WSBK: Vermeulen zevende na eerste dag van de Kwalificatie training

42

Het thuispubliek en een doorontwikkelde Honda CBR1000RR stelden de WK Supersport kampioen Chris Vermeulen (Ten Kate Honda)in staat om indrukwekkend resultat neer te zetten in zijn tweede WK Superbike weekend. De 21 jaar oude “rookie” staatop de zevende plaats na de eerste dag op zijn thuis-circuit.

Zijn beste ronde van 1’35.612 draaide hij op race banden, een goed teken voor verdere verbetering in de aanloop naar de race. Vermeulen blijft hiermee ook de aansluiting houden met de pole man Regis Laconi (Ducati), die een tijd neerzette van 1’34.068.







“Dat ging lang niet slecht,” zei Chris. “We hebben wat veranderingen gemaakt aan de set up van de motor en die begint steeds beter te werken. Ik zat constant in de top vier tot het einde van de sessie. In de slotminuten hadden we een probleempje met de motor waardoor ik de kwalificatie-band niet kon ge bruiken. Het blijkt gelukkig maar een kleine storing te zijn en eigenlijk ook niet vreemd met een compleet nieuwe motor. Beide motoren hebben nu dezelfde specificaties, maar een motor heeft een nieuw type snel-schakelsysteem. Dit was de eerste keer dat ik daarmee gereden heb, dit soort systemen is in de Supersport namelijk niet toegestaan. We zijn alleen nog maar in Valencia geweest met deze motor, maar de set up is niet te vergelijken. Maar we komen er wel, langzaam maar zeker.”

Voor het team, is Phillip Island een verse uitdaging met de nieuwe CBR1000RR. “Op het moment dat iedereen nog op racebanden reed, stonden Vermeulen op de vierde plaats, “zei teammanager Ronald ten Kate. “De doorontwikkeling en het vinden van de basis-afstellingen is voor ons wederom hoofdzaak. Maar het gaat allemaal volgens plan op alle fronten. Vandaag hebben we met verschillende set-ups gereden, maar morgen heeft Chris twee gelijke motoren tot zijn beschikking.”

WK Superbike
Race Twee – Phillip Island
26 – 28 Maart 2004
Eerste Kwalificatie training

1. R. Laconi, FRA, Ducati 999 F04, 1’34.068
2. G. MCCoy, AUS, Ducati 999 RS, 1’34.494
3. S. Martin, AUS, Ducati 999 RS, 1’35.028
4. M. Borciani, ITA, Ducati 999 RS, 1’35.080
5. N. Haga, JPN, Ducati 999 RS, 1’35.346
6. L. Pedercini, ITA, 998 RS, 1’35.443
7. C. Vermeulen, AUS, Ten Kate Honda CBR1000RR, 1’35.614
8. P. Chili, ITA, Ducati 999 RS, 1’35.633
9. L. Haslam, GBR, Ducati 999 RS, 1’35.743
10. J. Toseland, GBR, Ducati 999 F04, 1’35.752

Muggeridge op de voorlopige pole

Tijdens een zwaarbevochten eerste kwalifictie training op Phillip Island, die werd verreden onder winderige maar droge omstandigheden, pakte Karl Muggeridge (Ten Kate Honda CBR600RR) in de laatste minuten van de 45 minuten lange sessie de pole position. De Ten Kate Hondas waren wederom ook bovenaan de topspeed-lijst te vinden met een snelheid van 283km. P/u. Muggeridge’s teammaat Broc Parkes pakte de derde tijd gedurende de sessie, ondanks een set-up die voor verbetering vatbaar is.

Het Ten Kate Honda duo was tevreden om er vooraan bij te staan op hun thuiscircuit. Het ronderecord bleef echter staan omdat de rijders teveel last hadden van de wind die de machine in sommige bochten optilt.

Muggeridge was de enige rijder die grens van 1,35 wist te breken om het stijlvolle Australische circuit, zijn snelste tijd was 1:35.994, Parkes volgde op korte afstand met een tijd van 1:36.585. Een andere Aussie rijder, Kevin Curtain, wist zich tussen het duo te wringen met zijn Yamaha.

Muggeridge, die hoopt op zijn eerste overwinning in zijn geboorteland, legde uit waarom hij pas zo laat in de sessie op stoom kwam om vervolgens de pole te pakken; “We kwamen vanochtend wat moeilijk uit de startblokken, en we hadden elke minuut van de sessie nodig om de motor te verbeteren. Ik deed niets anders dan vanmorgen, maar de motor voelde beter aan. De tijd spreekt voor zich, het was een stuk makkelijker om rond te komen. Ik deed niets speciaals. Het is een beetje winderig de windstoten komen van land inwaarts, en niet vanaf de zee voor de verandering. Met het uitkomen van de snelle linkse met het ingaan van de Honda bocht komt de wind vol onder de kuip te staan waardoor je erg naar buiten gedrukt wordt. Morgen wil ik me richtten op constante snelle tijden.”

“Ik was vrij laat in het vinden van de goede richting voor de afstelling,” zei Parkes. “Ik had aan het eind niet meer de tijd om nog een stap in de goede richting te maken, maar alles gaat OK. De Honda CBR600RR loopt als een kogel, we moeten nu de juiste afstelling vinden. Vandaag was ik ook een beetje terughoudend vanwege de wind, ik hoop dan ook op minder wind voor morgen!”

Teammanager Ronald ten Kate gaf wat achtergrond informatie over de voorbereidingen van het team voor de Phillip Island race. “We hebben dezelfde specificaties als in Valencia, de volgende versie van het motorblok zal klaar zijn voor Misano. De motor die we hier hebben is nog steeds snel omdat beide rijders 283km/u reden, de volgende in de lijst zit ergens in de 270, we zijn dus erg tevreden.

WK Supersport
Race twee – Phillip Island
26- 28 Maart
Eerste Kwalificatie

1. K. Muggeridge, Aus, Ten Kate Honda CBR600RR, 1’35.994
2. K. Curtain, AUS, Yamaha YZF R6, 1’36.164
3. B. Parkes, AUS, Ten Kate Hnda CBR600RR, 1’36.585
4. S. Charpentier, FRA, Honda CBR600RR, 1’36.98
5. K. Fujiwara, JPN, Suzuki GSX 600R 1’36.943
6. L. Lanzi, ITA, Ducati 749 R, 1’37.300
7. S. Chambon, FRA, Suzuki GSX 600R, 1’37.589
8. J. Brookes, AUS,Honda CBR600RR, 1’37.610
9. C. Kelner, GER, Yamaha YZF R6, 1’37.685
10. J. vd Goorbergh, NED, Yamaha YZF R6, 1’37.784