WSBK: Voorbeschouwing WSS Assen Ten Kate kwartet binnen handbereik

77

Dank zij een ongeslagen zegereeks van 8 overwinningen door SŽbastien Charpentier (6 overwinningen) en Katsuaki Fujiwara (2 overwinningen) ligt een vierde opeenvolgende Supersport-wereldtitel binnen handbereik voor het Nederlandse Winston Ten Kate Honda Team uit Nieuwleusen.

(Foto: de drie kampioensfietsen van de afgelopen jaren, zondag de vierde?)







Het klinkt oneerbiedig maar de feiten spreken voor zich: het maakt eigenlijk niets meer uit welke coureur er op de Ten Kate HondaÕs komt te zitten, winnen doen ze toch. En dit jaar wel heel nadrukkelijk, want na de Superbike-transfers van Chris Vermeulen en Karl Muggeridge zorgden de Fransman SŽbastien Charpentier en de Japanner Kasuaki Fujiwara voor een van de meest spraakmakende titelcampagnes die het WK Supersport ooit heeft gekend. Na zeven opeenvolgende overwinningen van het Ten Kate Honda-duo is het allang niet meer de vraag of die vierde Supersport-titel er komt, maar wel of die onafgebroken zegereeks tot het eind van het seizoen kan worden gecontinueerd. Ondanks de succesgewenning van de voorbije jaren zou een wereldtitel zonder een enkele nederlaag zelfs voor blauw-witte brigade uit Overijssel een unieke prestatie betekenen. Om van de commerci‘le publiciteitswaarde voor Honda nog maar te zwijgen.

Nederlands prestigeduel
Eerlijkheidshalve moet wel de kanttekening worden geplaatst dat de Japanse fabrieksdeelname in het WK Superbike grotendeels ten koste ging van de fabriekssteun aan het WK Supersport. Na het catastrofale debuutseizoen van de nieuwe GSX-R600-injectiefiets besloot het Alstare Suzuki Team zich dit jaar uitsluitend te concentreren op het Superbike-team en dus niet langer een officieel fabrieksteam in het WK Supersport te runnen. Dezelfde filosofie werd gevolgd door Yamaha, dat na het opdoeken van het Belgarda Team alleen nog Yamaha Deutschland bleef ondersteunen. Hierdoor werd de spoeling van offici‘le fabrieksteams wel erg dun, want Kawasaki was twee jaar eerder al uit het WK Supersport gestapt. Wat uiteindelijk overbleef waren drie Honda-teams, een Yamaha-duo en een handvol DucatiÕs, waar Jurgen van den Goorbergh als grootste kanshebber naar voren werd geschoven. Maar wat zich op papier als een dreamteam liet aankondigen, bleek in de praktijk een mislukt huwelijk, want na twee teleurstellende races besloot Van den Goorbergh totaal gedesillussioneerd de handdoek in de ring te gooien bij het Selmat Ducati-team. Omdat Van den Goorbergh na zijn omstreden vertrek bij Ducati verplicht werd een contract te tekenen dat deelname aan de resterende 600cc-races verbood, werd de Nederlandse inbreng in het WK Supersport gereduceerd tot het privŽ-initiatief van de Nederlandse Suzuki-importeur, die met Barry Veneman en Jarno Jansen vanaf Valencia aan alle Europese races deelnam. En niet zonder succes trouwens, want ondanks het missen van de overzeese wedstrijden van Qatar en Phillip Island, is Veneman inmiddels opgeklommen naar de elfde plaats in het tussenklassement en ligt een tiende plaats in het eindklassement zeker binnen handbereik voor de gedreven Dalfsenaar, die jammerlijk verstek moet laten gaan tijdens zijn thuisrace, nadat hij in Brands Hatch tijdens de WK-races begin augustus een op meer plaatsen gebroken enkel opliep.

Sinds Misano is het Nederlandse contingent in het WK Supersport versterkt met Arie Vos, die vijf wildcardstarts wist te versieren op de door Torleif Hartelman geprepareerde Yamaha YZF-R6. Zowel voor Barry Veneman als voor Arie Vos wordt de thuiswedstrijd in Assen een prestigeduel om naar uit te kijken, temeer omdat Vos vorig jaar vriend en vijand verraste met een zesde plaats, zondermeer een wereldprestatie voor de toenmalige WK-debutant.

Tegenoffensief
In een wat breder perspectief kun je alleen maar concluderen dat tot nu toe niemand in staat is geweest om de hegemonie van de Ten Kate HondaÕs ook maar enigszins te bedreigen. De enige serieuze tegenstand die klassementsleider SŽbastien Charpentier tot dusver ondervond, kwam van zijn eigen teamgenoot, Katsuaki Fujiwara. Maar inmiddels is ook die druk op een laag pitje komen te staan, want door de zware rugblessure die de Japanner opliep bij een zware crash tijdens de trainingen voor de 8 uur van Suzuka, lijken FujiwaraÕs titelkansen eveneens verkeken.

Als er al sprake was van enige dreiging, kwam die vooral uit de eigen Honda-gelederen en dan met name van de knalrode MegaBike-CBR600Õs van voormalig Supersport-wereldkampioen Fabien Foret en het jonge Italiaanse toekomsttalent Michel Fabrizio. Zij worden in het voorlopige puntenklassement in de tang genomen door de beide Australi‘rs van Yamaha Deutschland, maar zelfs het geroutineerde tegenoffensief van Kevin Curtain en Broc Parkes bleef tot nu toe beperkt tot een paar occassionele speldeprikken. De meest onberekenbare stoorzender is tot nu toe Gianluca Nannelli gebleken, die zijn grensverleggende prestaties op de semi-fabrieks Ducati 749 op onwaarschijnlijke wijze combineert met een al even spraakmakend optreden in het WK Superbike. Maar of Nannelli die fysieke slijtageslag ook zal overleven tijdens de allerlaatste confrontatie op het lange circuit, valt te betwijfelen. Het verslaan van de beide Ten Kate HondaÕs op het vertrouwde asfalt van Assen zal al meer dan genoeg energie vergen.

Tekst: TT Circuit Assen
Foto: Harry Haddering ([email protected])