WSBK: Voorbeschouwing Superbike Qatar

61

Het Superbike kampioenschap bijt komend weekend traditiegetrouw het spits af van het nieuwe race seizoen en net als vorig jaar zal deze race plaatsvinden in de zandbak van Losail te Qatar.

Corser en Kagayama feliciteren elkaar







In 2004 werd de eerste Grand Prix in deze woestijn verreden en begin vorig jaar mochten de Superbike en Supersport machines voor het eerst de met kunstgras omzoomde baan betreden.

Het 5.4 km lange circuit bevat 16 bochten, 10 naar rechts en 6 naar links met een serie van snelle wisselende secties gebaseerd op bestaande circuits van overal ter wereld. Over de lay-out van het circuit, dat dus echt Ôin the middle of nowhereÕ ligt, waren de meeste coureurs positief maar dat waren ze niet over de geboden grip. Om te voorkomen dat er teveel zand en stof de baan opwaait is een strook kunstgras langs het hele circuit aangelegd wat simpel gezegd een heel vreemd aanzicht geeft, echt helpen doet het echter niet.

In dat eerste Superbike race weekend van 2005 gebeurde iets wat waarschijnlijk niemand vooraf had kunnen indenken É het regende. Zo werd onder andere de Superpole onder natte omstandigheden en dus als ÔgewoneÕ training verreden maar ook de eerste Superbike race werd onderbroken vanwege de regen.

De Fransman RŽgis Laconi mocht in beide Superbike races van pole vertrekken maar al snel was het Troy Corser die de lakens uitdeelde. Corser wist in het eerste deel een voorsprong van vier seconden op Laconi op te bouwen en hoefde in het tweede deel alleen nog maar op safe te rijden. Teamgenoot Yukio Kagayama ÔwonÕ het tweede deel van de eerste race en werd in de bij elkaar getelde uitslag netjes tweede voor Laconi.
De tweede race werd gewonnen door Kagayama die op de streep 2,4 seconden voorsprong had op Laconi en derde man Corser.

Naast de Superbikes mocht ook de Supersport klasse starten in Qatar. In de tweede kwalificatie, die overigens op een natte baan werd verreden, bleek niemand de tijd van Sebastian Charpentier te kunnen verbeteren en de Fransman mocht dus van pole starten. Ook Katsuaki Fujiwara, de andere Winston Ten Kate Honda rijder was goed op dreef en startte als tweede.
In de race nam Charpentier al snel een voorsprong op de achtervolging maar een probleem met de voorband verhinderde General Seb om de eerste winst van dat seizoen te pakken. Teamgenoot Fujiwara mocht na een slechte start een een geweldige inhaalrace de honneurs waarnemen en kwam met ruim 5 seconden voorsprong als eerste over de finish. Charpentier wist ondanks de problemen met de voorband toch nog tweede te worden op ruim 8 seconden voor derde man Michel Fabrizio.
Landgenoot Jurgen van den Goorbergh wist zijn eerste race voor Ducati Selmat niet aan de finish te komen

Losail
De asfaltstrook in de grote zandvlakte van Qatar

Wat zal deze eerste race dit seizoen gaan brengen? Na het verregende raceweekend vorig jaar waren er natuurlijk nog wat vraagtekens met betrekking tot de meest perfecte afstelling maar na de test een paar weken geleden zullen een hoop vraagtekens opgelost zijn.
Het valt niet mee om wat te zeggen van zoÕn eerste race van het seizoen. Er zijn aardig wat coureurs van zadel gewisseld en we hebben er tevens een paar voor het WK Superbike nieuwe gezichten Ð denk aan Alex Barros, Craig Jones, Roberto Rolfo, Shinichi Nakatomi en Franco Battaini – en een aantal oude bekenden Ð Troy Bayliss en Ruben Xaus Ð bij gekregen. Een flink aantal factoren dus die voor verassingen kunnen zorgen. Bayliss maakte bijvoorbeeld een sterke indruk in het voorseizoen terwijl Barros nog maar nauwelijks getest heeft. Iedereen zal in ieder geval op jacht gaan naar Troy Corser die zijn titel met hand en tand zal moeten verdedigen.

Ook in het Nederlandse Ten Kate team is er een ÔnieuwÕ gezicht te zien. Ter vervanging van de naar de MotoGP vertrokken Chris Vermeulen is voormalig wereldkampioen James Toseland aangetrokken als teamgenoot van Karl Muggeridge.

In de Supersportklasse hebben er ook een aantal veranderingen plaatsgevonden. Wereldkampioen Sebastian Charpentier zal na zijn dominantie van vorig seizoen natuurlijk de te kloppen man zijn en heeft nu de Turk Kenan Sufuoglu als teamgenoot. Oud teamgenoot Katsuaki Fujiwara rijd nu voor het Megabike Honda team met als teamgenoot Yoann Tiberio. Tiberio, een van de vele rijders die overgestapt zijn uit de Superstock klassen, zal overigens niet afreizen naar Qatar en Phillip Island vanwege problemen met het budget.

De mensen die chauvinistisch van aard zijn kunnen dit seizoen naast de verrichtingen van het Winston Ten Kate Honda team ook die van het Hoegee Suzuki team gaan volgen. Barry Veneman en Kai Borre Andersen gaan als het enige Suzuki team het hele seizoen meestrijden voor de punten. Ook het Yamaha Racing Support team met Vesa Kallio vaart onder Nederlandse vlag. De zuiderburen kunnen Didier van Keymeulen gaan toejuichen. Van Keymeulen rijdt voor MOTO 1 op een Yamaha.

Racesport is met een redacteur ter plaatse en zal jullie op de hoogte houden met alle laatste nieuwtjes.

Pirelli neemt overigens meer dan 4000 banden mee naar de race in Qatar. Het merendeel, 3500, is half januari per schip verzonden en de rest komt per vliegtuig en een klein aantal is nog ter plaatse na de test in december.

De wildcards voor deze race:

(nog) geen wildcards bekend gemaakt door de F.I.M.

Circuit statistieken:

Pole positie: Links
Lengte: 5,380 km
Breedte: 12 m
Rechterbochten: 10
Linkerbochten: 6
Langste rechte stuk: 1,068 km

Records:

WSBK: 2Õ02.135 Ð Yukio Kagayama, Suzuki, 2005
WSS: 2Õ03.747 Ð Sebastian Charpentier, 2005
STK1000: wordt hier niet verreden
STK600: wordt hier niet verreden
Beste ronde: 2Õ01.244 Ð Troy Corser, Suzuki, 2005

tekst: RenŽ van der Does; [email protected]