheid zodat hij nog enigszins in de punten kan komen.

Vervolgens waren de twee Nederlandse kemphanen aan de beurt. Tweevoudig Nederlands kampioen 2006 Arie Vos en voormalig Nederlands kampioen en vaste WK Supersport coureur Barry ‘Bazza’ Veneman.. Eerst Veneman die liet weten dat hij een moeilijk jaar meemaakt. Of het tegen ze werkt dat ze het enige Suzuki team in het WK Supersport zijn kon hij niet bevestigen omdat ze vorig jaar ook nauwelijks data kregen van het Corona Suzuki team. De motor kwam erg laat, pas in februari, en dat werkte natuurlijk ook niet echt mee.
Barry hoopt in de komende races nog goed te kunnen presteren voor de sponsors en hoopt er volgend seizoen weer bij te zitten. Op de vraag of ze, de hollanders, een voordeel hadden aangezien ze de baan kenden zei Barry dat dat maar een half uurtje het geval zal zijn en dat de rest er dan weer bij zit maar dat het wel een voordeel is dat er nu maar een circuit is en niet zoals vroeger het nationale en internationale circuit waar bijvoorbeeld het ONK niet reed.

Arie Vos werd gevraagd of het moeilijk was om op dezelfde dag van de Supersport over te stappen naar de Superbike en vise versa. Vos liet weten dat de vering nagenoeg hetzelfde is en dat dat dus niet zo’n probleem is. Met het remmen is het wel anders. Het verschil tussen het ONK, EK en WK is voornamelijk het niveau. Op de vraag of hij de beste Hollander wilde worden reageerde hij lachend dat hij dat al was met twee titels. Het zal echter zeker een strijd gaan worden tussen Veneman en Vos.

Tenslotte werd vanuit de zaal nog aan James Toseland gevraagd of hij contact heeft met MotoGP teams. Hijzelf niet maar zijn manager wel en er ligt een aanbieding van het team van d’Antin maar hij heeft het prima naar zijn zin bij Ten Kate dus er is nog niets