De Supersport klasse hoeft zich eigenlijk al niet meer te bewijzen en staat zelfs op de nominatie om, op termijn, de 250cc klasse te vervangen. Echter een dominantie zoals het Ten Kate team vorig jaar liet zien kan verkeerd uitpakken voor de klasse, die bekend stond om de spannende gevechten tot op de streep.

Karl Muggeridge weet wat hij kan met de CBR (foto: HRC Persdienst)

Niets slechts over ons vaderlandse Ten Kate team. Het is natuurlijk zaak voor de overige fabrikanten om het Ten Kate team bij te kunnen benen. Echter een dominant team jaar op jaar kan desastreus zijn voor de klasse. Kijk maar naar het grote broertje, de Superbike klasse.

Natuurlijk zijn de jongens van Ten Kate wel weer de grote favorieten. Karl ÒMuggasÓ Muggeridge liet aan het einde van het vorige seizoen zien uit het goede hout te zijn gesneden. Daarvoor was het ook al redelijk duidelijk, maar kwam het, mede door wat pech, niet uit de verf. Ook teamgenoot Broc Parkes weet wat gas geven is. De protŽgŽ van voormalig GP held Wayne Gardner heeft in Australi‘ alles gewonnen wat er maar te winnen viel. Broc heeft in 2001 en 2002 in de Superbike klasse gereden op een Ducati en kwam vorig jaar voor het eerst in de Supersport klasse uit en leit toen al wat aardige acties zien. Let dus zeker op Broc Parkes.
Wat heeft het team van Ten Kate toch eigenlijk met Australi‘rs?

Een andere titel favoriet heeft ook veel met ons vaderland te maken. Ondanks dat hij tegenwoordig eigenlijk Monegask is blijft hij voor ons toch altijd Hollander. Jurgen van den Goorbergh heeft vorig seizoen laten zien dat de 600cc klasse hem best wel ligt. Zelfs op de voor hem onbekende circuits zat hij vooraan en een overwinning lag in het verschiet, tot de Yamaha R6 het begaf. Jurgen heeft echter ook de mindere kant van het racen wat vaker meegemaakt dan hem lief was. Een flinke crash op Assen en ook op Magny Cours ging het in de training even mis. In de wintertest is vd Goorbergh er op Valencia ook met een flinke highsider vanaf gegaan, waardoor hij toch wat voorbereiding gemist heeft. Als de Yamaha de HondaÕs bij kan benen, dan is vd Goorbergh zeker vooraan te vinden, ondanks de wat minder uitgebreide voorbereiding.

Jurgens teamgenoot van afgelopen seizoen, Simone Sanna, wist geen potten te breken en dus heeft hij een nieuwe teamgenoot, Fransman Fabien Foret. Foret heeft een wat minder jaar meegemaakt op de Kawasaki, ondanks een overwinning op Misano, maar heeft het jaar daarvoor toch maar mooi de eerste WK titel voor Ten Kate binnengehaald. Hou dus zeker rekening met Foret, die niet veel onderdoet voor Jurgen op de Yamaha.

Andere rijders, die zeker van tijd tot tijd voorin te vinden zijn Žn beschikken over nieuw Suzuki speelgoed, zijn teamgenoten StŽphane Chambon en Katsuaki Fujiwara. Voorlopig liet de nieuwe Suzuki zich nog niet in de voorste gelederen zien tijdens de wintertest, maar wie weet is dat de stilte voor de storm. Het tweetal heeft er touwens een derde teamgenoot bij. Vittoriano Ianuzzo kwam vorig seizoen nog op de GSX-1000R uit de Superbike klasse en wist soms te verassen, maar knalde er ook een paar keer hard af.

Andere podiumkandidaten zijn toch wel Sebastien Charpentier (Honda), Kevin Curtain & Christian Kellner (beide Yamaha Duitsland).

Natuurlijk zijn er nog een heleboel anderen die voor een enkel podium kunnen gaan, maar het zullen geen vaste podiumkandidaten zijn.
De grootste, nog enigszins onzekere, factor zullen de nieuwe DucatiÕs zijn. Hoe goed zullen de 749RÕs het doen op de circuits. Lorenzo Lanzi en Giovanni Bussei zijn de piloten en kunnen dus nog voor verassingen zorgen, ook al kwam dit er niet echt uit in de wintertests.

(RvdD)