Zo zit je maanden te wachten en zo heb je drie races in drie weekenden waaronder twee opeenvolgende Superbike races. Na Qatar wordt het nu vroeg opstaan voor de races op Phillip Island.
Circuit statistieken:
Locatie: Cowes / Phillip Island
Pole positie: Links
Lengte: 4,448 km
Breedte: 13 m
Rechterbochten: 5
Linkerbochten: 7
Langste rechte stuk: 900 m
Sinds 1988 wordt er met de Superbikes gereden in Down Under waarbij de eerste twee jaar op het circuit van Oran Park waarbij Michael Doohan de allereerste twee races won. In 1990 kwam Phillip Island op de kaart als circuit voor het WSBK en ook in ’91 en ’92 werd er op Phillip Island gereden. In ’93 werd Australië niet aan gedaan maar in ’94 werd er weer op ‘the Island’ gereden tot aan de dag van vandaag. De Supersport volgde, na de introductie van de klasse in 1997, in 2000 met hun eerste race in Australië
Vanaf eind jaren 20 tot circa 1935 werd er geracet op Phillip Island, toen op een vliegveldje op zo’n 2 km vanaf het huidige circuit. In 1951 besloten een aantal heren om weer te gaan racen op ‘The Island’. In 1952 werd de grond gekocht waarna met de bouw kon worden begonnen. Het duurde vanwege tegenvallers, financieel en technisch, eventjes maar in december 1956 werd het circuit officieel geopend.
In de jaren die volgen worden een aantal ‘Trophy’ races gereden en in 1960 wordt de eerste 500 mijls race gereden. Dit was echter het begin van het einde voor het circuit want door de vele beschadigingen aan het circuit, want vanwege een tekort aan financiële middelen niet gerepareerd kon worden, werd het circuit in 1962 gesloten en het evenement vertrok naar Bathurst, waar het nog steeds gehouden wordt.
Het circuit wordt gekocht en opgeknapt en in 1966 weer geopend waarna er voornamelijk touringcar kampioenschappen worden verreden. Ook nu raakte het circuit steeds meer beschadigd en aan het einde van de zeventiger jaren werd er nog maar nauwelijks gereden op het inmiddels beroemde circuit. In 1985 werd het circuit overgenomen waarna pas in 1988, toen ze te horen hadden gekregen dat er een race in het WK voor motorraces gehouden mocht worden, de nodige aanpassingen gedaan werden waarna in 1989 de eerste race verreden werd.
Een jaar later volgt de eerste race in het WK Superbike.
Het 4,448 km lange circuit met 5 rechter- en 7 linkerbochten is zeer vloeiend en snel en is dan ook erg populair bij de meeste coureurs. Het circuit lijkt wat dat betreft wel een beetje op het oude Assen en heeft net als het circuit van Drente ook bochten met positieve en negatieve verkanting. Belangrijk op dit circuit is een hoge gemiddelde snelheid. Eveneens van groot belang is de wind, het kan namelijk flink waaien op het langs de kust gelegen circuit.
De wildcards voor deze race:
(nog) Geen wildcards bekend gemaakt door de F.I.M.
Records:
Records SBK:
Superpole: 1’32.159 – Troy Bayliss, Ducati, 2006
Ronde record: 1’32.402 – Troy Bayliss, Ducati, 2006
Records WSS:
Ronde record: 1’35.291 – Chris Vermeulen, Honda, 2003
Beste ronde: 1’36.642 – Katsuaki Fujiwara, Suzuki, 2003
Weersvoorspelling:
De voorspellingen voor Phillip Island geven een lichte kans op regen voor vrijdag, wat lichte bewolking voor zaterdag en veel bewolking op zondag met temperaturen tussen de 20 en 25 graden. Maandag wordt regen verwacht dus het is te hopen dat dat niet een dagje eerder komt. Het circuit ligt overigens vlak naast de kust dus het kan nog wel eens spoken.
Volgende race:
De eerste volgende race is op 1 april – nee, dat is geen grap – op Donington Park. Voor die tijd zullen de teams van 17-19 maart nog een officiële test rijden op het circuit van Valencia.