WSBK: Voorbeschouwing WK Superbike

61

Het wordt een beetje het jaar van de waarheid voor het wereldkampioenschap Superbike. De laatste paar seizoenen was de spanning soms erg ver te zoeken en inmiddels is het merendeel van de fabrieksteams afgehaakt vanwege de steeds wisselende reglementen. Alleen Ducati, die nog sponsorverplichtingen had, heeft nog een volwaardig fabrieksteam. Betekent dit dat het Fila Ducati team zonder slag of stoot gaat winnen?

(foto:De naakte Ten Kate Fireblade )







Het Fila Ducati team is natuurlijk wel grote kanshebber op de titel in 2004, misschien wel de grootste. Neem om te beginnen hun rijders. RŽgis Laconi mag wel een veteraan genoemd worden. De ex-GP winnaar heeft inmiddels wel bewezen mee te kunnen doen aan de top op een verouderde Ducati en nu heeft hij de beschikking over een gloednieuwe 999. Ook teamgenoot James Toseland deed de laatste tijd steeds meer van zich spreken en zal dus zeker voorin te vinden zijn. Toseland moest overigens in de wintertesten nog zijn meerdere erkennen in Laconi.

Een echte Veteraan is toch wel publiekslieveling Pier Francesco ÒFrankieÓ Chili. De oude rot doet al aardig wat jaartjes mee maar is nog met regelmaat in de voorste gelederen te vinden. Ondanks dat hij vorig jaar aankondigde te gaan stoppen, vanwege al het gedoe rondom de reglementen, is hij er gelukkig toch weer bij, wederom in het 1-mans team van PSG-1 Corse. Ook Chili start op een 999.

Een gevaarlijk outsider kan wel eens Australi‘r Steve Martin zijn. Martin rijdt inmiddels ook al aardig wat jaartjes mee in het DFX Ducati team en heeft dat eigenlijk altijd op PirelliÕs gedaan. Steve Martin heeft wat dat betreft dus een voordeeltje. Daarnaast presteert Steve ook elk jaar een stukje beter, dus wie weet wordt het dit jaar een enkel podiumpje.

Een andere, eveneens Australische, outsider zou heel goed de huidig Supersport kampioen kunnen zijn. Chris Vermeulen kent de circuits, heeft ervaring met de PirelliÕs en heeft een gloednieuwe, door Ten Kate onderhanden genomen, Honda CBR1000 onder zijn kont. Vermeulen heeft weliswaar nog geen potten kunnen breken tijdens de wintertests, maar zodra de Honda geel is gespoten komt dat vanzelf wel. Daarnaast bleek de nieuwe CBR1000 erg snel tijdens tests in Amerika, waarbij Ben Bostrom en Miguel Duhamel records aan gruzelementen reden.

Naast de eerder genoemde heren zijn er nog een paar namen waarvan wat verwacht mag worden. Zo hebben we Garry McCoy. Vers uit de GPÕs zal het niet meevallen om meteen zijn draai te vinden op de Ducati 999, al is het maar omdat hij een aantal circuits niet zal kennen. McCoy rijdt in het team waar vorig jaar RŽgis Laconi reed. Ook Noriyuki Haga is weer terug uit de GPÕs. Nitro Nori, bijna in een erg spectaculaire stijl kampioen op de Yamaha R7 in de Superbikes is na een jaar GP (Red Bull Yamaha), een jaar WSBK (Aprilia) en een jaar GP (Aprilia) weer terug waar hij begonnen is, de Superbikes. Haga zal starten op een Ducati 999 en heeft als teamgenoot Leon Haslam. Leon, zoon van Ron Haslam, is afkomstig uit het Brits Superbike en deed het afgelopen jaar in Assen niet eens zo slecht.

Heeft het Foggy Petronas team nog wat extra pkÕs uit het driecilinder blok weten te persen? Als dat het geval is mag je ook zeker oude rot Troy Corser niet vergeten. Hetzelfde geld voor bijtertje Chris Òthe StalkerÓ Walker. Misschien dat het Petronas team wel een voordeeltje uit de gelijke banden regel kan halen en wat verder voorin zal zitten.

We hadden het daarstraks al over outsiders. Een echte outsiders is toch wel Warwick Nowland. De Australi‘r reed hiervoor in het WK Endurance en zal dus vast wel weten hoe hij gas moet geven. Hoe goed hij dat kan in dit kampioenschap is een grote vraag. Tijdens de wintertests was hij niet echt vooraan te vinden. Nowland rijdt een van de 3 Suzuki GSX-R 1000Õs

Naast de kanshebbers ook wat aandacht voor de kanslozen. Te beginnen met Jiri Mrkyvka. De Tsjech rijd al aardig wat jaartjes mee en doet alles zelf. Als hij al punten haalt is het vanwege het uitvallen van anderen. Zelf uitvallen is ook niet vreemd voor hem. De hardnekkige Tsjech is ook dit jaar gewoon van de partij en wel op een Ducati 996R.
Daarnaast hebben we in het startveld nog een tweetal Kawasaki rijders. De Kawasaki is de laatste jaren niet echt doorontwikkeld en het is dus maar de vraag of ze mee kunnen komen. In welke gelederen we Mauro Sanchini en Ivan Clementi zullen vinden is dus een grote vraag. Daarnaast hebben we nog een aantal onbekenden, zoals Praia en Velini, die waarschijnlijk uit nationale of europese klassen komen. Velini rijdt op de enige Yamaha in het veld en Praia is teamgenoot van McCoy. Praia en Velini zijn niet zozeer kanslozen. Het is meer de vraag hoe zij zullen presteren in het kampioenschap.

Wat gaat het jaar ons brengen? EŽn ding is zeker, Pirelli zal alle races winnen. Met 1 Honda, 1 Yamaha, 2 Petronassen, 2 Kawasaki’s, 3 Suzuki’s en 12 DucatiÕs onder de 21 vaste deelnemers is het ook bijna zeker dat Ducati wederom de titel zal pakken. De vraag is echter welke Ducati. En hopelijk brengt het jaar ons spannende races, waardoor de toekomst van de Superbike klasse behouden blijft.

(RvdD)

Zo snel mogelijk hoopt Racesport jullie meer foto’s te kunnen geven. Het Ten kate team vertrekt begin komende week naar Valencia, waar volgend weekeinde de eerste race word verreden. EŽn van onze medewerkers zal hierbij aanwezig zijn.